Az üzleti szektor érdekei és a kormányzati szándék egybeesik: a 2012 nyarán nyilvánosságra hozott Wekerle Terv fő célja is az, hogy a hazai vállalkozások regionális piaci pozíciója erősödjék, s ennek érdekében a kormány ösztönzi a térség országaival, vállalkozásaival való partneri együttműködést.
Már most is intenzív a határ menti együttműködés Magyarország és Szlovákia között, és az a cél, hogy ezek a kapcsolatok tovább erősödjenek – mondta a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkára tavaly novemberben a 2004-ben alakult, azóta évente kétszer ülésező magyar–szlovák kormányközi vegyes bizottság ülésén. A gazdasági kapcsolatok erősödésére utal az is, hogy az ülés másnapján, az Orbán Viktor és Robert Fico miniszterelnökök által közösen megnyitott MKIK-fórumon a két ország kereskedelmi és iparkamarájának elnökei szándéknyilatkozatot írtak alá magyar–szlovák kereskedelmi kamara létrehozásáról, amelynek célja a kétoldalú kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok elősegítése.
Természetesen nem pusztán a határ közeli vállalkozásoknak van keresnivalójuk Szlovákiában, hiszen az ottani piac még az ország viszonylag távoli sarkaiból is közelinek számít, és ráadásul azzal az előnnyel is bír, hogy a lakosság közel 10 százaléka magyarnak vallja magát, ami az üzletkötést éppúgy megkönnyíti, mint mondjuk egy kinti beruházás esetében a foglalkoztatást. Emellett a szlovák gazdaságot jóval kevésbé viselte meg a válság, mint a magyart: a 2009-ben még 4,9 százalékos visszaesést produkáló országban 2010-ben és 2011-ben már 4,2, illetve 3,3 százalékos GDP-bővülést regisztráltak, s 2012-ben ugyan 2 százalékra lassult a növekedés, de az Európai Bizottság tavaly őszi előrejelzése szerint idén is ugyanennyivel bővülhet a szlovák gazdaság. Bár igaz, hogy a növekedésnek ott is elsősorban az export a motorja – a belső fogyasztás visszaesett –, de a magyar export és import látványosan, 12,3, illetve 30,3 százalékkal bővült 2010-ről 2011-re, és ezzel Szlovákia export terén a 4., az import esetében pedig az 5. helyen áll a magyar kapcsolatokban.
A magyar–szlovák külkereskedelem áruszerkezete (millió euró)
A térségi gazdasági együttműködésben rejlő lehetőségek kihasználását, a határokon átívelő kereskedelmi és befektetési kapcsolatok építését számos szervezet segíti. Ilyen a Kárpát Régió Üzleti Hálózat is, amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) közösen hozott létre, és amelynek Szlovákiában Kassán és Dunaszerdahelyen van képviselete. Ezek az üzletfejlesztési irodák elsősorban a kis- és középvállalkozásoknak nyújtanak szolgáltatásokat, többek között a partnerkeresés, befektetési és exportlehetőségek, értékesítési csatornák, valamint helyi piaci, üzleti, adózási és jogi ismeretek, információk nyújtása, a régióban megjelenő pályázati kiírások követése terén.
A piacbővítési döntésekhez, egy új piacon való sikeres megjelenéshez mindenekelőtt információkra van szükség. Az ezekhez a nélkülözhetetlen ismeretekhez való hozzájutást segíti mindenekelőtt a BKIK és a Piac & Profit Szlovákia üzleti szemmel című konferenciája, amelyen a résztvevők választ kaphatnak felmerülő kérdéseikre. Az előadások szüneteiben egyéni konzultációra is lehetőség nyílik. A konferencia 2013. június 6-án lesz a BKIK székházában Budapesten, a Krisztina körút 99. szám alatt.
A rendezvény részletes tematikája és az előadók listája a piacesprofit.hu-n fellelhető, itt lehet regisztrálni is a konferenciára!