Mikor lesz hungarikum az egészség?

Soha nem a pénz, vagy a hatalomvágy volt az irányító erő - nyilatkozta a Piac és Profitnak Béres József, akivel a Béres Gyógyszergyár társadalmi felelősségvállalásáról beszélgettünk.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!


A karitatív munka inkább tűzoltás,
mint megelőzés

Miért fontos Önnek a CSR?

A társadalmi felelősségvállalás a cégünk múltjában gyökerezik: több mint 35 évvel ezelőtt atyám kifejleszttette a Béres Cseppet, amit először ingyen és bérmentve adott a rászorulóknak. Nem kért pénzt, azért dolgozott, hogy az embereken segítsen, annak ellenére, hogy akkoriban még kuruzslással is megvádolták.

Később, ahogy teltek az évek, egyre többen fordultak az 1989-ban megalakult cégünkhöz segítségért. Volt, aki terméket kért tőlünk, volt, aki támogatást. 1993-ban, hogy ezt a folyamatot egy intézményes szervezetbe foglaljuk létrehoztuk a Béres Alapítványt, melynek legfőbb célja, hogy támogassa a betegségmegelőző és gyógyító munkákat, segítse a beteg és idős embereket, valamint a tudományos, oktatási és értékteremtő, értékőrző kulturális programokat. Az Alapítvány tevékenységéhez azóta is, hagyományként hozzá tartozik, hogy évente egyszer  100 ezer üveg Béres Cseppet, ajánl fel karitatív célra.

Mennyire jelenik meg a társadalmi felelősségvállalás a cégen belül?

Néhány éve megírtuk a cég etikai kódexét, amely szinte minden területet szabályoz. De említhetném a mostani válságot. Bár a recesszió természetesen minket sem került el, fontosnak tartottuk, hogy lehetőség szerint, egy dolgozónktól se váljunk meg. Ehelyett inkább költségeket csökkentettünk, például kevesebbet költöttünk a marketingre, leállítottuk a taxiszámlákat. Ezzel párhuzamosan igyekeztünk még energiatakarékosabban működtetni irodaházunkat.

Mely pillanatra volt az eddigi tevékenysége során a legbüszkébb, amikor arra gondolt, hogy igen, ezért érdemes volt belevágni?

Összességben akkor, amikor a magyar emberekért tett és tesz a Béres, mint cég. Arra, hogy az erőnkhöz mérten a társadalom problémáinak megoldásához nyújtunk segítséget. Az elmúlt húsz évben ezért dolgoztunk. Soha nem a pénz, vagy a hatalom volt az irányító erő.

A karitatív munka azonban inkább tűzoltás, mint megelőzés. Másfajta szemlélet igényel az olyan tevékenység, amikor nem mi akarjuk megmondani mi a jó, hanem olyan módszereket bocsátunk az emberek rendelkezésre, amely alapján maguk dönthetik el, nekik mi lesz a legjobb. Tehát nem megoldásokat szállítunk, hanem segítünk megoldásokat találni. Vagyis hálót adunk és nem halat. Ezzel a céllal indította el 2008-ban a Béres Egészség Hungarikum Programunk a települési egészségterv író tréningjét 5-10 ezer fős településeknek.

Az ezt követő fontos lépés a Települési Egészségterv készítő pályázat kiírása volt.  Elsődleges célunk ezzel az volt, hogy a pályázó települések egészségtervüket közösségi alapon készítsék el, vagyis az általuk benyújtott program kifejezetten az adott településen élők igényeiből fakadjon, de fontos szempont volt az is, hogy fenntartható terveket támogassunk. A pályázat elsődleges célja tehát az volt, hogy javuljon egy adott közösségben élő emberek életminősége, másodsorban pedig az, hogy erősítse a közösségek autonómiáját, önbizalmát, egyúttal felelősségérzetét is.

Tudna néhány konkrét példát említeni?

Túrkevén például elindították a Kétkeréken Túrkevén kerékpáros túrákat. Hogy miért fontos ez? Mert ennek köszönhetően három generáció szervez magának közösen kerékpáros kirándulásokat, így nemcsak a környéket ismerik meg, hanem mozognak is és nem utolsó sorban együtt kerekezik a szülő, a nagyszülő és az unoka. Az elgondolást méltónak találtuk a támogatásra, hiszen a komplex egészséget szolgálja, tehát a fizika, a lelki és a szociális egészséget is.

Vámospércsen a Mindenki kemencéje elnevezésű programot támogattuk. A pályázaton elnyert. összegből a sportpálya mellé építettek egy kemencét, amit a település bármely lakosa használhat, ugyanakkor az egész települést megmozgató sport programokat, egészséges ételeket népszerűsítő rendezvényeket is szerveznek itt.

Erdőkertesen sok volt a kallódó fiatal, nekik szeretett volna a szabadidejük eltöltésére hasznos alternatívát nyújtani a település. Ezért közvetlenül az iskolák szomszédságában, a fiatalok igényeinek megfelelően kialakítottak egy streetball pályát, amit a gyerekek azonnal birtokba is vettek.

Idén is kiírják a pályázatot?

Az elmúlt két év során a Magyarországon lévő mintegy 150, 5-10 ezer fős település mindegyikét megszólítottuk. Ebből 64-en részt vettek az Egészségterv Író tréningjeinken, 38-an adták be a pályázatukat a felhívásunkra, és 12 település egészségtervének megvalósítását támogattuk. Ezeknek a településeknek megtanítottuk, hogyan készíthetik el saját egészségtervüket, melynek birtokában most már a 2009 decemberében megnyílt uniós forrásokra is bátran pályázhatnak.  Ezért úgy döntöttünk új célok felé fordulunk.

Melyek ezek?

Jelenlegi célkitűzésünk, hogy megtaláljuk a Jövő Egészségőreit. Ezért a 14-25 évesek fiatalok számára írtunk ki idén pályázatot, melynek célja, az előbb említetten kívül az, hogy egészségmegőrző akciókra biztassa a fiatal közösségeket.

Korábbi nyilatkozataiban gyakran előfordul az a szófordulat, hogy legyen az egészség is hungarikum. Mit tesz ennek érdekében a cég, mennyire tartja reálisnak ezt a célkitűzést?

Az, hogy sikerül-e elérni, hogy az egészség hungarikum legyen, nem csak rajtunk múlik. A döntés ugyanis nagyrészt az egyének kezében van, hiszen mindenki maga dönt a saját életmódjáról.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo