Árverés civil módra

Tizenöt szolgáltatásból tizenkettő talált vevőre több mint hárommillió forint értékben 2009. december 3-án a Civil Liciten. A rendhagyó aukción a civil szervezetek esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásai és termékei kerültek kalapács alá, immár másodszor. A kezdeményezés szerepéről Ormosy Gábor, a MAG Zrt. vezérigazgatója beszélt lapunknak.

Közel másfélmillió forint értékben keltek el felajánlások 2008-ban, 2009-ben pedig ennek több mint a duplája jutott a civilek kasszájába a Civil Licit elnevezésű rendezvényen. Nőtt az aukción részt vevő üzleti szereplők száma, és bővült a vevőre találó szolgáltatások aránya is. A számokból két következtetést kell levonnunk. Egyrészt, hogy egyre több civil szervezet felismeri, hogy fennmaradásához, missziójának kiteljesítéséhez piacképessé kell tennie szolgáltatásait, és értékesítenie kell azokat. Ezzel egy időben pedig nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek komolyan gondolják, hogy a gazdasági teljesítmény mellett a társadalmi környezettel való harmonikus együttélés is elengedhetetlen a hosszú távú sikerekhez.

- A Civil Licit 2008-ban jött létre az ESZA Nonprofit Kft. kezdeményezésére. A rendezvényt pontosan úgy kell elképzelni, mint egy árverést, csak nem műtárgyak kerülnek kalapács alá, hanem részletesen bemutatott civil szolgáltatásokat kínálnak megvételre a szervezetek. Kik vehetnek részt az aukción?


"A civil szervezetek jutányos áron kínálják szolgáltatásaikat."

- Uniós pályázaton nyertes civil szervezetek bocsáthatják árverésre az esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásaikat, termékeiket, amelyekre forprofit szervezetek licitálhatnak az aukció szabályai szerint. A pályázati úton kiválasztott civilek bemutathatják programjaikat, és az uniós projektek végrehajtása során szerzett hasznos tapasztalataikat is, amelyek így beépülhetnek a vállalati működésbe. 2009-ben sokféle szolgáltatás közül válogathattak a vállalatok. Lehetett licitálni tanácsadásra családbarát munkahely kialakítására, kisgyermekes szülők integrálására a munkafolyamatokba, az előítéletek kiküszöbölését célzó, romaérzékenyítő tréningre, munkahelyi konfliktuskezelési tanácsadásra, önkéntes munkára, amely során a nyertes vállalat dolgozói hajléktalanokkal közösen újíthatnak fel egy óvodát, vagy a megértési nehézségekkel élő emberekkel való kommunikációra irányuló tréningre.

- A második Civil Licit rendezvényt már a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, valamint a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. is támogatta. Miért álltak a rendezvény mellé?

- Azt vállaltuk, hogy az ESZA Kft.-vel közösen ösztönözzük a nonprofit és forprofit szektor közötti együttműködést. Az uniós vállalkozói pályázatok közreműködő szervezeteként az a feladatunk, hogy segítsük a hazai vállalkozások gyarapodását, ami nem pusztán pénzben mérhető kategória. A társadalmi felelősségvállalás és a vállalati belső kultúra fejlesztése egyaránt Magyarország felzárkózását szolgálja az európai élmezőnyhöz. Az esélyegyenlőség ügye pedig nem csupán egy-két elhivatott civil szervezet és az állam dolga, hanem össztársadalmi kérdés.

- Az első árverésen kevés vállalat licitált, idén azonban megtöbbszöröződött a számuk. Megérte azoknak, akik elmentek?

- Nem vagyok egyedül a véleményemmel, amikor határozottan kijelentem, hogy igen! A cégek értékes szolgáltatásokra licitálhattak, amelyek hozzájárulnak az esélyegyenlőség igényének vállalaton belüli növeléséhez, ezen keresztül pedig a vállalati kultúra és a munkatársi elköteleződés, valamint a tudatos munkaadói és vállalati imidzs erősítéséhez, előbb-utóbb pedig gazdasági előnyökhöz. Látni kell, hogy a civil szervezetek jutányos áron kínálják a szolgáltatásaikat. A kikiáltási árak kilencven és háromszáznyolcvanezer forint között mozogtak, miközben ha egy piaci tanácsadó cégtől hasonló szolgáltatást veszünk igénybe, van, hogy a napidíj ennyi. A vállalatoknak nem szükséges előzetesen kötelezettséget vállalniuk, akkor licitálnak, ha valamelyik szolgáltatás megtetszik, és természetesen csak a nyerteseknek kerül pénzbe a részvétel. Arra is volt példa, hogy egy civil szervezetnek a liciten nem kelt el a szolgáltatása, a későbbiekben azonban, más szolgáltatáskörben, mégis létrejött az együttműködés valamely vállalattal.

- 2008-ban hét szolgáltatás talált gazdára, 2009-ben tizenkettő. Változott a kínálat?

- Ahogy a piaci környezetben, itt sem kel el minden, hiszen a vállalkozások nem jótékonykodni, hanem vásárolni jönnek. Két szolgáltatást emelnék ki, amely a legtöbb licitet eredményezte 2009-ben. Az egyik a Szempont Alapítvány Érzékenyítő programja, amely egyrészt egy a látássérült személyek helyzetét, lehetőségeit, speciális segédeszközeit bemutató napot jelent, másrészt egy a megváltozott munkaképességűek alkalmazásának lehetőségét feltáró interaktív műhelymunkát. A Magyar Vöröskereszt Budapest Fővárosi Szervezetének szolgáltatásáért szintén sokan felemelték a táblájukat. A piacképes ötlet lényege, hogy hajléktalanok, akik mesteremberként - festőként, asztalosként - dolgoztak valaha, most a Vöröskereszt által működtetett szolgáltatóház munkatársaiként próbálnak visszailleszkedni a munkaerőpiacra. A szolgáltatást megvásárló vállalkozás kollégái velük együtt, az ő szaktudásukra támaszkodva adhatnak ajándékot - bútorokat, játékokat, szebb környezetet - kisgyerekeknek. Volt olyan vállalkozás, amely nem magának vásárolt. Befektetésként tekint a termékre, amit egy partner nagyvállalatnak fog majd felajánlani.

- Hogyan tovább?

- Az esélyegyenlőségi árverésen olyan civil szervezetek és vállalkozások vesznek részt, amelyek felvilágosult és aktív hozzáállással, valamint tenni akarással viseltetnek az ügy iránt. A cél, hogy a számuk nőjön, hiszen az együttműködési hajlandóság, az egymásra és a környezetünkre való nagyobb odafigyelés jobb alkalmazkodást, adaptációsképességet és légkört, ezeken keresztül pedig piaci versenyelőnyt eredményez. 2008-ban másfélmillió gyűlt össze, 2009-ben három, és reméljük, a tendencia a jövőben is folytatódik. Az eseményt követő két napon az esélyegyenlőség témában tartott filmvetítésen végig teltház volt, ami szintén biztató jel a jövőre nézve.

A program az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo