Ma már nem csak a képek, a zenék és a videók, de szinte minden más is digitalizálódott. A könyvek, az adatbázisok és a sajtó is. Ezen tartalmak jelentős része természetesen az internetre vándorolt (legalábbis ott is elérhető), így egy olyan világ érkezett el, ahol a tudás és az információ már valóban közkinccsé vált. Ezzel együtt persze a fizetett reklámok is modernizálódtak és online hirdetésekké alakultak. Így, a hagyományos, papír alapú reklámok mellett, számtalan formája és változata alakult ki az internetes hirdetéseknek utóbbi időben és külön szakma épült az online marketing megoldásokra.
A digitális hirdetések mesés világa
A világgazdaság teljesen átrendeződött mióta az interneten is lehet eladni és vásárolni. Ezzel együtt pedig a hirdetési módozatok is egy teljesen új szintre léptek. Ma már nem csak szórólapokon, brosúrákon, katalógusokban vagy újságokban lehet hirdetni, hanem a weben is. Az internetes hirdetések egy egészen új generációját éljük, hiszen ma már nem csak a banneres hirdetések léteznek, amelyek régebben. Még korábban elegendő volt különböző hirdetési blokkokban álló és mozgó képeket elhelyezni, ma már sokkal többre van szükség, hogy az internetező közösséget megszólítsuk.
A bannervakság és a reklámblokkoló alkalmazások korában nehéz érvényesülni ma már az interneten, ezért bármennyire is hasznosak az online hirdetések, nem minden esetben jutnak el a célközönségünkhöz. Bár egyes hagyományos újság hirdetéseknél valóban nagyobb hatékonyság érhető el a Google vagy a Facebook hirdetéskezelőjével, amelyek mesterséges intelligencia alapúak és bonyolult algoritmusotokat alkalmaznak, hogy a megfelelő célközönséget elérhessék. Ezenkívül hírlevelekkel, nyereményjátékokkal, kupon kódokkal, online kedvezményekkel és csoportos vásárlási kedvezményekkel igyekeznek az online hirdetési formákat kiegészíteni a különböző kreatív ügynökségek és médiafelület és reklámértékesítő cégek.
Van-e még létjogosultsága a hagyományos hirdetéseknek?
Ahogyan annak idején a TV megjelenésénél a rádiót temették és ahogyan a CD megjelenésével a bakelit lemezektől is búcsút mondtak, úgy a hagyományos nyomdaipari termékek is rácáfoltak a technológiai fejlődésre. Ahogyan nyomtatott könyvekre, újságokra és magazinokra is szükség van a XXI. században, úgy a szórólapok, matricák, plakátok készítése és a hagyományos reklámok is jelen vannak és lesznek velünk még jó sokáig. Nem csoda, hogy olyan sok neves cég hirdet állandó jelleggel a nyomtatott anyagokban, hiszen ha megfelelő módon tesszük mindezt, akkor megfelelő hatékonyságot is elérhetünk ezzel a klasszikus hirdetési módszerrel is.
Nem mindegy ugyanis, hogy hol, mit és kinek hirdetünk, hiszen egy-egy nyomtatott anyag stílusa és témaköre behatárolja az azt olvasók célközönségét is. Akárcsak az internetes hirdetések esetén, úgy a nyomtatott hitetéseknél is fel kell mérnünk a felületet, ahová kihelyezhetjük a hirdetésünket. A speciális, egy-egy témákról szóló magazinok ugyan kisebb olvasó közönséggel rendelkeznek, ám jobban célozhatóan behatárolják azok olvasó táborát. Így például egy anya-apa magazin, egy babás újság vagy egy kismamáknak szóló havi lap tökéletes reklámfelület lehet gyerekcikkeket, játékokat vagy babás holmikat árusító webáruházaknak, esetleg valamilyen témához illő expók, kiállítások vagy vásárok hirdetésének.
Ugyanígy lehetnek egy barkácsbolt vagy tüzép hirdetésére alkalmasak a lakásfelújítóknak, építkezőknek vagy kertészeknek szánt magazinok hasábjai is. De külön magazinok vannak a pénzügyi szektornak, az autó és motor kedvelőknek és a divatlapok is igen szép számban fogynak. A kisebb számban kiadott, helyi újságokban inkább városi vállalkozások szolgáltatásait érdemes reklámozni. Egyes újságokban pedig egyszerűen nem szabad megjelennünk mert csak pénzkidobás lenne. Ezt nekünk vagy a marketingesünknek kell eldöntenünk, hogy a nyomtatott hirdetéseket minél nagyobb hatékonysággal tudjuk futtatni.