Üzemeanyagot gyártanának műanyaghulladékból

A szétválogatatlan plasztikszemét bolygónk ellensége. Szennyezi ivóvizeinket, felgyülemlik az óceánokban, eltömíti a korallokat, bekerül a táplálékláncba, elfogyasztásuktól sorra pusztulnak el a tengeri állatok. Ideje, hogy olyan hatékony, ipari méretű feldolgozási formát fejlesszenek az újrahasznosítására, ami nem igényli a műanyagok szétválogatását. Ezen dolgozik közösen három cég.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A műanyag kőolajszármazékokból készül, így nem csoda, hogy életciklusa végén az olajfinomítók legszívesebben folyékony üzemanyagalapanyaggá változtatnák. Ezt valósítja meg közös együttműködésben az ausztrál Licella, az angol ReNew ELP és finnországi Nesté, mely 13 éves múltra néz vissza az olajfinomítás terén.

A válogatatlan plasztikhulladék nagy teher a világgazdaságnak, hiszen az újrahasznosítás alapfeltétele, hogy szétválogassák a szemetet (nemcsak az egyes műanyagfajtákat, hanem a már annyira koszos műanyagtárgyakat is, melyek nem lehet újrahasznosítani), ami pénz- és munkaerőigényes folyamat.

Az említett három cégnek az a célja, hogy elindítsa a válogatatlan műanyaghulladék cseppfolyósítását, s azt vegyi anyagok és üzemanyagok gyártásánál használják fel. Arról nem szól a fáma, hogy technológiai áttörés kell-e ehhez, vagy az eljárást már kifejlesztették, de a GreenBiz cikke "a kereskedelmi forgalomba hozatal felgyorsítását" emlegeti, vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a műanyag cseppfolyósításában és újbóli használatának lehetőségében nem kételkedik a három cég.

Kép: Pixabay

Márcsak azért sem, mert a Licella üzemet épít az angliai Teesside-ben a ReNew ELP pénzéből a hagyományos újrafeldolgozásra nem alkalmas, életciklusa végére ért műanyagok folyékony halmazállapotúvá változtatására. Ráadásul ennek az üzemnek semmi köze a Nestével való együttműködéshez, az egy külön projekt, tehát több vonalon is beizzították a terjeszkedést ezzel az innovációval.

A folyékony műanyag létrehozásában a Neste 2030-ra évi egymillió tonnás gyártási volument szeretne elérni és az anyaghoz azt a reményt fűzi, hogy előállítása legalább annyira gazdaságos lesz, hogy megérje a fosszilis erőforrások mellett komoly alternatívaként érvényesíteni a piacon.

A "megújuló dízelt" gyártó Neste ezzel párhuzamosan az Ikeával is összefogott, hogy strapabíró és újrahasznosítható műanyagot fejlesszen természetes anyagokból mint például a zsírok és növényi olajok, melyek az élelmiszeriparban hulladékként visszamaradnak. A tervek szerint e bioműanyagok gyártását még idén elkezdenék, hogy nagy szériában dobhassák piacra őket.

(GreenBiz)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo