Cégek lelkiismerete

Ma már egy cég üzleti sikere legalább annyira függ a közvetlen és tágabb környezetében vállalt szerepétől, mint a gazdasági tevékenységétől. És ahogyan globalizálódott az üzleti élet, a társadalmi felelősségvállalás sem csupán nemzeti kérdés: egy új uniós direktíva a 2005-ös üzleti évtől a közepes és nagyvállalatok számára is előírja, hogy pénzügyi jelentésükön túl a társadalmi felelősségvállalásukról is számoljanak be.

A vállalati társadalmi felelősség (corporate social responsibility) fogalma több mint tíz éve jelent meg, mégis a mai napig sokan sokféle értelemben használják. John Nichols magyarországi brit nagykövet úgy fogalmazott: ténylegesen akkor beszélhetünk felelősségvállalásról, ha az adott intézménynek olyan a küldetése, jövőképe, értékrendje, hogy az üzleti stratégia részeként nemcsak a munkahelyi légkört veszi figyelembe, hanem a közösségi szerepvállalást, a helyi gazdaság fejlesztését, valamint a piaci és környezeti hatásokat is. Ennek a megközelítésnek az üzleti stratégia és a menedzsmenteszközök szerves részévé kell válnia.

A fenntartható fejlődés alapja

A vállalat szoros szimbiózisban él környezetével; tevékenységével javíthatja a társadalom életminőségét, de akár árthat is. És ugyanez igaz visszafelé: a társadalom állapota hat az üzleti világ működésére. Tehát az egyik szféra jólléte függvénye a másikénak.

Azok a cégek, amelyek a társadalmi felelősségvállalás terén kimagaslóan teljesítenek, az üzleti eredményeikben is pozitív hatásról számolnak be: jobb lett a kapcsolatuk ügyfeleikkel, erősödött az üzleti pozíciójuk, sőt a helyi közösségnek elkötelezett irányelvek növelték az alkalmazottak lojalitását.

A társadalmi szerepvállalás egyre jobban befolyásolja a részvények értékét is, a nagyközönség ugyanis átlátható, etikus irányelveket vár, derül ki a Magyarországi Brit Nagykövetségnek a társadalmi felelősségvállalást Magyarországon népszerűsítő kampánya kapcsán 2004-ben közzétett kiadványából.

#page#

A kérdés előtérbe került az Európai Unió fórumain is. Túl az előző két elnökség idején tapasztalt erős politikai szándékon, az európai társadalom érzékenysége is kikényszeríti a vállalati felelősséget a társadalmi konfliktusok feloldása, a partneri viszony kialakításának érdekében. A fenntartható fejlődés alapja, hogy a társadalom iránti felelősség az egyes cégek működésének és az üzleti világ egészének is szerves részévé váljon - hangsúlyozza két, a témában véleményformáló angol civil szervezet vezetője, Ernst Ligteringen, a Global Reporting Initiative elnöke és Simon Zadek, az AccountAbility igazgatója a társadalmi felelősség előírásainak, standardjainak és formáinak jövője című tanulmányban.

Az Európai Unió célja, hogy a vállalati teljesítmények és a fenntartható fejlődés célkitűzése egymással párhuzamba kerüljön. Számos közösségi útmutatás - standardok, módszerek, ajánlások - segíti az európai vállalatokat, hogy könnyebben eligazodjanak a témában. Ám az unió álláspontja az, hogy a cégek maguk alakítják a társadalmi felelősségvállalás konkrét formáit, az önkéntes vállalásokról azonban, az unió új direktívája szerint, kötelesek beszámolni - hangsúlyozza Zsolnai László, a Corvinus Egyetem Gazdaságetikai Központjának igazgatója.

Társadalmi nyomás, üzleti elvárás

Kormányzati szerepvállalással
Angliában a vállalatok társadalmi ügyekben való részvételét minisztériumi szinten kezelik. 2005 márciusában a brit kormány iránymutatást tett közzé az üzleti világ globális közösségi szerepvállalásának irányelveiről, amelyben kulcscélokat és prioritásokat is megfogalmaz annak érdekében, hogy a vállalati szerepvállalást nemzetközi szinten is elősegítse. A kiadvány a brit cégek szociális, gazdasági és környezeti fejlődésben vállalt szerepének maximalizálására összpontosít. A társadalmi szociális felelősségvállalási miniszter, Nigel Griffiths egy konferencián hangsúlyozta: "Nagy-Britannia nemzetközileg a társadalmi felelősségvállalás vezető szereplője, és a kiadott iránymutatás egyértelműen a globális előrelépés felé mutat. Az irányelvek kifejezésre juttatják azt a törekvésünket, hogy az üzleti szféra többet tegyen a jóért, és hagyja maga mögött a rosszat." Az iránymutatás implementálását és hatásának mérését az üzleti, a tudományos és a civil társadalom szereplőiből verbuvált tanácsadó csapat segíti, az adminisztrációs feladatokat pedig egy kormányzati titkárság végzi majd.
A Prodi-kormányzás a fő céljaként fogalmazta meg a lisszaboni stratégiában is hangsúlyos fenntartható fejlődés elősegítését és emellett az üzleti világ felelősségének kérdéseit. Az új direktíva pedig már törvényi szintre emelte a politikai szándékot: a közepes és nagyvállalatok az évente közzétett pénzügyi jelentések mellett kötelesek beszámolni a nem pénzügyi tevékenységeikről is.

- Ezeknek az éves jelentéseknek tartalmazniuk kell a cég működésének társadalmi és természeti környezettel kapcsolatos hatásait - foglalja össze a direktíva tartalmát Zsolnai László, és hozzáteszi: a közepes cégek számára könnyítés, hogy a pénzügyi jelentés részeként számolhatnak be társadalmi szerepvállalásukról, s nem feltétlenül kell minden évben elkészíteniük ezt a riportot.

#page#

E téren amúgy a társadalmi nyomás is egyre erősebb. A pénzügyi befektetők is egyre gyakrabban érdeklődnek a nem pénzügyi beszámolók iránt, sőt! Az unióban az egyik legdinamikusabban növekvő terület éppen a társadalmilag felelős pénzügyi befektetések szektora; az Enron- és más hasonló botrányok megtanították a befektetőknek, hogy a vállalat társadalmi felelőssége vagy felelőtlensége a pénzügyi teljesítményre is hat. A közpénzekkel kapcsolatos magánpiaci tevékenység is fontos szektor - különösen az angolszász országokban -, a nagy nyugdíjalapoktól például rendszeresen számon kérik, hová helyezik ki tőkéjüket. Olyan tenderkiírásra is van példa, ahol pályázati feltétel a társadalmi felelősségről szóló jelentés bemutatása.

Irányadó standardok és a jövő

Az európai nagyvállalatok évek óta tesznek közzé jelentéseket arról, hogyan segítik környezetük fejlődését, sőt egyes cégeknél erre külön belső csoportok jöttek létre. Ezek a publikációk azonban gyakran PR-jellegű beszámolók. A társadalmi felelősségvállalás viszont nem PR-akció.

A vállalatvezetők bizonytalanok, hogy milyen eszközöket alkalmazzanak, s azok révén milyen eredményeket tudnak elérni, és mindez hogyan mérhető mindenki számára átlátható módon. Nyilvánvalóan idetartoznak a szponzorációs és egyéb támogatási ráfordítások, ám a társadalmi felelősség ezzel messze nem azonos. Az említett angol civil szervezetek szakértői szerint közel háromszáz eszköz létezik. Ebben a kavalkádban tehát szükség van valamilyen szabályozásra a cégek eredményessége érdekében. Zsolnai László szerint két-három módszertan körül kezd konszenzus kialakulni.

Az önkéntes vállalások egy része valamilyen módon - kormányzati törekvések, jogszabály, nemzetközi iparági standardok által - már szabályozott, és az OECD is készített egynéhány irányelvet tartalmazó ajánlást multinacionális cégek számára. Miután azonban a kormányok, a vállalatok és a lakosság egyaránt érdekelt abban, hogy a vállalatok együttműködjenek a társadalom egyéb szektoraival, az elkövetkező években várhatóan letisztul a kép, és lesznek irányadó standardok is az európai vállalatok számára. A nemzetközi szakértők globális keretszabályozást sürgetnek, természetesen olyat, amelyik figyelembe veszi a nemzeti jogi hátteret, az államok kultúráját és a tapasztalati szintet.

Simon Zadek és Ernst Ligteringen szerint kritikus lesz az elkövetkező öt-tíz év: vagy egyre több szigetszerű megoldás születik, vagy a konszolidáció időszaka jön el. Mert iránymutatások, tapasztalatok léteznek, a vállalatok társadalmi szerepvállalása mégis számos kérdést vet fel az eszközök alkalmazását, a ráfordítás és hozam mérését vagy a felelősségvállalás kommunikációs stratégiáját illetően is. Az unió új direktívája most egy lépés a rend felé, bár többek szerint nem hoz egyértelmű sikert.

- Az elkövetkező néhány év fő kérdése a jelentések auditálása lesz. A társadalmi felelősségvállalás ugyanis akkor tölti be szerepét a világ, illetve Európa fejlődésében, ha a cégek önkéntes ráfordításaikkal a tényleges problémákat javítják. Amúgy csak jól csomagolt PR - hangsúlyozza a Corvinus Egyetem tanára.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo