Postások versenyben

A Magyar Posta modernizációját elindító dr. Szabó Pál vezérigazgatóval a társaság életében bekövetkezett változások kapcsán készültünk beszélgetni, amikor a közvélemény figyelmét hirtelen az ország legnagyobb postalogisztikai beruházásaként emlegetett Országos Logisztikai Központ indulása körüli problémák kötötték le. A sikeres menedzseri pályát befutott vezérigazgató portréjának megrajzolásával így vártunk, amíg lecsillapodnak a kedélyek, s ő is túl lesz szakmai pályafutása egyik legnagyobb megpróbáltatásán.

Dr. Szabó Pál, a Magyar Posta vezérigazgatójának asztalán az aznapi postája. Az Országos Logisztikai Központ (OLK) általa is „bukásnak” ítélt debütálása óta munkába érkezésekor először a feladás és az érkezés dátumait ellenőrzi a borítékokon. Megnyugodva veszi tudomásul, hogy már elfogadhatóbbak a különbségek a két időpont között között. Bizony, március elején, amikor a hatalmas beruházás eredményeként megnyílt budaörsi logisztikai központban hegyekben torlódtak a feldolgozatlan küldemények, elő kellett vennie válságmenedzseri képességeit. Rendszeresen a helyszínen tartózkodva, a munkafolyamatokat, a hibákat elemezve, megoldást kellett találnia.

- Nem tűnik boldognak. Mintha még nem nyugodott volna meg.

- Irritál a sikertelenség. A logisztikai központ körül egy kicsit nagyobbra, zajosabbra sikeredett a botránykeltés, hírverés, mint amekkora volt a baj. De a baj megtörtént. Mostanában ridegebb, morcosabb vagyok, vagy talán egy kicsit megacélozódtam. Megviselt a történet. Megmondom őszintén, ötvenhét évesen, a szakmai pályám konszolidált szakaszában nehezen tudom elfogadni a kudarcot. Szakmai elvárásaimmal, a munkámmal szemben támasztott igényességgel nehezen illeszthető össze az ilyen természetű probléma.

- Hogyan történhetett meg, hogy az OLK nem birkózott meg a tervezett mennyiségű küldemény feldolgozásával, és ki érte a felelős?

- Természetesen az első számú vezető a felelős a történtekért, és az én vagyok. Még akkor is, ha ma már jól érzékelhető, hogy a posta középvezetői nem álltak szakmai kompetenciájuk magaslatán, amikor felkészültünk az új rendszer integrálására. A logisztikai rendszer helyreállt. Most újragondoljuk a folyamatokat. Meggyőződésem, hogy ez a trauma rádöbbentette a postás szakembereket arra, hogy sokkal több figyelmet kell szentelni a postai szolgáltatások minőségének. Ami pedig engem illet, addig hajtom ezt a történetet, amíg a posta, a birtokában lévő fejlett feldolgozási technológiával, mindenki számára látványosan érzékelhető minőségjavulással kerül ki a jelenlegi helyzetből.

- S mindez nem derült ki az OLK megnyitását megelőzően, de legalábbis a munka megkezdését követően, azonnal?

- A kézbesítés logisztikájához értő postai szakembereink tervei szerint a központ 800 emberrel üzemeltethető, korszerű technológiája 80 százalékban képes a küldemények gépi feldolgozására. Alapvető üzemszervezési dologban tévedtek. Mint kiderült, 1500 emberrel és 50 százalékos gépi feldolgozottsággal képes a központ ellátni a napi 2-2,5 millió levél és 40–80 ezer csomag feldolgozását. A hibára nincs elfogadható magyarázat. Egyetlen út maradt: megfelelő szolgáltatói szerénységgel és sok munkával kijavítani a hibát, türelemmel állni a jogos kritikákat, panaszokat, és tanulni azokból.

- Gondolom, meghozta a személyi döntéseket is, illetve elgondolkodott, miért is történt mindez?

- Természetesen megváltunk a felelősöktől. Az új vezetőnek - az egyik legjobbnak ítélt területi igazgatónkat bíztuk meg az irányítás feladatával - nemcsak az irányítás teendőivel és a mesterségesen is generált botránnyal kellett megküzdenie, hanem új munkatársak azonnali munkába állításával, azok rohamos tempójú képzésével is. A probléma tudati, gondolkodásbeli vonatkozásainak megoldása azonban egy kissé időigényesebb. Harmincnyolcezer ember dolgozik a Magyar Posta Rt.-nél. Az ország második legnagyobb, állami tulajdonban lévő vállalatának dolgozóihoz még nem érkezett el az a változás, amit az elmúlt tizenöt évben az ország legtöbb munkavállalója megélt. Hajlamosak vagyunk „hivatalban” gondolkodni, pedig a piac azt igényli, hogy a posták szolgáltatási központokként működjenek, ahol az ügyfél fejével gondolkodnak. A dolgozók elkötelezettségének, jövőképének a megváltoztatásához idő kell. A Magyar Posta modernizációs programjának egyik kulcsfontosságú része az alkalmazottak felkészítése a szolgáltatáscentrikus gondolkodásra, hozzáállásra, aminek a célja a versenyben maradás, a hatékonyabb munkavégzés. Tudatosítanunk kell mindenkiben, hogy 2009. január 1-jén liberalizált piacon, versenytársak között kell helytállni. A zárt, saját világában élő postai dolgozó nemsokára kint lesz a versenyszférában, s létbiztonságának megtartásához egészen más mentalitás, hozzáállás szükségeltetik. Meg kell érteniük, hogy csak az a szolgáltató marad életben, amelyik a legköltségtakarékosabb, a leghatékonyabb, a legjobb minőségre képes.

- Beszéljünk a Magyar Posta modernizációs programjáról, amely már beindult, s eredményei is vannak. Gondolom, erről ön is szívesebben nyilatkozik.

- Azért jöttem a Magyar Postához, hogy elindítsam és végrehajtsam az állami vállalat modernizációját, miközben a veszteséges gazdálkodást is át kellett fordítani nyereségessé. 2002-ben kilencmilliárd forint veszteséggel vettem át a részvénytársaságot, s a 2003-as évet sikerült hárommilliárd forint nyereséggel zárnunk. A modernizációs program lényegében a Magyar Posta új pályára állítását tűzte ki célul, ami a szolgáltatásai és hálózata korszerűsítését jelenti, erős költség- és létszám-megtakarítással, valamint a beszállítói háttér racionalizálásával. Olyan változtatásokat kell két-három év alatt véghezvinnünk, amelyeken már az elmúlt tíz évben a legtöbb nagyvállalat átesett. Ehhez, a modern, üzleti alapon működő, szolgáltató szemléletű posta megteremtéséhez, hatékony, teljesítményelvű, termelékeny, felkészült és motivált munkatársakra lenne szükség. Öt új üzletágunk - a levél- és csomagküldés, a pénzügyi szolgáltatások, a hírlap, a logisztikai szolgáltatások és a nemzetközi - már ez év január elsejétől új elvek szerint működik. A korábbi hét regionális igazgatóságból három területi igazgatóságot alakítottunk, jelentősen csökkentve ezzel az irányításban dolgozók számát.

- Nem kell megvárni 2009-et, hogy a Magyar Posta szembenézzen az infokommunikáció okozta versenyhelyzettel, a postai szolgáltatások iránti igény csökkenésével. Milyen válaszokat adnak a kor kihívásaira?

- Valóban, nagy konkurenciát jelent például az SMS, az e-mail. Nincs rá igény, ezért eltűnt a telefax és a távirat a posta szolgáltatásai közül. A lakossági ügyfélforgalom a posta bevételeinek mindössze nyolc százalékát teszi ki. Ez azt jelenti, hogy a tömegesküldemény-forgalomhoz kapcsolódó szolgáltatási kínálatunk felértékelődött. A kitörési pontokat a pénzforgalmi szolgáltatások területén fogalmaztuk meg. De nem csak az információs technológia miatt kerültünk, monopolpozíciónk ellenére is, versenyhelyzetbe. Különböző küldeményszállítói szervezetekkel, hálózatokkal kell versenyeznünk, és a számuk egyre szaporodik. A városok területén biciklivel, taxival, motorral ezek néhány percen, órán belül kézbesítik a küldeményeket – leveleket, csomagokat egyaránt –, ha szükséges, akár éjjel is, és természetesen hétvégén is. Ezzel szemben a Magyar Posta Rt.-nél a szombati, vasárnapi pihenőnap érinthetetlen.

- Testreszabott feladat ez önnek, ismerve a szakmai pályáját.

- Szakmai pályafutásomat külkereskedőként kezdtem, de a Hungalu Rt.-ben jöttem rá, hogy a nagy szervezetek, folyamatok, struktúrák érdekelnek igazán. Szakközgazdászként a társaságirányítási szakot végeztem el. A 90-es évek közepétől, amikor kineveztek a Hungalu Rt. élére, menedzseri pályafutásom átterelődött az irányítási, vezetői, szervezői vonalra. A Hungalu s vele együtt a válságban lévő alumíniumipar privatizálása igazi, testhezálló feladat volt. Az ágazatot mint vertikumot sikerült privatizálni, ahol az rt.-hez kapcsolódó kft.-k is stratégiai együttműködésben maradtak, ezzel is biztosítva az alumíniumipar túlélését. A Tocsik-ügy után - feltehetően szakmai előéletemnek köszönhetően – engem neveztek ki az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. vezérigazgatójának. 1997 volt az egyik legsikeresebb éve a privatizációs folyamatnak, akkor történtek a nagy tőkepiaci privatizációs projektek. 1998-tól a magánszektorban tanácsadóként dolgoztam, 2001-ben felkértek egy kereskedelmi vállalat reorganizálására, s a felszámolásközeli állapotból sikerült ismét nyereségessé tenni az egykor országos hírű vállalatot. 2002-ben neveztek ki az erősen veszteséges Magyar Posta Rt. vezérigazgatójává, és lett feladatom a társaság modernizációja.

- Az ÁPV Rt. élére való kinevezése egyben politikai bélyeget is jelentett. Ezt jelzi a kormányváltás utáni parkolópálya is. Tudomásul vette a politikai megbélyegzettséget, amikor mindig szakemberként, menedzserként tartották számon?

Menedzsernek tartom magam, azonban választópolgárként kialakult véleményem van a világról.

- Sikerekhez szokott menedzserként milyen érzések társulnak önnél a „siker” szóhoz?

- Akkor érzem sikeresnek, jobban mondva hasznosnak magamat, ha fáradtan fejezem be a napomat, mert volt mibe, s érdemes is volt belefáradni, s másnap reggel van mit folytatnom. Örömöt érzek, amikor látom megvalósulni a terveimet, gondolataimat. A taps már nem érdekel. A munka számít s az eredmény. Amikor megkaptam az ÁPV Rt.-től 2003 végén az Év menedzsere címet, azt a nyereséges postai év elismerésének tulajdonítottam, és valójában már a 2004. januártól induló új évre gondoltam. A siker új pályákat nyit meg előttem, új feladatokat, folytatást. A munka folytatását.

- Mit gondol, jóban marad a postásokkal, ha végigviszi a modernizációs programját, illetve rendet tesz a megtépázott hírnevű vállalatnál?

– Kollégáim szerint én elődeimhez képest több időt töltök a postások körében. Ezt tudatosan teszem. Örülök, ha meghallgatnak, és nyitott vagyok a vitákra, érdekel a véleményük. Tudom, a nagyvállalati modernizáció forgatókönyvét nem lehet lányregényekben feldolgozni. Természetes, hogy a folyamatot népszerűtlen döntések sokasága kíséri. Sokan értik és vállalják ezeket, de nem kevés azoknak a száma sem, akik idegenkednek az újtól, netán vesztesei a változásoknak. De a reformok elkezdődtek, s amíg én vezetem a Magyar Postát, addig folytatódnak a változások. Életbevágóan szükség van az állandó fejlődésre, mégpedig nagyon nagy tempóban. Nagy késésben vagyunk az európai postai szolgáltatási színvonalhoz képest. Veszteséges postáról szó sem lehet. A magas színvonalú szolgáltatás megvalósítása érdekében kemény, nehéz napokat, hónapokat, éveket fogunk megélni.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo