Felborultunk, visszaálltunk, tekerünk

Az elátkozott 2020-as év a hazai munkaerőpiacon is szinte teljes felfordulást hozott. Alig maradt érintetlen terület, a turizmus, a vendéglátás és a szórakoztatóipar pedig gyakorlatilag megszűnt. Hol kerestek embereket tavaly? Hová jelentkeztek a legtöbben? És mi lett azokkal, akiknek az éjszakai élet jelentette a megélhetést? Évértékelő egy leértékelt évről.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cikk teljes változata a Piac & Profit magazin februári számában olvasható, de lapcsaládunk Klasszis Klub előfizetői számára elérhető már az mfor.hu-n és a Privátbankár.hu-n is.

„2020 tavaszán a vendéglátással kapcsolatos hirdetések esetében fatális, 91 százalékos esést tapasztaltunk. A szakmunka, fizikai munka és szállítmányozás-logisztika kategória is jelentősen, átlagosan 50 százalékkal csökkent” – fejtegette Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója, amikor megkérdeztük, hogyan alakultak a náluk feladott álláshirdetések a COVID-meteor becsapódása után. A turizmus és a vendéglátás egyáltalán nem meglepő földbe állásával párhuzamosan a jogi kategóriában viszont 36 százalékos ugrást mértek, a mérnöki és ügyfélszolgálati állásoknál pedig szinte azonos számú álláshirdetést adtak fel a cégek 2020 tavaszán, mint egy évvel korábban. A COVID-tavasz kiemelkedő növekedést hozott a nagyobb élelmiszerláncoknál is: hirtelen megugrott a forgalom, kellettek a plusz eladók.

Nyáron aztán engedett a vírus szorítása, sokat javultak a fertőzésszámok, így a tavalyi második negyedév vége már az újranyitásról szólt: a megelőző hónaphoz képest májusban 36 százalékkal, júniusban 20 százalékkal több álláshirdetést adtak fel a Profession-ön. A negyedév elején tapasztalt bezuhanás miatt azonban éves összevetésben az április-május-június így is mínuszos maradt ezen a területen (is). A válság a legkevésbé a mezőgazdasági területet sújtotta. Az almát nem érdekelte a járvány, tavaly is megérett, tavaly is le kellett szedni, így itt csak kilenc százalékkal csökkentek az új álláshirdetések 2019 azonos időszakához képest.

A meghirdetett pozíciókra jelentkezők száma érthető okokból megugrott. 2020 nyár elején mintegy 25 százalékkal több jelentkezőt regisztráltak, mint az előző év azonos időszakában.

A járvány második hullámára a tavaszihoz képest új forgatókönyvvel válaszoltak a munkaadók. Az utolsó negyedévre az új álláshirdetések száma már csak egy százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának szintjétől.

Ami pedig a jelentkezőket illeti, ők nyáron és szeptemberben 40 százalékkal voltak többen, mint egy évvel korábban, ez a szám télen azonban összesítve plusz 27 százalékra csökkent.

A vendéglátós gödör

Hogy a pandémia miatt állásukat vesztett emberek hová jelentkeztek, és ott hogyan teljesítettek, az a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. 2020 végi munkaerő-piaci körképéből olvasható ki. A tanácsadó cég cégvezetőkkel és HR-szakemberekkel készített interjúiból kiderül, hogy a turizmus és vendéglátás dolgozói a fentebb látható, különösen munkaerő-éhes szektorokban „használhatatlanok” voltak. Egyrészt hiányoztak a digitális képességeik, nem nagyon értettek a számítógép-használathoz, másrészt nem szoktak hozzá a folyamatos, kemény fizikai munkához, és szaktudásuk sem volt. A felszolgálók, szakácsok végül peronőrnek, villamosvezetőnek, postai dolgozónak jelentkeztek.

A vendéglátósok a kemény fizikai munkával járó mezőgazdaság mellett a gyártósorokat is elutasították. Ennek pszichológiai oka van: a vendéglátás szabadabb munkaköröket kínál, ahol fontos a jó kommunikáció, míg egy gyártósori beosztás kötött, az ottani munkavégzés precizitást és az utasítások pontos betartását követeli meg, és hatékonyabb az, aki ehhez keveset kommunikál.

A gyártásban mégis szerencsét próbáló vendéglátósok nem húzták sokáig, hamar felmondtak, itt volt a legmagasabb a fluktuáció. Ez dupla költséget jelentett a toborzóknak, a foglalkoztatóknak pedig a nehézkes betanítási folyamat újrakezdésével járt. A gyártó cégek HR-esei ezért már inkább hátrasorolják a vendéglátóiparból jövő jelentkezőket a toborzási listákon.

És még

A GKI-tanulmány szerint hiába lett egyszerre rengeteg álláskereső, továbbra sincs autószerelő, vasúti járműszerelő, villanyszerelő, és takarítóból sem lett több. A talajvesztés után azonban országszerte rengetgen álltak ételfutárnak. Megkeresésünkre mind a NetPincér, mind a Wolt ezernél is több új szerződéses partnerről számolt be az első hullám idejéről. Ezzel a Wolt megduplázta a futárszámát, a NetPincér pedig már több mint háromezer ételkiszállítóval dolgozik együtt. A második hullám idején már nem volt robbanásszerű bővülés, de aki a nyári szezont kihagyta – amikor az átmeneti enyhítés miatt kevesebb is volt az ételrendelés, hiszen az éttermek nyitva lehettek –, az ősszel jellemzően ismét nekiállt nyomni a pedált.

Főként a vendéglátás és a turizmus felől érkeztek új futárok, de színészek, tanárok, értékesítési igazgatók is nyeregbe pattantak, sőt, a NetPincérnél tévébemondót is találni az újabb futárok között. Ez a mozgásra, kommunikációra épülő munkakör sokkal jobban is passzol pszichológiailag ezekhez a munkavállalókhoz, mint a fentebb említett gyártás, ami gyökeresen más beállítódást követel.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo