A világ első számú üdítőital-gyártójánál a fenntartható üzleti fejlődés egyik legfontosabb eszköze a társadalmi felelősségvállalás stratégiája, amely az egész vállalat működését áthatja. A Coca-Cola Magyarország CSR-stratégiájának alapja a felelős vállalatirányítás, hiszen ez biztosítja, hogy a cég munkatársai minden területen felelősen járjanak el, a jogszabályoknak és a szerződéses kötelezettségeknek, valamint a vállalat alapelveinek és értékeinek megfelelően. Az esélyegyenlőségi, emberjogi és környezetvédelmi alapelvek és az üzletviteli szabályzat egyaránt átfogó és átlátható iránymutatást nyújtanak a Coca-Cola Magyarország társadalmi felelősségvállalási tevékenységéhez.
A Coca-Cola Magyarország CSR stratégiájáról, programjairól a cég két kommunikációs szakemberével beszélgettünk.
A kiegyensúlyozott életmódért
A Coca-Cola Magyarország kiegyensúlyozott életmód és wellness-stratégiája négy fő területre osztható. Ami a piaci magatartást illeti, Szabó Ibolya, a Coca-Cola Magyarország közkapcsolati és kommunikációs vezetője szerint "fontos, hogy minden alkalommal és minden korcsoport tekintetében alkalmazkodjunk fogyasztóink folyamatosan változó igényeihez, és minőségi termékválasztékot kínáljunk számukra". Ennek része a felelős marketingtevékenység, amely teljes mértékben megfelel az UNESDA (Európai Alkoholmentes Italgyártók Szövetsége)-vállalásoknak is. A cég nem hirdet tizenkét éven aluli gyermekeknek. Nem helyez el hirdetést, nem sugároz reklámfilmet az elsősorban gyermekeknek szánt csatornákon, lapokban, műsorsávokban.
A stratégia harmadik pillére az üdítőitaloknál bevezetett irányadó napi beviteli érték (INBÉ)-jelölés, amelyet folyamatosan feltüntetnek a cég termékein. "Termékeinken az elsők között vezettük be az INBÉ-jelölést, kiemelve a legfontosabb tápanyag-információkat, segítve fogyasztóinknak a tudatos táplálkozási döntések meghozatalában" - hangsúlyozza Szabó Ibolya.
A felelős piaci magatartás jegyében indult 2005-ben a Coca-Cola Magyarország Testébresztő Programja, amely az aktív életmód - a rendszeres testmozgás és a sport szeretetének - népszerűsítését helyezte középpontba. "A kezdeményezés célja, hogy a vállalat Testébresztő Programja a lehető legtöbb ember részére biztosítsa a testmozgás lehetőségét szabadidős sporteseményeken. A mozgás elengedhetetlen része kell, hogy legyen az életünknek, hiszen egy átlagember az elmúlt évtizedek során mindössze néhány százalékkal több energiát vesz csak magához, mint elődei, ezzel szemben közel 15 százalékkal kevesebbet mozog" - mutat rá a program fontosságára a kommunikációs vezető, aki szerint a mozgásszegény életmód egyik oka annak, hogy az elhízás mára társadalmi méreteket öltött. A program sikerességét mutatja az is, hogy 2007-ben több mint 750 ezer ember vett részt a testébresztésen 310 településen és több mint 400 sportlétesítményben. "Tudatosabb egészségszemlélettel és az aktív életmóddal az emberek sokat tehetnek saját egészségük megóvásáért és jó közérzetük megőrzéséért. A tudatosságból következik a megelőzés. A megelőzés egyik legjobb, mindenki számára hozzáférhető módja pedig a testmozgás" - tette hozzá Szabó Ibolya.
A kollégák sem kivételek
Ennek keretében az alkalmazottak részt vehetnek a vállalat által kezdeményezett különböző sportolási és szabadidős tevékenységekben, rendszeres eljárhatnak orvosi és dietetikai tanácsadásra és orvosi, valamint fittségi vizsgálatokra, életmódhétvégékre. Az étkezdében mindennap van fitnesz- és vegetáriánus menü, illetve minden élelmiszer kalóriatartalmát egy táblázatban megtalálhatják a tudatosan választó munkatársak. Eredményeik elismeréseként 2007-ben a Coca-Cola Magyarország érdemelte ki - nagyvállalati kategóriában - az első helyezést az Amerikai Kereskedelmi Kamara Egészséges Munkahely Díján.
A Cola-Cola környezetvédelemi kezdeményezései közé tartozik a vállalaton belüli gazdaságos, ökológiai gépjármű-vezetési program is. A helyi flottamenedzserek próbaprojektet vezettek be a gazdasági és környezetvédelmi előnyök elérésének elősegítésére. A projekt részei a környezetkímélő gépjárműhasználat és a képzések. Az eredmény: üzemanyag-használatuk vállalati szinten 5 százalékkal csökkent. A tesztből legjobb gyakorlat lett, amelynek tanulságait 2008. januártól az egész cégcsoportra kiterjesztik.
Közös vizeink
Az édesvíz a világon mindenütt szűkös erőforrás, és védelme világszerte fontos feladat. A víz az üdítőitalok gyártásában is fontos szerepet játszik, így a Coca-Cola Magyarország is látja abban a felelősségét, hogy gondot fordítson a felszíni vízvédelem és az ökológiai rendszerek védelmére. "Telephelyeinken ügyelünk a vízfelhasználás csökkentésére, a víz újrahasznosítására, valamint a szennyvíz minőségének javítására. A Coca-Cola rendszer magyarországi palackozóüzemeiben a szennyvíz-kibocsátás minden szempontból eleget tesz a szerződéses és jogszabályi követelményeknek" - mondja Pogány Éda kommunikációs igazgató.
A saját jó gyakorlat az alap, ezt követik a közösségi programok. Ennek érdekében a Coca-Cola Magyarország és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósága együttműködési szerződést kötött a Duna-medence ökológiai rendszerének védelmére és helyreállítására. A Coca-Cola Magyarország 2006-ban 100 ezer euróval (25 millió forinttal) támogatta a Duna-Dráva Nemzeti Parknak a folyó vízminőségének védelmére és az ökoturizmus fejlesztésére irányuló programjait. A civil szervezetekkel és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal együttműködésben a Coca-Cola Magyarország rendszeresen támogatja a Nemzetközi Duna Napot. Idén a vállalat segítségével indítja el a két érintett minisztérium, a Nemzetközi Duna-védelmi Bizottság és civil szervezetek a Duna Ismerettár névre hallgató iskolai ismeretterjesztő programot.
"A programot a téma iránt érdeklődő tanároknak és diákoknak fejlesztették ki eredetileg az ENSZ megbízására. Interaktív tanulási programok és országos tudáspróbák keretén belül átfogó ismereteket oszt meg a résztvevőkkel a Dunával kapcsolatosan, ökológiai, kulturális és gazdálkodási szemszögből rámutatva annak felbecsülhetetlen értékeire. A program fordítása, szakmai lektorálása, a honlap üzemeltetése, a versenykiírás és a tanári továbbképzés a Coca-Cola Magyarország támogatásával valósulhat csak meg" - ismerteti a helyzetet Pogány Éda.
Szelektíven is együttműködve
A hulladék szelektív gyűjtése érdekében a Coca-Cola Magyarország alapító tagként a kezdetektől együttműködik az ÖKO-Pannon Kht.-val, a szelektív hulladékgyűjtést és újrahasznosítást koordináló közhasznú társasággal. A vállalat telephelyein mind a termelésben, mind az irodákban bevezette a szelektív hulladékgyűjtés teljes rendszerét. A környezettudatos magatartás elterjesztése céljából mindkét palackozóüzemben működnek mechanikus palackzsugorító készülékek is. Az ÖKOMAT Kht.-val együttműködésben a megfelelő módon gondoskodnak az olyan elektronikai és elektromos hulladékokról, mint a hűtő- és világítóberendezések.
A Coca-Cola Magyarország a szelektív hulladékgyűjtés hatékonyabb országos szintű végrehajtása és kiterjesztése céljából szoros együttműködésben dolgozik iparági szövetségekkel, civil szervezetekkel és az ÖKO-Pannon Kht.-val. Az utóbbi segítségével például olyan különleges utazó kiállítást használ rendezvényein, amely a látogatóknak szórakoztató formában mutatja be a szelektív hulladékgyűjtés jelentőségét. Hulladékgyűjtő és -hasznosító rendszereinek köszönhetően a Coca-Cola Magyarország egységeiben 300 tonnával csökkent a hulladék mennyisége. "Erőfeszítéseinknek és alkalmazottaink szelektív hulladékgyűjtésben nyújtott közreműködésének köszönhetően 2007 novemberében első ízben 100 százalékos újrahasznosítást értük el dunaharaszti telephelyünkön, és ezt az eredményt 2008 januárjában megismételtük" - mondja Pogány Éda, aki szerint a jövőbeni tervek az újrahasznosítás maximalizálására és a keletkező hulladék mennyiségének csökkentésére vonatkoznak.
A Coca-Cola Magyarország idén részt vesz a KÖVET-INEM felelős vállalatok számára kezdeményezett Zöld Iroda Programjában is. "Mindenhol, ahol vállalatunk működik, ahol élünk, és ahol termékeinket értékesítjük, arra törekszünk, hogy a tágabb értelemben vett közösségekkel nyíltságot és kölcsönös megbecsülést érjünk el. Jó kapcsolatokat alakítottunk ki a kormányzati szervekkel, civil szervezetekkel és önkormányzatokkal, elsősorban Dunaharasztiban és Zalaszentgróton, ahol üzemeink működnek - teszi hozzá Pogány Éda kommunikációs igazgató. - A közösségi kapcsolatok segítségével sikerült az aktív életmódot és a környezetvédelmet is középpontba helyezni az érintett városokban."