Érnek-e még valamit a hagyományos papíralapú reklámok a digitális korban?

Kétségtelen, hogy a technológiai fejlődés leállíthatatlanul felgyorsult. Gyermekeink már mással játszanak, mint amikkel mi játszottunk, másként írnak és olvasnak és olyan eszközöket használnak, amik nem is léteztek amikor még mi születtünk. Megérkeztünk az okostelefonok korába, amikor már a farmer zsebünkben több gigabájtos tárhelyt cipelünk magunkkal mint amit anno az asztali számítógépünk tartalmazott, amikor szebb képet készít egy telefon, mint amilyen videófelvételt készíteni tudott a legprofesszionálisabb VHS kamera és amikor a körömnyi pendrive-ra annyi zene fér rá, mint korábban két polcnyi CD-re vagy fél szekrénnyi magnó kazettára.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ma már nem csak a képek, a zenék és a videók, de szinte minden más is digitalizálódott. A könyvek, az adatbázisok és a sajtó is. Ezen tartalmak jelentős része természetesen az internetre vándorolt (legalábbis ott is elérhető), így egy olyan világ érkezett el, ahol a tudás és az információ már valóban közkinccsé vált. Ezzel együtt persze a fizetett reklámok is modernizálódtak és online hirdetésekké alakultak. Így, a hagyományos, papír alapú reklámok mellett, számtalan formája és változata alakult ki az internetes hirdetéseknek utóbbi időben és külön szakma épült az online marketing megoldásokra.

Kép: dekortar.hu

A digitális hirdetések mesés világa

A világgazdaság teljesen átrendeződött mióta az interneten is lehet eladni és vásárolni. Ezzel együtt pedig a hirdetési módozatok is egy teljesen új szintre léptek. Ma már nem csak szórólapokon, brosúrákon, katalógusokban vagy újságokban lehet hirdetni, hanem a weben is. Az internetes hirdetések egy egészen új generációját éljük, hiszen ma már nem csak a banneres hirdetések léteznek, amelyek régebben. Még korábban elegendő volt különböző hirdetési blokkokban álló és mozgó képeket elhelyezni, ma már sokkal többre van szükség, hogy az internetező közösséget megszólítsuk.

A bannervakság és a reklámblokkoló alkalmazások korában nehéz érvényesülni ma már az interneten, ezért bármennyire is hasznosak az online hirdetések, nem minden esetben jutnak el a célközönségünkhöz. Bár egyes hagyományos újság hirdetéseknél valóban nagyobb hatékonyság érhető el a Google vagy a Facebook hirdetéskezelőjével, amelyek mesterséges intelligencia alapúak és bonyolult algoritmusotokat alkalmaznak, hogy a megfelelő célközönséget elérhessék. Ezenkívül hírlevelekkel, nyereményjátékokkal, kupon kódokkal, online kedvezményekkel és csoportos vásárlási kedvezményekkel igyekeznek az online hirdetési formákat kiegészíteni a különböző kreatív ügynökségek és médiafelület és reklámértékesítő cégek.

Van-e még létjogosultsága a hagyományos hirdetéseknek?

Ahogyan annak idején a TV megjelenésénél a rádiót temették és ahogyan a CD megjelenésével a bakelit lemezektől is búcsút mondtak, úgy a hagyományos nyomdaipari termékek is rácáfoltak a technológiai fejlődésre. Ahogyan nyomtatott könyvekre, újságokra és magazinokra is szükség van a XXI. században, úgy a szórólapok, matricák, plakátok készítése és a hagyományos reklámok is jelen vannak és lesznek velünk még jó sokáig. Nem csoda, hogy olyan sok neves cég hirdet állandó jelleggel a nyomtatott anyagokban, hiszen ha megfelelő módon tesszük mindezt, akkor megfelelő hatékonyságot is elérhetünk ezzel a klasszikus hirdetési módszerrel is.

Nem mindegy ugyanis, hogy hol, mit és kinek hirdetünk, hiszen egy-egy nyomtatott anyag stílusa és témaköre behatárolja az azt olvasók célközönségét is. Akárcsak az internetes hirdetések esetén, úgy a nyomtatott hitetéseknél is fel kell mérnünk a felületet, ahová kihelyezhetjük a hirdetésünket. A speciális, egy-egy témákról szóló magazinok ugyan kisebb olvasó közönséggel rendelkeznek, ám jobban célozhatóan behatárolják azok olvasó táborát. Így például egy anya-apa magazin, egy babás újság vagy egy kismamáknak szóló havi lap tökéletes reklámfelület lehet gyerekcikkeket, játékokat vagy babás holmikat árusító webáruházaknak, esetleg valamilyen témához illő expók, kiállítások vagy vásárok hirdetésének.

Ugyanígy lehetnek egy barkácsbolt vagy tüzép hirdetésére alkalmasak a lakásfelújítóknak, építkezőknek vagy kertészeknek szánt magazinok hasábjai is. De külön magazinok vannak a pénzügyi szektornak, az autó és motor kedvelőknek és a divatlapok is igen szép számban fogynak. A kisebb számban kiadott, helyi újságokban inkább városi vállalkozások szolgáltatásait érdemes reklámozni. Egyes újságokban pedig egyszerűen nem szabad megjelennünk mert csak pénzkidobás lenne. Ezt nekünk vagy a marketingesünknek kell eldöntenünk, hogy a nyomtatott hirdetéseket minél nagyobb hatékonysággal tudjuk futtatni.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo