Árverés civil módra

Tizenöt szolgáltatásból tizenkettő talált vevőre több mint hárommillió forint értékben 2009. december 3-án a Civil Liciten. A rendhagyó aukción a civil szervezetek esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásai és termékei kerültek kalapács alá, immár másodszor. A kezdeményezés szerepéről Ormosy Gábor, a MAG Zrt. vezérigazgatója beszélt lapunknak.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közel másfélmillió forint értékben keltek el felajánlások 2008-ban, 2009-ben pedig ennek több mint a duplája jutott a civilek kasszájába a Civil Licit elnevezésű rendezvényen. Nőtt az aukción részt vevő üzleti szereplők száma, és bővült a vevőre találó szolgáltatások aránya is. A számokból két következtetést kell levonnunk. Egyrészt, hogy egyre több civil szervezet felismeri, hogy fennmaradásához, missziójának kiteljesítéséhez piacképessé kell tennie szolgáltatásait, és értékesítenie kell azokat. Ezzel egy időben pedig nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek komolyan gondolják, hogy a gazdasági teljesítmény mellett a társadalmi környezettel való harmonikus együttélés is elengedhetetlen a hosszú távú sikerekhez.

- A Civil Licit 2008-ban jött létre az ESZA Nonprofit Kft. kezdeményezésére. A rendezvényt pontosan úgy kell elképzelni, mint egy árverést, csak nem műtárgyak kerülnek kalapács alá, hanem részletesen bemutatott civil szolgáltatásokat kínálnak megvételre a szervezetek. Kik vehetnek részt az aukción?


"A civil szervezetek jutányos áron kínálják szolgáltatásaikat."

- Uniós pályázaton nyertes civil szervezetek bocsáthatják árverésre az esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásaikat, termékeiket, amelyekre forprofit szervezetek licitálhatnak az aukció szabályai szerint. A pályázati úton kiválasztott civilek bemutathatják programjaikat, és az uniós projektek végrehajtása során szerzett hasznos tapasztalataikat is, amelyek így beépülhetnek a vállalati működésbe. 2009-ben sokféle szolgáltatás közül válogathattak a vállalatok. Lehetett licitálni tanácsadásra családbarát munkahely kialakítására, kisgyermekes szülők integrálására a munkafolyamatokba, az előítéletek kiküszöbölését célzó, romaérzékenyítő tréningre, munkahelyi konfliktuskezelési tanácsadásra, önkéntes munkára, amely során a nyertes vállalat dolgozói hajléktalanokkal közösen újíthatnak fel egy óvodát, vagy a megértési nehézségekkel élő emberekkel való kommunikációra irányuló tréningre.

- A második Civil Licit rendezvényt már a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, valamint a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. is támogatta. Miért álltak a rendezvény mellé?

- Azt vállaltuk, hogy az ESZA Kft.-vel közösen ösztönözzük a nonprofit és forprofit szektor közötti együttműködést. Az uniós vállalkozói pályázatok közreműködő szervezeteként az a feladatunk, hogy segítsük a hazai vállalkozások gyarapodását, ami nem pusztán pénzben mérhető kategória. A társadalmi felelősségvállalás és a vállalati belső kultúra fejlesztése egyaránt Magyarország felzárkózását szolgálja az európai élmezőnyhöz. Az esélyegyenlőség ügye pedig nem csupán egy-két elhivatott civil szervezet és az állam dolga, hanem össztársadalmi kérdés.

- Az első árverésen kevés vállalat licitált, idén azonban megtöbbszöröződött a számuk. Megérte azoknak, akik elmentek?

- Nem vagyok egyedül a véleményemmel, amikor határozottan kijelentem, hogy igen! A cégek értékes szolgáltatásokra licitálhattak, amelyek hozzájárulnak az esélyegyenlőség igényének vállalaton belüli növeléséhez, ezen keresztül pedig a vállalati kultúra és a munkatársi elköteleződés, valamint a tudatos munkaadói és vállalati imidzs erősítéséhez, előbb-utóbb pedig gazdasági előnyökhöz. Látni kell, hogy a civil szervezetek jutányos áron kínálják a szolgáltatásaikat. A kikiáltási árak kilencven és háromszáznyolcvanezer forint között mozogtak, miközben ha egy piaci tanácsadó cégtől hasonló szolgáltatást veszünk igénybe, van, hogy a napidíj ennyi. A vállalatoknak nem szükséges előzetesen kötelezettséget vállalniuk, akkor licitálnak, ha valamelyik szolgáltatás megtetszik, és természetesen csak a nyerteseknek kerül pénzbe a részvétel. Arra is volt példa, hogy egy civil szervezetnek a liciten nem kelt el a szolgáltatása, a későbbiekben azonban, más szolgáltatáskörben, mégis létrejött az együttműködés valamely vállalattal.

- 2008-ban hét szolgáltatás talált gazdára, 2009-ben tizenkettő. Változott a kínálat?

- Ahogy a piaci környezetben, itt sem kel el minden, hiszen a vállalkozások nem jótékonykodni, hanem vásárolni jönnek. Két szolgáltatást emelnék ki, amely a legtöbb licitet eredményezte 2009-ben. Az egyik a Szempont Alapítvány Érzékenyítő programja, amely egyrészt egy a látássérült személyek helyzetét, lehetőségeit, speciális segédeszközeit bemutató napot jelent, másrészt egy a megváltozott munkaképességűek alkalmazásának lehetőségét feltáró interaktív műhelymunkát. A Magyar Vöröskereszt Budapest Fővárosi Szervezetének szolgáltatásáért szintén sokan felemelték a táblájukat. A piacképes ötlet lényege, hogy hajléktalanok, akik mesteremberként - festőként, asztalosként - dolgoztak valaha, most a Vöröskereszt által működtetett szolgáltatóház munkatársaiként próbálnak visszailleszkedni a munkaerőpiacra. A szolgáltatást megvásárló vállalkozás kollégái velük együtt, az ő szaktudásukra támaszkodva adhatnak ajándékot - bútorokat, játékokat, szebb környezetet - kisgyerekeknek. Volt olyan vállalkozás, amely nem magának vásárolt. Befektetésként tekint a termékre, amit egy partner nagyvállalatnak fog majd felajánlani.

- Hogyan tovább?

- Az esélyegyenlőségi árverésen olyan civil szervezetek és vállalkozások vesznek részt, amelyek felvilágosult és aktív hozzáállással, valamint tenni akarással viseltetnek az ügy iránt. A cél, hogy a számuk nőjön, hiszen az együttműködési hajlandóság, az egymásra és a környezetünkre való nagyobb odafigyelés jobb alkalmazkodást, adaptációsképességet és légkört, ezeken keresztül pedig piaci versenyelőnyt eredményez. 2008-ban másfélmillió gyűlt össze, 2009-ben három, és reméljük, a tendencia a jövőben is folytatódik. Az eseményt követő két napon az esélyegyenlőség témában tartott filmvetítésen végig teltház volt, ami szintén biztató jel a jövőre nézve.

A program az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo