Lehetetlennek tűnt, mégis sikeres: tudomány és üzlet együtt

Szinte nincs olyan számítógép-felhasználó, aki rendszeresen vagy időnként ne élvezné a nyelvhelyesség-ellenőrző szoftver vagy a szótárprogram előnyeit. Természetesen használjuk az ingyenes programokat, pedig mögöttük üzleti vállalkozás áll. A MoBiMouse-technológia magyar fejlesztője, a huszonkét éve sikeres MorphoLogic a sokak által már az induláskor lehetetlennek tartott modellt teremtette meg: összehozta a tudományt és az üzletet.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Prószéky Gábor Kép:PP/FényesGábor

A Morphologic története 1991-ben kezdődött, illetve már jóval korábban, hiszen a céget alapító dr. Prószéky Gábor már az egyetemen a számítógép és a nyelv kapcsolatát kutatta. Az, hogy végül a tudományból üzlet lett, a rendszerváltásnak, valamint Tihanyi László és Pál Miklós társalapítók mellett az üzletember Dominus Péternek, a cég negyedik alapítójának köszönhető. – Négyen összeálltunk, és a speciális tudásra vállalkozást alapítottunk. Tipikus rendszerváltáskori cégként indultunk, nem tudtuk, hogy mi „vállalkozók” vagyunk. De azt láttuk, hogy terjednek a számítógépek, és megjelennek a nyugati országokban az első olyan alkalmazások, amelyeknek közük van a nyelvhez, például a helyesírási programok. Korábban a saját örömünkre már összeraktuk az első magyar szóalaktani rendszert, és mivel a számítógépen írt szövegek csupa ilyen, szótőből és toldalékokból álló szavakból épülnek fel, szinte kész volt a helyesírási szoftverünk, amely ugyanolyan hatékonyan működött a bonyolult magyar nyelvre, mint a külföldi helyesírás-ellenőrzők. Mire tehát felmerült az igény, mi készen álltunk annak kielégítésére – emlékszik vissza az indulásra Prószéky Gábor.

Míg korábban az elméleti szakember és barátai azért fejlesztettek, mert izgatta őket a probléma, hirtelen kiderült, hogy ezért a tudásért a piac hajlandó fizetni. Dominus Péter, aki az üzleti szellemet képviselte a vállalkozásban, tudta, hogy a nehéz magyar helyesírást nem fogják mások megoldani, és felvetette az üzlet lehetőségét. Így két ügyvezetővel elindult a cég: az elképzelés szerint az üzletet Dominus Péter mozgatta, Prószéky Gábor pedig a megoldást szállította. Csakhogy nagyon hamar kiderült, hogy ebben a világban a kapcsolatrendszer is szakmai alapokon nyugszik: üzletet az tud hozni, akit a szakmai világ is elfogad. – Abban az időben ezen a területen nem az üzletember nyert, hiszen a nagy multinacionális cégek – Microsoft, IBM, Xerox – is érdeklődtek a közép-európai nyelvek iránt. Mivel korábban azok a szakemberek sem vállalkozók voltak, hanem konferenciákon ültek, a tudományos kapcsolatokat lehetett üzletté konvertálni. Gyakorlatilag az én kapcsolati tőkém hozott elsősorban üzletet, így 1994-ben Dominus Péter tulajdonrészét kivásároltuk.

Mai szemmel a saját indulását nem tartja etalonnak Prószéky Gábor a jelen fiatal vállalkozói számára. Nem érezték ugyanis a vállalkozásnak azt a rizikóját, amit a maiak már akkor látnak, amikor belevágnak. Belevágtak, mert érezték, hogy van ebben „üzlet”. Menet közben kellett megtanulni az üzleti szemléletet. – Jó volt az iskola, hogy folyamatosan olyan korábbi elméleti kutatókkal találkoztam, akik egy-egy üzleti céget képviseltek. Ugyanakkor – és ez a mai napig komoly előnyt jelent – soha nem adtuk fel a kutatási céljainkat.

A kisvállalkozás Prószéky Gábor szerint
  • Nem lekicsinyített nagyvállalat.
  • Az emberek nem csereszabatosak, esetleges tulajdonságaik éppoly fontosak a cég sikerében, mint a mindennapi munkájuk során alapvetően kihasznált kompetenciájuk.
  • Tulajdonképpen a magánember kiterjesztése: a magánember valamit szeret csinálni, ezt jól csinálja, majd ehhez keres társakat.
  • A cégvezető megpróbálja mindenkiben kihasználni, ami az adott személyben rejlik, annak érdekében, hogy sikerre vigye a vállalkozást, amely így több magánember kiterjesztésévé válik.
Akadémikusból üzletember

Prószéky Gábor pedig kutatóként megtanult üzletemberfejjel is gondolkodni. Nem volt egyszerű, vallja, hiszen nem csupán a saját gondolkodását kellett átformálnia, hanem a szintén tudományos munkában örömüket lelő üzlettársaiét is. Az első és legfontosabb volt megtanulni, hogy az idő korlátos. A projektszemléletet az induláskor igyekezett elsajátítani. – Akadémiai környezetben adott esetben szívesen lövünk verébre is ágyúval, mert az számít, hogy megoldom-e a problémát. Az üzleti világban a kérdés másképp merül fel: hogyan oldom meg ennyiért a problémát. A megrendelő csak azért fizet, ami eladható a piacon, a pluszráfordítást senki nem értékeli.

Az üzlet felfutása gyorsan történt: a kilencvenes évek közepére már létrejött a szerződés a szoftvertechnológiai világ elismert fejlesztőcégeivel. – Az indulást követő harmadik évben, 1993-ban – még gmk formában működtünk – sikerült megállapodást kötnünk a Microsofttal a Word szövegszerkesztő magyarosítása kapcsán. A magyar helyesírási és elválasztási programunk tudása meggyőzte az ottani szakembereket, és nem kérdezték, hogy mekkorák vagyunk, sem azt, hogy milyen cégformában működünk. Kizárólag a terméket vizsgálták, azt viszont nagyon alaposan. Ez a szerződés nagy erőt adott a háromfős cégnek. Ezután az IBM/Lotus, a Xerox és az Adobe számára dolgozó WinSoft is megvásárolta, és termékei különféle változataiba beépítette a MorphoLogic fejlesztéseit.

Cégstruktúra igény szerint

A magyar nyelvből indultak ki, de mivel ez nagyon bonyolult, a MorphoLogic szakemberei által kitalált technológia több más, szintén „nehezen számítógépesíthető” nyelvre is átültethető volt. Ez újabb megrendeléseket szült a lengyel, a cseh vagy a román piacok felé. Ahogyan a nagy szoftvercégeknek folyamatosan nőtt az adott nyelvre készített szoftverportfóliója, újabb és újabb nyelvi eszközökre volt szükség, amelyet a közép-kelet-európai piacra ekkor már a hazai versenytársakat megelőzve a MorphoLogic szállított.

Saját erőből
A kis kutatócég az első tíz évében nem kapott külső támogatást, és a K+F munkákon kívül soha nem vettek igénybe külső tőkét a fejlődésükhöz. Az alapvető finanszírozási modell nem változott a 22 év alatt: a megkeresett pénzt forgatják vissza és konvertálják további kutatási eredményekké. Többek között azért, mert Prószéky szerint a támogatásokat kiírók akkor is és ma is úgy képzelik el a kis cégeket, mintha azok ugyanolyanok lennének, mint a nagyok, csak kicsiben, így a kisvállalkozásokat célzó pályázatok mögött álló koncepció általában nem felel meg a kisvállalkozás tevékenységének. Ez megnehezíti a források kihasználását. Ezért sem mentek bele a pályázatokba.
Nemcsak a kutatói kapcsolatok és a termékek minősége, a versenyben a gyorsaság is számított. Gyakorlatilag a cégstruktúra az igényekre reagálva alakult: voltak programozók, akik nagyon gyorsan tudtak eredményeket produkálni, igaz, gyerekbetegségekkel. Az előállított kódokkal azonban már tesztelhető és a megrendelőknek bemutatható lett a termék. Eközben pedig jutott arra idő, hogy az alaposabb, de lassabb fejlesztőmérnökök továbbcsiszolják a produktumot. Mire a megállapodás tető alá került, tökéletes volt a szoftver. – Egy kis cég akkor működhet jól, ha kihasználja a munkatársai esetleges tulajdonságait is, míg egy nagy cégnél mindenki csereszabatos. Hiába tud többet vagy mást is az adott pozícióban ülő munkatárs, a folyamatok jól elhatároltak, szigorúan leosztottak. A kis cégeknél viszont nincs minden feladatra másik ember, így nagyon fontosak az egyéb kompetenciák is, amelyekre a szűken vett feladatához amúgy nincs szüksége a kollégának. Költséghatékony, ha nem kell külső szakembert igénybe venni, vagy plusz munkatársat felvenni egy a fő üzletágtól távolabb eső feladat elvégzésére. Nekünk már az elején sikerült az egyéni viselkedéseket úgy összehangolni, hogy végül egységes egész születhetett – mutat rá Prószéky Gábor a kisvállalatok sikerének egyik alapvető tényezőjére.

Üzlet az ingyenbiznisz árnyékában

A kezdeti években a piaci igények alakították a termékportfóliót, majd a már elkészült technológiára építve a MorphoLogic szakemberei újabb és újabb kényelmi szolgáltatásokat fejlesztettek. A MoBiDic intelligens szótárrendszerből továbbfejlesztett MoBiMouse 1998-tól a kisvállalat egyik legsikeresebb terméke lett. – Azt láttuk, hogy az emberek egyre inkább sietnek, és olyan eszközöket szeretnének a számítógépükön, amelyek úgy segítik a mindennapi munkájukat, hogy az tőlük nem követel plusz idő- és energiaráfordítást. A szótárprogramoktól különösképpen ezt várják.

A nyelvhelyességi programoknak a mai napig van hová fejlődniük, hiszen mindig lehet javítani és intelligensebbé tenni őket. De ma egyre nehezebb megtalálni a fenntartható piaci modellt.

Prószéky Gábor és a MorphoLogic elismerései

1995 Kalmár László-díj 1997 World Young Business Achiever Finalist 1999 Európai Információtechnológiai Díj (IST-Prize) a MoBiMouse rendszer innovációjáért 2000 Széchenyi-díj 2002 Gyurós Tibor-díj 2004 Az elmúlt 10 év IST Prize-díjazottjai közül kiemelt vállalkozás 2005 Brassai Sámuel-díj 2005 Magyar Informatikáért szakmai érem 2006 eFestival-díj 2009 Az Év Informatikai Oktatója – különdíj 2010 Gábor Dénes-díj

2000-ben, amikor már a cég már megerősödött, nagyobb – több mérnökórát, pénzt – igénylő új fejlesztésekbe is belevágtak. Elkészítették a MetaMorpho angol–magyar fordítóprogramot, mely többféle alkalmazás formájában is megjelent (MorphoWord, MorphoWeb, MoBiCAT). Nem sokkal a sikeres megjelenés után azonban a Google magyar nyelvre is közzétette ingyenes fordítóprogramját. – Már korábban láttuk, hogy az internetes üzletek az ingyenes felé mennek, de arra nem számítottunk, hogy a mi piacunkon ez ilyen korán bekövetkezik. Ezek a rendszerek általában nem nyelvi leírásokon, hanem előfordulási statisztikákon alapulnak, és emiatt vannak is hiányosságai, de nem annyira rosszak, hogy a fogyasztó egy némiképp jobbért hajlandó lenne fizetni – mutat rá Prószéky.

A MorphoLogic is lépett: elkészítették a webforditas.hu oldalt, és itt jelentették meg ingyen is legújabb fejlesztésüket. Egyrészt, hogy a bonyolultabb, felhasználó által is kiegészíthető szótárral készült változat számára építsenek piacot, másrészt, hogy ne csak a Google legyen ingyen. Eredeti üzleti modelljükben azonban az nem volt benne, hogy ezután saját magukkal is konkurálniuk kell. – 1991-ben még mindenki fizetett a szoftverekért, és csak 2000 táján jelent meg a freemium modell. De még ekkor sem láttuk, hogy milyen mértékű lesz az ingyenes termékkínálat. Látszott, hogy lesznek ingyenes termékek, amelyek azután – gondoltuk – igényt teremtenek a prémiumverzióra. Csakhogy az emberek megelégszenek az ingyenes programokkal, nem lehet tömegesen igényt generálni a szofisztikáltabb változatokra.

Prószéky Gábor Kép:PP/FényesGábor

2005-ben tehát új feladat előtt állt a kisvállalat, amely addig minden termékét pénzért értékesítette. Meg kellett találják a helyüket a freemium világában. Az első próbálkozás nem volt túl sikeres. – Amikor elkészült az angol–magyar fordítóprogram, felkerestük a legnagyobb portálokat. Azt ajánlottuk, hogy csináljunk közös üzletet, tegyünk elérhetővé külföldi tartalmakat a fordítóprogram segítségével az ő oldalaikon. Senki nem akart kooperálni velünk, mondván, hogy ha rossz a termék, nem kell, ha pedig jó, akkor elviszi tőlük a látogatókat az eredeti forráshoz. Be kellett látnunk, hogy bizonyos szegmensben egyáltalán nincs szükség a fizetős kínálatra.

Új modell

Ma már minden valaha készített MorphoLogic terméknek van ingyenes konkurense, a cég mégis talpon tudott maradni.

Új szerepbe került a webforditas.hu weboldal is: azon túl, hogy reklámozta a fizetős termékeket, hirdetési felületként is működött. Ez azonban még nem tartaná el a vállalkozást. Meg kellett találni azt a réspiacot, ahol van fizetőképes kereslet a nyelvi programokra, még ha nagyon szűk is. És újból fontos szerephez jutott a kutatói hírnév és az abból eredő lobbierő: a MorphoLogic konzorciumban más cégekkel elnyerte az Európai Unió megbízását például egy az unió összes nyelvére működő keresztfordító-program elkészítésére. Persze az iTranslate4.eu is ingyenes, de a fejlesztéssel járó munkát a támogatás finanszírozta.

Mindezek mellett pedig racionalizálni kellett a cég költségeit: kevesebb munkával, hatékonyabban értékesíteni a reklámfelületeket, és lefaragni a fejlesztések árát. Mivel Prószéky Gábor nem hagyott fel a kutatói tevékenységgel, a sok mérnökórát igénylő munkák átkerültek az időközben általa létrehozott egyetemi kutatócsoportba. Így a kisvállalkozás ma a túléléséhez szükséges üzletszerzésre és az új utak kialakítására fókuszálhat. Persze, mondja Prószéky Gábor, a Google-t övező hírnévvel a MorphoLogic soha nem konkurálhat, de a maga piacán éppúgy mindig ott lehet az élvonalban a termékeivel. Legutóbb például piacra dobták a webforditas.hu mobilra optimalizált változatát, persze ingyen. De a piaci igényekre reagálni kell, még a freemium-világban is. Ezt célozza meg hamarosan megjelenő szoftverük, a MorphoMouse, amely új módon igyekszik integrálni a cég eddigi fejlesztéseit a jelen igényeivel.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo