Árverés civil módra

Tizenöt szolgáltatásból tizenkettő talált vevőre több mint hárommillió forint értékben 2009. december 3-án a Civil Liciten. A rendhagyó aukción a civil szervezetek esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásai és termékei kerültek kalapács alá, immár másodszor. A kezdeményezés szerepéről Ormosy Gábor, a MAG Zrt. vezérigazgatója beszélt lapunknak.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közel másfélmillió forint értékben keltek el felajánlások 2008-ban, 2009-ben pedig ennek több mint a duplája jutott a civilek kasszájába a Civil Licit elnevezésű rendezvényen. Nőtt az aukción részt vevő üzleti szereplők száma, és bővült a vevőre találó szolgáltatások aránya is. A számokból két következtetést kell levonnunk. Egyrészt, hogy egyre több civil szervezet felismeri, hogy fennmaradásához, missziójának kiteljesítéséhez piacképessé kell tennie szolgáltatásait, és értékesítenie kell azokat. Ezzel egy időben pedig nő azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek komolyan gondolják, hogy a gazdasági teljesítmény mellett a társadalmi környezettel való harmonikus együttélés is elengedhetetlen a hosszú távú sikerekhez.

- A Civil Licit 2008-ban jött létre az ESZA Nonprofit Kft. kezdeményezésére. A rendezvényt pontosan úgy kell elképzelni, mint egy árverést, csak nem műtárgyak kerülnek kalapács alá, hanem részletesen bemutatott civil szolgáltatásokat kínálnak megvételre a szervezetek. Kik vehetnek részt az aukción?


"A civil szervezetek jutányos áron kínálják szolgáltatásaikat."

- Uniós pályázaton nyertes civil szervezetek bocsáthatják árverésre az esélyegyenlőség megteremtését szolgáló szolgáltatásaikat, termékeiket, amelyekre forprofit szervezetek licitálhatnak az aukció szabályai szerint. A pályázati úton kiválasztott civilek bemutathatják programjaikat, és az uniós projektek végrehajtása során szerzett hasznos tapasztalataikat is, amelyek így beépülhetnek a vállalati működésbe. 2009-ben sokféle szolgáltatás közül válogathattak a vállalatok. Lehetett licitálni tanácsadásra családbarát munkahely kialakítására, kisgyermekes szülők integrálására a munkafolyamatokba, az előítéletek kiküszöbölését célzó, romaérzékenyítő tréningre, munkahelyi konfliktuskezelési tanácsadásra, önkéntes munkára, amely során a nyertes vállalat dolgozói hajléktalanokkal közösen újíthatnak fel egy óvodát, vagy a megértési nehézségekkel élő emberekkel való kommunikációra irányuló tréningre.

- A második Civil Licit rendezvényt már a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, valamint a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt. is támogatta. Miért álltak a rendezvény mellé?

- Azt vállaltuk, hogy az ESZA Kft.-vel közösen ösztönözzük a nonprofit és forprofit szektor közötti együttműködést. Az uniós vállalkozói pályázatok közreműködő szervezeteként az a feladatunk, hogy segítsük a hazai vállalkozások gyarapodását, ami nem pusztán pénzben mérhető kategória. A társadalmi felelősségvállalás és a vállalati belső kultúra fejlesztése egyaránt Magyarország felzárkózását szolgálja az európai élmezőnyhöz. Az esélyegyenlőség ügye pedig nem csupán egy-két elhivatott civil szervezet és az állam dolga, hanem össztársadalmi kérdés.

- Az első árverésen kevés vállalat licitált, idén azonban megtöbbszöröződött a számuk. Megérte azoknak, akik elmentek?

- Nem vagyok egyedül a véleményemmel, amikor határozottan kijelentem, hogy igen! A cégek értékes szolgáltatásokra licitálhattak, amelyek hozzájárulnak az esélyegyenlőség igényének vállalaton belüli növeléséhez, ezen keresztül pedig a vállalati kultúra és a munkatársi elköteleződés, valamint a tudatos munkaadói és vállalati imidzs erősítéséhez, előbb-utóbb pedig gazdasági előnyökhöz. Látni kell, hogy a civil szervezetek jutányos áron kínálják a szolgáltatásaikat. A kikiáltási árak kilencven és háromszáznyolcvanezer forint között mozogtak, miközben ha egy piaci tanácsadó cégtől hasonló szolgáltatást veszünk igénybe, van, hogy a napidíj ennyi. A vállalatoknak nem szükséges előzetesen kötelezettséget vállalniuk, akkor licitálnak, ha valamelyik szolgáltatás megtetszik, és természetesen csak a nyerteseknek kerül pénzbe a részvétel. Arra is volt példa, hogy egy civil szervezetnek a liciten nem kelt el a szolgáltatása, a későbbiekben azonban, más szolgáltatáskörben, mégis létrejött az együttműködés valamely vállalattal.

- 2008-ban hét szolgáltatás talált gazdára, 2009-ben tizenkettő. Változott a kínálat?

- Ahogy a piaci környezetben, itt sem kel el minden, hiszen a vállalkozások nem jótékonykodni, hanem vásárolni jönnek. Két szolgáltatást emelnék ki, amely a legtöbb licitet eredményezte 2009-ben. Az egyik a Szempont Alapítvány Érzékenyítő programja, amely egyrészt egy a látássérült személyek helyzetét, lehetőségeit, speciális segédeszközeit bemutató napot jelent, másrészt egy a megváltozott munkaképességűek alkalmazásának lehetőségét feltáró interaktív műhelymunkát. A Magyar Vöröskereszt Budapest Fővárosi Szervezetének szolgáltatásáért szintén sokan felemelték a táblájukat. A piacképes ötlet lényege, hogy hajléktalanok, akik mesteremberként - festőként, asztalosként - dolgoztak valaha, most a Vöröskereszt által működtetett szolgáltatóház munkatársaiként próbálnak visszailleszkedni a munkaerőpiacra. A szolgáltatást megvásárló vállalkozás kollégái velük együtt, az ő szaktudásukra támaszkodva adhatnak ajándékot - bútorokat, játékokat, szebb környezetet - kisgyerekeknek. Volt olyan vállalkozás, amely nem magának vásárolt. Befektetésként tekint a termékre, amit egy partner nagyvállalatnak fog majd felajánlani.

- Hogyan tovább?

- Az esélyegyenlőségi árverésen olyan civil szervezetek és vállalkozások vesznek részt, amelyek felvilágosult és aktív hozzáállással, valamint tenni akarással viseltetnek az ügy iránt. A cél, hogy a számuk nőjön, hiszen az együttműködési hajlandóság, az egymásra és a környezetünkre való nagyobb odafigyelés jobb alkalmazkodást, adaptációsképességet és légkört, ezeken keresztül pedig piaci versenyelőnyt eredményez. 2008-ban másfélmillió gyűlt össze, 2009-ben három, és reméljük, a tendencia a jövőben is folytatódik. Az eseményt követő két napon az esélyegyenlőség témában tartott filmvetítésen végig teltház volt, ami szintén biztató jel a jövőre nézve.

A program az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo