Nem tudunk lemondani az autózásról

Egyre többet autóznak a magyarok: a lakosság 71 százaléka ül hetente többször autóba, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. Az autóval rendelkezők aránya pedig 76 százalékról 84 százalékra nőtt, míg az autóval évente megtett távolság átlagosan 14 ezerről 17 ezer kilométerre emelkedett - derül ki a K&H biztos jövő indexéből. A kutatás szerint havonta átlagosan 20 ezer forintot költenek az autósok üzemanyagra, és a magyarok háromnegyede használt autóként vette gépjárművét.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy év alatt számottevően nőtt az autóval rendelkezők aránya Magyarországon. A K&H biztos jövő indexe szerint a 30-59 éves lakosság 84 százalékának van autója, szemben a 2016-os 76 százalékkal. A növekedés a kelet-magyarországi városoknak köszönhető, ott emelkedett jelentősen az autóval rendelkezők aránya. A budapestiek rendelkeznek legkevésbé autóval: a fővárosiak 66 százalékának van csak saját kocsija.

Kép: Wikipedia

Az autók számának növekedésével párhuzamosan az autóhasználat is népszerűbb lett. „Idén az emberek 71 százaléka hetente többször használta az autóját, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. Az emelkedés mögött az áll, hogy a központi régióban élő, magas jövedelmű, de viszonylag kis távolságokat autózó nők száma emelkedett. Ezzel együtt azonban még mindig a férfiakra jellemző a rendszeres autózás: a férfiak 77 százaléka, a nőknek pedig 66 százaléka ül hetente többször autóba” – mondta Kaszab Attila, a K&H vezérigazgató-helyettese, a nem-életbiztosításokért felelős vezetője.

Többet autózunk

Szintén nőtt az autóval megtett távolság: míg 2016-ban évente átlagosan 14 ezer kilométert vezettek az autósok, idén már 17 ezer kilométert tettek meg. Ez pedig főként a budapestiek és országos szinten a 40-es férfiak számlájára írható. Budapesten ugyanis 2016-ban még kevesebbet vezettek, mint máshol, de 2017-re ez a különbség eltűnt.

Az autósok által becsült havi üzemanyagköltség átlagosan 20 ezer forintot tett ki idén. Az érintettek 16 százaléka, azaz minden hatodik autós, azonban több mint 30 ezer forintot költ üzemanyagra. A többség - az autósok 57 százaléka - pedig 10-30 ezer forintot hagy havonta a benzinkutakon.

Autók helyett a buszközlekedést fejlesztené az EU
2030-tól az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátásának 30 százalékkal kell alacsonyabbnak lennie a 2021-es szinthez képest, döntött az Európai Bizottság. Az Unió egyúttal szorgalmazza a távolsági buszjáratok egész Európát átszelő hálózatának fejlesztését.
Túlsúlyban a régi autók

Az autók becsült átlagos életkora ugyanakkor nem változott, 2016-hoz hasonlóan az idén is átlagosan 12 év volt. Az autóval rendelkezők 36 százaléka 15 évnél öregebb autóval közlekedik és mindössze 13 százalékuknak van 5 éves vagy annál fiatalabb gépkocsija. A kutatásból az is kiderül, hogy a nagy és közepes településeken élők esetében csak 32 százalékuknak van 15 éves vagy ennél öregebb autója, míg a kistelepüléseken már 44 százalékos a 15 vagy annál idősebb gépjárművek aránya.

A K&H biztos jövő indexe szerint az autósok döntő többsége, 74 százaléka használtként vette az autóját, és mindössze 26 százalék választott új autót. Új autót leginkább a férfiak, a 40-50 évesek és a keleti országrészben élők vásároltak.

Bár az autózási szokások változtak, az autóvásárlási tervekben nem történt változás: a lakosság 33 százaléka egyáltalán nem tervez vásárlást, míg 28 százalékuk 3 éven belül számol ezzel. A felmérés szerint a legjellemzőbb jövőbeni autóvásárló harmincas éviben járó, magas végzettségű férfi lesz.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo