Mi is az a CSR?

Hazánkban még nem dőlt el, hogy a vállalati PR egyik eleme, vagy társadalmi kötelezettség-e a CSR. A nemzetközi nagyvállalatok már letették a voksot egy-egy, általuk jelentősnek tartott társadalmi jelenség támogatása mellett, de a kis- és középvállalkozások még nem indultak el ebbe az irányba.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ma még gyerekcipőben jár idehaza a vállalati társadalmi felelősség politikája. Sok mindent láthatunk a piacon, amit CSR-ként (Corporate Social Responsibility) adnak el a cégek, a szolgáltatók. Akár a családi sportnapot, vagy a felvételiztetéskor kérdésként felmerülő állatszeretetet is be lehet ebbe a csoportba sorolni. De találkozhatunk azzal a helyzettel is, amikor a külföldi nagyvállalat központjából "lenyomják" a CSR politikát, és a dolgozók meg csak azt látják, hogy a csúnya, szürkés újra papírra kell az alvállalkozói szerződéseket nyomtatni, mert deklaráltan "zöld" a cég.

Az alapok

A valódi CSR politika fontos alapelvekre épül. Fertetics Mandy a "Szöveggyűjtemény a Foglalkozás speciális helyzetű csoportokkal, egyénekkel c. előadáshoz" (Budapest Esély Műhely 2009- szerkesztette: Garadnay Tímea - Koltai Luca) című antológiában írt részletes tanulmányt "Fenntartható fejlődés, CSR és egyenlő esélyek" címmel. Ebben a munkában találhatóak a szervezeti társadalmi felelősségi politika elvi alapjai.

Először is, a CSR önkéntességen alapul. Nem az állam határoz meg feladatokat a vállalatok számára, hanem azok, valamely értékteremtő folyamat felvállalásával hoznak létre új minőséget. A tartalom, a cél, a tempó a vállalat sajátja. Másodszor, demokratikus politika. Az érintettekre kell a felépítésben és a működtetésben támaszkodni. Az ő véleményük, javaslataik nélkül el se lehet indulni, mivel az érintettek látják a legjobban azt, mire is van igazán szükségük.

A CSR integrált, a vállalat minden működésmódját átható politika. Ha cél a környezetvédelem, akkor annak minden szegmenst át kell hatnia, nemcsak a hulladékot kell szelektálva gyűjteni, hanem beszerzésnél is olyan partnereket kell találni, akik maguk is betartják, de legalább szem előtt tartják a zöld CSR politikát.

Nincs általános receptje a társadalmi felelősségvállalásnak. Iparáganként, méretenként, földrajzi elhelyezkedésenként, más-más igények merülnek föl, amelyekre az adott vállalatnak kell megtalálnia a legjobb választ. Ez pedig minden esetben kigondolt, koncepciózus kell, hogy legyen. A célok elsősorban hosszú-, és középtávúak, de az eredmények, ha jól tervezett a cég, már rövid időn belül látszanak.

Ez egy hosszú távú működési stratégia, amely nem egyszeri vizsgálatról, vagy intézkedésről szól, hanem folyamatos változásról, amelynek a során a szervezet állandóan tanul. Mielőtt azt gondolnánk, hogy ez csak passzió, a fölös pénz és energia egyik, jóléti társadalmakban megszokott elköltési forma, el kell mondani, hogy a CSR a versenyképességet erősíti. A társadalmi felelősségvállalásnak a fenntartható fejlődés "oszlopait", a gazdasági, a szociális és a környezeti szempontokat egyaránt szolgálnia kell. Semmiképpen nem altruizmust jelent a CSR, és nem is az üzleti célok felülírását jelenti, hanem pont azok sikeres elérését segíti.

Az üzlet és CSR kapcsolata

A Groupama-Garancia Biztosítónál - ahogy a Béresnél is - már régóta felismerték a CSR fontosságát. A társaság filozófiájának a zöld gondolkodás az egyik alappillére. E szemlélet mögött olyan értékek jelennek meg közvetlenül vagy közvetve, mint a természet- és környezetvédelem, a családok egészséges életmódjának és a kiegyensúlyozott, emberközeli, és biztonságos életmód támogatása. A Groupama által már 2006-ban elindított Zöld Mozgalom is ezt a célt valósítja meg. A kezdeményezéssel a társaság évről évre egy-egy jótékonysági kerékpáros felvonulás keretében országszerte megmozgatja a családok apraját-nagyját az egészséges életmódra buzdítva őket. A Biztosító támogatása segítségével így újultak meg játszóterek, létesültek új kerékpártárolók vagy éppen épült fel egy új túrahíd a résztvevő városokban.

Más területeken is e témát egyre nagyobb érdeklődés övezi, egyre több cég "próbálgatja szárnyait" a társadalmi felelősségvállalás útján. Németh Judit, az mtd Tanácsadói Közösség ügyvezetője szerint, főként a nagyvállalatok, köztük is a nemzetközi hátterű termelő, illetve szolgáltató szektor képviselői ismerték fel először a felelős vállalati működés szükségességét, és üzleti eredményességre gyakorolt hatását. Ahogy a Groupama-Garanciánál is tapasztalhattuk, Németh Judit szerint is a CSR intézkedések közül a környezetvédelem és még ezen kívül az adományozás jelenti továbbra is az általános gyakorlatot.

A szakértő is megerősítette, hogy a CSR jót tesz a vállalatok üzleti eredményességének, még a válság idején is. A társadalmi felelősség-politika, Németh Judit szerint, egyrészt javítja a költséghatékonyságot, másrészt pedig a tehetséges alkalmazottak megtartására is jó eszköz. A jól működő, stratégiailag megalapozott, nem pedig "kirakat" CSR nem jótékonykodást jelent, hanem az üzleti eredményesség szem előtt tartásával kialakított intézkedések sorozatát. Ha ez a CSR stratégia a szervezet valódi igényeinek megfelelően kerül kialakításra, akkor rengeteg pénz takarítható meg vele, hiszen a munkavállalók megértik a vállalat fenntarthatóságának alapvető feltételeit, továbbá társadalmi környezetükért felelősséget vállalva más szemszögből kezdik nézni munkahelyüket. A vállalat esélyegyenlőségi intézkedései által, a válság miatti megvonások ellenére is, javul a munkahelyi légkör, növekszik a munkavállalók lojalitása.

Azt, hogy az üzleti életben hol nem jelent még meg a CSR, mint integrált vállalatpolitika, Németh Judit szerint jól látható. A középvállalati szinttől lefelé haladva egyre kisebb érdeklődés mutatkozik az ilyen jellegű innovációk irányába. Ennek oka a tudatosságban, illetve a vezetői elköteleződésben keresendő. Ezen kívül még az is okolható a hiányos CSR politikáért ebben a szegmensben, hogy a kisvállalatok esetében az üzleti érdekek nehezebben fonódnak össze a társadalmi felelősség kérdésével. Véleménye szerint, ennek a folyamatnak a lecsorgása kizárólag idő kérdése, és a stratégiai CSR széleskörű elterjedése a vállalkozások elemi érdekévé fog válni.

A HR helye a CSR politikában

Felmerül, hogy hol kaphat helyet a HR a CSR politikában. Németh Judit szerint a CSR politika, abban az esetben lehet hatékony, ha a vállalati működés minden területét áthatja. Ez különösen érvényes a HR-re, hiszen a felelős működés alapja a diszkrimináció-mentes munkakörnyezet, a proaktív esélyegyenlőségi intézkedések megléte. Vagyis az emberi erőforrás gazdálkodás nagyon jelentős szerephez jut a gyakorlati megvalósításában. A szakértő szerint létezik például olyan nagyvállalat, ahol a HR vezetés felelősségi körébe tartozik a CSR terület menedzselése. E cég esetében a stratégiaalkotástól a megvalósításon, konkrét akciókon át a kommunikációig minden a HR hatáskörébe tartozik.

Fertetics Mandy 3 lépcsőben látja a HR szerepét, ha a vállalati CSR politika kialakítása és működtetése a cél. Először is a HR-nek a saját szakterületén kell körülnéznie és beállítani a CSR folyamatokat. Az etikusság, esélyegyenlőség, sokszínűség-menedzsment, környezettudatosság adaptálása a HR-folyamatokban, -rendszerekben és tevékenységekben alapvető. Például, ha alapelv a vállalatnál a környezetvédelem, akkor a teljesítményértékelés során is szempont kell, legyen a munkavállaló környezetvédelmi tevékenysége, illetve a vezetők környezettudatos viselkedése, és a beosztottjaik ilyen irányú fejlesztése.

Ahol szempont az esélyegyenlőség, ott a munkaidő-modellek kidolgozásakor lehetővé teszik, hogy a rugalmas, vagy részmunkaidő révén egyenlő esélyt kapjanak a családosak is a munkavégzésre.

Ha az átláthatóság a fontos CSR szempont, akkor a karriermenedzsment rendszer kialakítása során az érintetteknek átláthatóvá kell tenni az előrelépés lehetőségeit, a feltételeket, az időtávokat és a lehetséges perspektívákat egyaránt.

Abban az esetben, ha a méltányosság a CSR politika alapértéke, akkor a juttatási politika kialakításkor szem előtt kell a HR-esnek tartani, hogy a munkáltató a hátrányos helyzetű munkavállalóval nem élhet vissza. Például, az alacsonyan képzett munkavállalónak nem ad méltánytalanul alacsony bért. Továbbá, az egyenlő munkáért egyenlő bér-elvét is megtartja a cég. Ha fontos, és a CSR politika része az érintetti párbeszéd, az azt jelenti, hogy egy munkakör-gazdagítás esetén a HR nemcsak közli a dolgozóval a szélesebb feladatkört, hanem előtte párbeszédet folytat vele, amelyben kikéri a véleményét, ötleteit, és esetleg figyelembe is veszi azokat az alternatívák kialakítása során.

Ha pedig a cég deklarálta a társadalmi felelősségvállalási céljaként az anti-korrupciót, akkor a HR feladata nemcsak az anti-korrupciós szabályzat elkészítése, hanem képzés-sorozattal kell a vállalat vezetését támogatni abban, hogy megértsék minden szinten azt, mi a helyes eljárás a döntési helyzetekben. És persze élen kell járnia a HR-nek abban is, nehogy a korrupció árnyéka a HR-re vetődjön, mondjuk egy külső tréningcég megrendelése kapcsán.

Ha már ez az alapszint implementálva lett, akkor ezután más szakterületek és működési folyamatok CSR-alapérték szerinti beállítását kell a HR-nek segítenie. Például, az előbb említett érintetti párbeszéd-elve szerint kell a menedzsmenttel megbeszélni a HR eszközök meglétét és fejlesztését. A zöld iroda beszerzéseinek bonyolításakor és a fejlesztésekor is fontos szempont, ha a HR ezt a CSR politikát képviseli. Egy új munkatárs érkezésekor a környezettudatos CSR politika értékválasztását is közölni kell. Ha pedig ez az új munkavállaló vezető pozícióba érkezik, akkor ezen kívül még támogatni kell őt abban is, hogy a saját területén adaptálhassa a CSR követelményeit.

A HR szakterület CSR-tevékenységekben való megjelenésének harmadik szintjét Fertetics Mandy a HR-alapú CSR akciók tervezésében és megvalósításában határozta meg. Ilyenek az önkéntességi programok, csapatépítő tréningek, szponzorációs tevékenységek. Illetve a belső, szemléletformáló események, például műhelymunkák, filmklubok, belső kiadványok készítése, de ide tartoznak a gyakornoki programok bevezetései is. Ezek olyan önkéntes akciók, amelyek szervezését a felelős működés önmagában nem teszi kötelezővé, de a résztvevők példamutatásból, kreativitásból, önzetlenségből mégis végrehajtják.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo