A cikk teljes változata a Piac & Profit magazin februári számában olvasható, de lapcsaládunk Klasszis Klub előfizetői számára elérhető már az mfor.hu-n és a Privátbankár.hu-n is.
„2020 tavaszán a vendéglátással kapcsolatos hirdetések esetében fatális, 91 százalékos esést tapasztaltunk. A szakmunka, fizikai munka és szállítmányozás-logisztika kategória is jelentősen, átlagosan 50 százalékkal csökkent” – fejtegette Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója, amikor megkérdeztük, hogyan alakultak a náluk feladott álláshirdetések a COVID-meteor becsapódása után. A turizmus és a vendéglátás egyáltalán nem meglepő földbe állásával párhuzamosan a jogi kategóriában viszont 36 százalékos ugrást mértek, a mérnöki és ügyfélszolgálati állásoknál pedig szinte azonos számú álláshirdetést adtak fel a cégek 2020 tavaszán, mint egy évvel korábban. A COVID-tavasz kiemelkedő növekedést hozott a nagyobb élelmiszerláncoknál is: hirtelen megugrott a forgalom, kellettek a plusz eladók.
Nyáron aztán engedett a vírus szorítása, sokat javultak a fertőzésszámok, így a tavalyi második negyedév vége már az újranyitásról szólt: a megelőző hónaphoz képest májusban 36 százalékkal, júniusban 20 százalékkal több álláshirdetést adtak fel a Profession-ön. A negyedév elején tapasztalt bezuhanás miatt azonban éves összevetésben az április-május-június így is mínuszos maradt ezen a területen (is). A válság a legkevésbé a mezőgazdasági területet sújtotta. Az almát nem érdekelte a járvány, tavaly is megérett, tavaly is le kellett szedni, így itt csak kilenc százalékkal csökkentek az új álláshirdetések 2019 azonos időszakához képest.
A meghirdetett pozíciókra jelentkezők száma érthető okokból megugrott. 2020 nyár elején mintegy 25 százalékkal több jelentkezőt regisztráltak, mint az előző év azonos időszakában.
A járvány második hullámára a tavaszihoz képest új forgatókönyvvel válaszoltak a munkaadók. Az utolsó negyedévre az új álláshirdetések száma már csak egy százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának szintjétől.
Ami pedig a jelentkezőket illeti, ők nyáron és szeptemberben 40 százalékkal voltak többen, mint egy évvel korábban, ez a szám télen azonban összesítve plusz 27 százalékra csökkent.
A vendéglátós gödörHogy a pandémia miatt állásukat vesztett emberek hová jelentkeztek, és ott hogyan teljesítettek, az a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. 2020 végi munkaerő-piaci körképéből olvasható ki. A tanácsadó cég cégvezetőkkel és HR-szakemberekkel készített interjúiból kiderül, hogy a turizmus és vendéglátás dolgozói a fentebb látható, különösen munkaerő-éhes szektorokban „használhatatlanok” voltak. Egyrészt hiányoztak a digitális képességeik, nem nagyon értettek a számítógép-használathoz, másrészt nem szoktak hozzá a folyamatos, kemény fizikai munkához, és szaktudásuk sem volt. A felszolgálók, szakácsok végül peronőrnek, villamosvezetőnek, postai dolgozónak jelentkeztek.
A vendéglátósok a kemény fizikai munkával járó mezőgazdaság mellett a gyártósorokat is elutasították. Ennek pszichológiai oka van: a vendéglátás szabadabb munkaköröket kínál, ahol fontos a jó kommunikáció, míg egy gyártósori beosztás kötött, az ottani munkavégzés precizitást és az utasítások pontos betartását követeli meg, és hatékonyabb az, aki ehhez keveset kommunikál.
A gyártásban mégis szerencsét próbáló vendéglátósok nem húzták sokáig, hamar felmondtak, itt volt a legmagasabb a fluktuáció. Ez dupla költséget jelentett a toborzóknak, a foglalkoztatóknak pedig a nehézkes betanítási folyamat újrakezdésével járt. A gyártó cégek HR-esei ezért már inkább hátrasorolják a vendéglátóiparból jövő jelentkezőket a toborzási listákon.
És még
A GKI-tanulmány szerint hiába lett egyszerre rengeteg álláskereső, továbbra sincs autószerelő, vasúti járműszerelő, villanyszerelő, és takarítóból sem lett több. A talajvesztés után azonban országszerte rengetgen álltak ételfutárnak. Megkeresésünkre mind a NetPincér, mind a Wolt ezernél is több új szerződéses partnerről számolt be az első hullám idejéről. Ezzel a Wolt megduplázta a futárszámát, a NetPincér pedig már több mint háromezer ételkiszállítóval dolgozik együtt. A második hullám idején már nem volt robbanásszerű bővülés, de aki a nyári szezont kihagyta – amikor az átmeneti enyhítés miatt kevesebb is volt az ételrendelés, hiszen az éttermek nyitva lehettek –, az ősszel jellemzően ismét nekiállt nyomni a pedált.
Főként a vendéglátás és a turizmus felől érkeztek új futárok, de színészek, tanárok, értékesítési igazgatók is nyeregbe pattantak, sőt, a NetPincérnél tévébemondót is találni az újabb futárok között. Ez a mozgásra, kommunikációra épülő munkakör sokkal jobban is passzol pszichológiailag ezekhez a munkavállalókhoz, mint a fentebb említett gyártás, ami gyökeresen más beállítódást követel.