A látvány, a kép, mindig is meghatározó eleme volt az emberi érzékelésnek. A látvány, a kép gyönyörködtet, elrettent, megnyugtat vagy meggyötör, és mindig információt hordoz. Napjainkban a technikai-technológiai forradalom a képet még inkább meghatározó információforrássá tette. Jövőre lesz tíz éve, hogy Rómában létrejött az európai operatőrszövetség (European Society of Cinematographers), az Imago, azzal a szakmai céllal, hogy a szervezet keretein belül a vizuális kultúra alkotói és terjesztői – akik munkájuk révén nemcsak szórakoztatnak, hanem tanítanak, nevelnek, tájékoztatnak is – szakmailag, emberileg jobban segíthessék egymást, s ezáltal jobban szolgálhassák a közönséget.
*
– Ez a legfontosabb: eljutni a nézőkhöz, az emberekhez. És ez nem csak a mozira igaz. Az emberekhez egyre több képi információ jut el, s nem mindegy, hogy az a kép milyen – mondja Vagyóczky Tibor, az Imago új elnöke, akit a 21 résztvevő 16:4 arányban, egy tartózkodással választott meg. Helyettese Dubovitz Péter, a szövetség kincstárnoka pedig Szilágyi Virgil lett; e tisztségekre az elnök maga választhatja meg munkatársait.
Ma már 24 európai ország szakmai szervezete Imago-tag – a magyar operatőrszövetség 1994 óta –, így több száz azoknak az operatőröknek a száma, akiknek „szervezetten” tenniük kellene az Imago deklarált céljai érdekében: az európai film védelméért, a nemzeti filmgyártások fennmaradásáért, támogatásáért. „Hangjuk azonban egyre halkabb – fogalmazott Vagyóczky Tibor az Imago brüsszeli közgyűlésén. – Művészemberek alkotnak, nem harcolnak, de ha ez így megy tovább, lehetőségeink egyre csökkennek. Nem lehet szenderegni, ébresztőt kell fújni. Nem elegendő évről évre csak beszélni a problémáinkról, aztán nem történik semmi. Mindenki elsősorban a saját hazájában tud tenni céljainkért, de szükséges a nemzetközi támogatás, és ezt az Imagónak kell megadnia. Másként szólalhatunk fel, ha azt mondhatjuk az uniós nemzetközi szervezeteknél, hogy ťez az Imago határozataŤ.”
S hogy ez valóban így van, azt bizonyítja, hogy Viviane Reding, az EU kulturális és nevelési főbiztosa a tanácskozás során megerősítette: a szervezet eddigi és jövőbeli munkájára szükség van, és támogatásáról biztosította azt.
*
A Magyar Operatőrök Társasága (Hungarian Society of Cinematographers –H.S.C.) aktív tagja az Imagónak: több alkalommal rendezett Budapesten szakmai tanácskozást, és az Imago-tagok kétévente nagy érdeklődéssel kísérik a budapesti operatőri mesterkurzust.
Több mint tíz évvel ezelőtt a Színház- és Filmművészeti Főiskola két tanára, Kárpáti György rendező és Vagyóczky Tibor azzal állt elő, hogy a főiskola otthont adhatna egy nemzetközi mesterkurzusnak. A nemzetközi filmfőiskolai szövetség támogatta az elképzelést. Az oktatást 1991-ben szervezték meg először, azóta kétévenként – idén ősszel hatodik alkalommal – kerül rá sor.
A magyar művész-tanárok mellett külföldi Oscar-díjas hírességek is oktatják – angol nyelven – a gondosan kiválasztott hallgatókat. Az oktatás hatékonysága érdekében ugyanis a résztvevők számát korlátozzák. A tizenhat szerencsés végzős főiskolai hallgatót alkalmanként, beküldött pályamunkáik alapján választják ki (pályázatok a világ minden tájáról, mintegy harminc országból érkeznek), és ugyanennyien vehetnek részt megfigyelői státusban.
A budapesti mesterkurzus az eltelt egy évtized alatt komoly nemzetközi tekintélyt vívott ki magának, nemcsak az oktatás magas színvonala, hanem egyedi módszertana miatt is. A világban a hasonló rendezvényeken neves művészek előadást tartanak, demonstrálják, ők mit és hogyan tesznek adott szituációban, adott hatás elérése érdekében, a hallgatók pedig figyelnek, okulnak. A magyar fővárosban ennél többet követelnek tőlük. Egy „munkadarabot” is el kell készíteniük, amelyhez kapnak: forgatókönyvet, műtermet, tanári konzultációs lehetőséget. Az elkészült műveket a kurzus résztvevői együtt értékelik, előzőleg meghallgatva az alkotót arról, hogy milyen elképzelései, szándékai voltak a munka során.
E rangos rendezvénynek a mai napig Vagyóczky Tibor a motorja. Szakmai kvalitásai, szervezőképessége nemzetközileg ismertté tette őt. Mint ahogyan az az „operatőrtankönyv” is – angol nyelvű verziójához Zsigmond Vilmos Oscar-díjas operatőr írt bevezetőt –, amelyet összeállított, s amelynek több fejezetét, neves magyar művészek és filmes szakemberek társaságában, szerzőként is jegyzi.
*
Mint a világon mindenütt, nálunk is szükség volt arra, hogy a könyv megjelentetését szponzori pénzekkel segítsék, mint ahogyan a mesterkurzus elindítására és sorozatos megrendezésére sem lett volna lehetőség a szakmai világcégek támogatása nélkül. A részvételi jogot kivívott tizenhat hallgató itt-tartózkodásának, oktatásának költségeit így fedezik, s arra is a szponzorok jóvoltából van lehetőség, hogy a „munkadarab” elkészítésekor a legmodernebb, hollywoodi színvonalú stúdióban dolgozhassanak.
– Gyakran olyan eszközöket kapunk, amelyek még Európában is újdonságnak számítanak. De mi nem kötelezzük el magunkat egy-egy szponzor termékei mellett – szögezi le Vagyóczky Tibor –, azt mondjuk, s ugyanezt az elvet követtük a könyv készítésekor is, hogy mutassák be, mit tudnak. Így a résztvevőknek, az olvasóknak lehetőségük van az összehasonlításra, s ennek alapján választásra.
A kérdésre, hogy ezt az újszerű versenyt, amelyért még fizetnek is, hogyan fogadták a szponzorok, így válaszol:
– Örömmel. Először ugyan PR-szakembereket küldtek a termékbemutatókra, mint ahogyan az más alkalmakkor szokásos, de igen rövid idő alatt kiderült, hogy a szakmai kérdések megválaszolásához nem elegendő a tudásuk. Ma már a fejlesztésekben aktívan részt vevő főmérnökök, műszaki vezetők jönnek hozzánk előadást tartani. Úgy vélem, ez mindenkinek hasznos. A résztvevők megismerkednek a legújabb fejlesztésekkel, lehetőségekkel, a gyártók pedig a jövő legnagyobb, leghozzáértőbb fogyasztóinak tudják bemutatni termékeiket, megismertethetik velük innovációik irányait. Hiszen a mesterkurzus hallgatói közül kerülnek ki a legnagyobb filmgyárak leendő operatőrei, akik döntenek majd arról, milyen eszközökkel kívánnak dolgozni.
*
Az operatőrök, munkájuk hangsúlyos technikai jellege miatt, nem mindig kapják meg azt a művészi elismerést, amelyet joggal elvárnának. Az Imago egyik szakmai célja az, hogy az operatőröket ismerjék el a filmek társszerzőiként. Vannak országok, hivatalos szervek, ahol nyitott kapukat döngetnek, de azért akad még tennivaló bőven.
– Az operatőr nem technikus. Ha az operatőri munkához elegendő lenne annyit tudni, hogy a kamerán hol kell megnyomni a piros gombot, akkor egyedül Magyarországon lenne vagy kétmillió operatőr – fogalmaz egyértelműen Vagyóczky Tibor. Szavainak igazságát bárki beláthatja, aki veszi a fáradságot, hogy végiggondolja, moziélményeiben a látvány, a fények, a beállítások, a hangulatok, a képi megjelenítés milyen súllyal szerepelnek. Az olasz és a spanyol szövetség javaslata a közreműködő megjelölésére: „a látvány alkotója”. Az Imago-tag német szervezet feladata most, hogy kidolgozza az európai operatőrök szerzői közreműködésének törvényi szabályozására vonatkozó javaslatot.
Magyarországon ma nem ez a legsürgetőbb feladat, hanem az, hogy az operatőröket alkalmazó műhelyekkel – és itt elsősorban a televíziókról van szó – betartassák azt az évtizede hatályban lévő jogszabályt, hogy az operatőri munkához felsőfokú szakmai végzettség szükséges. A látványcsináló nem azonos a látványalkotóval.
Arról, hogy az a folyamat, amely lassan (vagy gyorsan?) a képet a betű, a szó fölé emeli, jó-e vagy rossz, lehet vitázni, csak nem biztos, hogy érdemes. A folyamat ugyanis létezik, s huszadik századi egyre gyorsuló térhódítása azt mutatja, hogy a kép rendkívül hatásos és hatékony eszköz. S ha így van, akkor viszont, mint minden hatásos és hatékony eszközzel, értő módon kell bánni vele.
***
Vagyóczky Tibor
1931. szeptember 6-án született Budapesten. 1955-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakán. A Mafilmnél kezdetben tanára, Illés György mellett dolgozott, később önállóan forgatott játék- és dokumentumfilmeket, többek között a Nehéz embereket Kovács Andrással, az Esős vasárnapot Keleti Mártonnal, az Ezek a fiatalokat Banovich Tamással, a Fiúk a térrőlt Szász Péterrel. Az utóbbi években rendező-operatőrként jegyzett számos filmet és videoműsort. Saját, 1994-ben alapított cégének, a VéTéVé Filmnek a produkciója volt többek között a film százéves születésnapjára készült FILMemlékEZÜNk – a 100 éves film és a magyarok címet viselő egyórás dokumentumfilm is, amelyet több magyar tévécsatorna is bemutatott. Összességében 10 játékfilm, 45 rövidjáték-, 30 dokumentum-, 40 tudományos rövidfilm, riportok, videoprogramok operatőre, rendezője volt.
Egyetemi docens, 1965 óta tanít a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Alapító tagja a magyar Operatőrök Társaságának. Balázs Béla-díjas, és több más elismerés mellett öt alkalommal nyerte el az operatőri díjat a magyar reklámfilm-fesztiválokon.
***
Magyar Operatőrök Társasága
A filmgyártásban, a televíziózásban és a rokon szakmákban működő, az emberi haladás ügye iránt elkötelezett, hivatásos bejegyzett társadalmi, szakmai szervezet, önálló jogi személy (HSC). Célja a magyar operatőrök szövetségbe tömörítése műfaji megkülönböztetés nélkül a hazai mozgóképkultúra fejlesztése érdekében. Képviseli tagjai szakmai, anyagi, erkölcsi és szociális érdekeit, mint az operatőrök menedzserirodája. Tagjainak zöme az egyetemi rangú Színház- és Filmművészeti Főiskolán az operatőri szakon szerzett diplomát. Jelenleg 182 tagja van, a tiszteletbeli tagok száma 11. 1994-től tagja az európai operatőri szervezetnek, az Imagónak. A szervezet elnöke Illés György.
(Forrás: H.S.C.)
Valahol Európában
Magyar filmes siker született Európa központjában, Brüsszelben. A hír itthon nem kapott méltó visszhangot. A magyar filmkészítés képviselői az idei Filmszemle előtt nem az örömteli készülődéssel voltak elfoglalva – pedig már lehetett tudni, hogy nagy lesz a közönségsiker –, hanem egy rendkívüli közgyűléssel s a tiltakozás kulturált formájának keresésével. Érthetően. Kormányzati részről túlontúl élénk érdeklődés mutatkozott az ezredfordulós filmünnep arculata és az egész filmes szakma központi irányítása iránt. A siker ettől független: a több mint húsz európai ország szakmai szervezetét tömörítő nemzetközi operatőrszövetség élére három magyar művész került.
A Tisza Párt sokat ígér a nyugdíjasoknak - mi lenne ebből megvalósítható?
Mekkora lesz várhatóan a novemberi nyugdíjkorrekció?
Nyugdíjszerviz élőben Karácsony Mihállyal és Malicskó Gáborral
Vegyen részt és kérdezze Ön is a szakértőket!
2025. április 11. 16:30
Véleményvezér

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt
A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák
A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.