A szerződés megkötésére Zilahon került sor Sorin Grindeanu közlekedési és infrastrukturális miniszter jelenlétében.
A 41 kilométeres sztrádaszakaszra kiírt tendert a török Makyol és Ozaltin cégek alkotta konzorcium nyerte meg. Ez az eddigi legdrágább romániai sztrádaszakasz, az értéke 6,62 milliárd lej (543,435 milliárd forint).
Fotó: ELTE/Harangi Szabolcs
Az A3-as sztráda részét képező észak-erdélyi autópályának ezen a szakaszán lesz a leghosszabb, 2,89 kilométeres romániai közúti alagút. Ez Zilah közelében, a Meszes-hegység alatt fog húzódni. A sztrádaszakaszon lesz, összesen 13 kilométer hosszúságú 65 viadukt, híd és felüljáró is.
A kivitelezőnek 78 hónap alatt kell megvalósítania a beruházást, amiből 18 hónap a tervezésre, 60 hónap pedig a munkálatok elvégzésére szolgál.
Az észak-erdélyi autópálya megépítésére az Adrian Nastase vezette kormány 2003-ban kötött szerződést az amerikai Bechtellel. A munkálatok 2004 júniusában, Kolozsvár közelében kezdődtek. Az eredeti tervek szerint az autópálya a magyar-román határ és Brassó között húzódott volna 415 kilométeren, utóbb azonban a határ és Marosvásárhely közti 282 kilométeres részre rövidítették.
Mivel a beruházás nem a tervek szerint haladt, 2013-ban a román kormány felbontotta a szerződést. A szerződés felbontásáig a Bechtel 52 kilométer autópályát épített meg, további 64 kilométeren pedig elkezdte a munkát.
Jelenleg Marosvásárhely és a Kolozs megyei Magyarnádan (Nadaselu) között van az autópálya leghosszabb, 130 kilométeres átadott szakasza. Több Kolozs, Szilágy és Bihar megyei sztrádaszakasz a kivitelezés különböző szakaszában tart. (MTI)