Jön az outlet mánia?

2013. március 01. péntek - 19:15 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

2013-ban valódi outletes vásárlási mánia fog kitörni – mondja a csalhatatlan jóslatairól híres amerikai gazdasági- és kiskereskedelmi elemző, Chris Boring. A trend a gazdasági recesszió elhúzódásával Magyarországon is megjelenhet, érdemes ezért áttekinteni, hogy honnan hová tart a hazai outlet vásárlási kultúra.

Kép:sxc

Évente több millió ember fordul meg az outlet centerek boltjaiban, keresve az állandó 30-70 százalékos kedvezményeket. Az Amerikából indult koncepció hamar meghódította Nyugat-Európát, majd a Premier Outlet Center 2004-es megnyitásával Magyarországon is megjelent az első fecske. A sokat idézett amerikai kiskereskedelmi szakértő, Chris Boring szerint 2013-ban valódi outlet mánia fog kitörni. Az amerikai Boulevard Strategies gazdasági és kiskereskedelmi elemző cég vezetője arra alapozza jóslatát, hogy a piacról mostanra eltűntek a nem versenyképes outlet központok, a „túlélők” azonban folyamatosan erősödnek. Ez a tendencia Magyarországra is igaz.

Az első outlet centerek megjelenése

A bevásárlóközpontokhoz hasonlóan, az outlet centerek koncepciója is az Egyesült Államokból indult. Az első outlet center 1970-ben nyitotta meg kapuit Pennsylvania államban, ahol ezt megelőzően „gyári outletként” funkcionált, vagyis a gyári dolgozók számára kínálta kedvező áron a kereskedelmi forgalomból visszamaradt termékeit. Az igény egyre nőtt a megfizethető márkás termékek iránt, így 1970-ben, a gyár alagsorából egy külön épületbe került az árukészlet, ahol már a nagyközönség is hozzájuthatott.

A 80-as, 90-es években egyre több szezonáru is megjelent az outletek polcain,

Mi lesz a plázákkal?
Az elmúlt ötven évben Amerikában a bevásárlóközpontok közösségi helyekből a régi vásárlói szokások emlékhelyeivé változtak át. Úgy tűnik, mégsem a bevásárlóközpontoké a jövő?
Ugyanakkor a globális bevásárlóközpont-fejlesztések rohamtempóban folytatódnak. A bővülő középosztály és a kereskedők terjeszkedése példa nélkül álló építkezésekhez és új központok nyitásához vezet, főleg a feltörekvő piacokon.

ezzel árnyalva az addig kialakult képet, miszerint ezekben a boltokban csak a régmúlt kollekcióit találhatjuk meg. Ezt a folyamatot gyorsította az a tény, hogy a ruházati iparban a kollekciók egyre gyorsabban cserélődnek, így több aktuális termék is bekerülhetett a kínálatba. Az első magyarországi outlet, már a készletgazdálkodás tekintetében is ezt a koncepciót vette át.

Vásárlási szokások

Napjainkban az outletekben – Amerikában és Magyarországon is – alapvetően kétféle vevői igény dominál. Az egyik a speciális márkás termékek és divatcikkek iránti kereslet, vagyis olyan áruk iránti igény, amelyek más kereskedelmi csatornákon nem, vagy csak nagyon kis számban jelennek meg. Emellett az árérzékeny, márkahű vásárló elvárásai, aki odafigyel az öltözködésére, de nem tudja, vagy nem akarja az eredeti áron megvásárolni a termékeket.

Plázakutatás
Az ideális bevásárlóközpont három legfontosabb ismérve a különböző árszínvonalú üzletek jelenléte, a közelség/ könnyű megközelíthetőség és a hosszú nyitva tartás egy felmérés szerint.

Az outletek az utóbbi időben nem csak 30-70 százalékos kedvezményeikkel, de különböző vásárló-csalogató eseményekkel is megpróbálják bevonzani a vevőket. Az elmúlt évek gazdasági nehézségei kihatottak a vevők vásárlási szokásaira is. Előtérbe került a tudatos vásárlás, és az esztelen pénzköltés helyett a megtakarításokon van a hangsúly. Az outletek 2013-ban minden valószínűség szerint Magyarországon is népszerűek lesznek, hiszen azt kínálják, amire a legnagyobb kereslet van: minőséget olcsón.