Az Auchan Magyarország a világ egyik legjelentősebb kiskereskedelmi csoportjának, a francia Auchan hipermarketláncnak a hazai leányvállalata. A francia csoport az első áruházát 1961-ben nyitotta Észak-Franciaországban. Mára a vállalat 415 hipermarketet, 712 szupermarketet működtet, és több mint 175 ezer főt foglalkoztat világszerte. Európában elsőként egyesítette az önkiszolgálást, a diszkontot és a "mindent egy fedél alatt" elvét.
Tudatos társadalmi szerepvállalás
Magyarországon az Auchan Csoport 1996 óta van jelen. Első áruházát 1998-ban Budaörsön nyitotta, és mára 10-et működtet. A terjeszkedés első fázisában a vállalat a fővárosra és vonzáskörzetére koncentrált, de közben vidéken is megtette első lépéseit a székesfehérvári (2001) és kecskeméti (2002) egységeivel. A vállalat ez évben tovább folytatja terjeszkedését: ezúttal Miskolcon nyit új áruházat a IV. negyedévben, de az elkövetkezendő években további 10-12-nek a megnyitását tervezi.
Az Auchan Magyarország ezernél is több vállalatból álló beszállítói köre hazai cégeken alapszik, s az áruházlánc az élelmiszer-kínálatának több mint a 95 százalékát magyar partnerektől szerzi be.
Tavaly 29 milliónál is több vásárló fordul meg az Auchan kereskedelmi egységeiben. A vállalat összes munkatársának - függetlenül attól, hogy az áruházakban vagy a központban dolgoznak - az a legfőbb feladata, hogy a vásárlókat mindig tiszta, jól feltöltött áruházakkal, tökéletesen címkézett polcokkal és árucikkekkel, olcsó árakkal és minőségi termékekkel várja.
Mit ért az Auchan az alatt a kifejezés alatt, hogy társadalmi szerepvállalás? Szponzorációt? Jótékonysági tevékenységet? Igen is meg nem is. A vállalat nagyon sok nemes kezdeményezést támogat, évente több tízmillió forinttal. A környezetvédelem, a kultúra, az egészséges életmód, a közösségi élet, a sport, az oktatás, a mozgássérültek támogatása számára fontos feladat, elkötelezettség. Ugyanakkor a vállalati társadalmi felelősségvállalás sokkal többet jelent neki, mint jótékonysági tevékenységet. Az Auchan vezetőségének, munkatársainak a társadalmi felelősségvállalás azt jelenti, hogy tevékenységük összes területén úgy végezzék munkájukat, hogy az harmonikusan szolgálja a társadalom céljait, elvárásait, hogy összhangot teremtsenek a vállalat üzleti céljai és a társadalom elvárásai között, hogy úgy növeljék a bevételeket, hogy az egyben a munkavállalók, bevásárlók, beszállítók, a természeti környezet, a helyi közösségek, illetve a széles társadalom fejlődését egyaránt szolgálják. Az Auchan a társadalomtól kapta működési jogát. Ezt a jogot bizalomnak tekinti, és minden tevékenységét, üzleti lépését ennek a bizalomnak a megtartása, ápolása érdekében teszi. Erről az elkötelezettségről olvashatnak az alábbiakban néhány jeles példát.Az Auchan 2006. nyarán az elsők között írta alá a Kereskedelmi Etikai Kódexet, s ezzel megerősítette elkötelezettségét a tisztességes piaci verseny feltételeinek továbberősödése mellett. Társadalmi felelősségnek tekinti azt, hogy élelmiszer-kínálatának mintegy 95 százalékát hazai termelőktől rendeli, továbbá annak programnak a támogatását is, amely a magyar kis- és középvállakozások esélyegyenlőségét, a régiók kohézióját, a magyar határ menti térségek gazdasági, társadalmi fellendülését szorgalmazza. Az Europrosperitas 2010 Alapítvánnyal együttműködve, az Auchan aktív szerepet játszik e célok megvalósításában.
A vállalat így a katalizátor szerepét tölti be új telephelyein, jelentősen hozzájárul a helyi infrastruktúrák kialakításához, javításához. Útépítésekkel és parkosítással igyekszik a helyi közösségeket támogatni: volt, hogy szeméttelep felszámolásával, csatornázással, kerékpárutak építésével vagy buszjáratok és -megállók kialakításával segítette az őt befogadó közösségeket.
A fogyasztók és a környezet védelme
Az Auchannál a fogyasztók és a környezet védelme is kiemelt figyelmet élvez. Többéves felkészülése eredményeképpen a vállalat maradéktalanul megfelel az uniós kritériumoknak. Az EU-s szabályozásoknak megfelelő felosztásban végzi a fogyasztóvédelem széles körű kontrollját, különösen az élelmiszer-címkézés, a tápértékjelzés, a személyi- és élelmiszer-higiénia, valamint a folyamatos gyártási és raktározási ellenőrzés területein.
Ám a fogyasztók védelme nemcsak szigorú minőségbiztosítási rendszerében és higiéniai elvárásaiban tükröződik, hanem a cég munkatársainak a szakképzésében, a vásárlók kényelmét szolgáló intézkedéseiben, az eladott árucikkekkel kapcsolatos esetleges reklamációk és garanciák méltányos kezelésében, a mozgáskorlátozott vásárlók különleges igényeinek figyelembevételében, a vásárlókkal folytatott kétirányú intenzív kommunikációjában és nem utolsósorban az árak könnyű ellenőrzését, valamint a termékek kiválasztásának megkönnyítését célzó fejlesztéseiben is.
A környezet védelme, megkímélése, a fenntartható fejlődéshez való hozzájárulás is szerves eleme az Auchan társadalmi szerepvállalásának. A vállalat jogosan büszke arra, hogy sikeresen befejezte a XVIII. kerületi "pakuratavak" néven ismert terület kármentesítését, és ezzel megszüntette Budapest egyik legnagyobb és hosszú évek óta megoldatlan környezetvédelmi problémáját. A pakuramentesítésre közel másfélmilliárd forintot költött, majd még további ötmilliárd forint értékű infrastrukturális beruházással tehermentesíti itt a fővárosi és a helyi önkormányzatot. A pakuratavi kármentesítést követően más, kisebb befektetést, de nagy odafigyelést igénylő környezetvédelmi projekteket is kezdeményezett a vállalat. Ilyen például a környezetvédelmi bútorok megjelenése az áruházakban, amelyek a használt fénycsövek és fényforrások, elemek visszagyűjtését szolgálják.
És a szponzoráció
Az Auchan szponzorációs stratégiájában prioritást élvez a hátrányos helyzetben élő honfitársaink életminőségének javítása, az esélyegyenlőség növelése, a kultúra támogatása és nem utolsósorban a sport. A cég az elmúlt két évben kiemelt figyelmet szentelt a szülők nélkül felnövő gyermekek sorsának javítására, amikor vállalta, hogy különböző formákban támogatja a már nemzetközileg is elismert SOS-Gyermekfalu Alapítványt. De a rászorulók és a kultúra támogatása mellett rendkívül nagy jelentőséget tulajdonít a sportnak is. A 10. évfordulóját ünneplő vállalat immár másodszor lett a magyar olimpiai csapat kiemelt partnere. A támogatásra vonatkozó szerződést a sajtó képviselőinek jelenlétében ünnepélyes keretek között március 19-én írta alá a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, dr. Schmitt Pál és az Auchan vezérigazgatója, Jean Paul Filliat.