Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja, e kérdésre világít rá egy tanulmányában. Kutatásaik alapján ugyanis arra a lehangoló következtetésre jutottak, hogy az autógyárak fékezik mind a villanyautók, mind pedig a legnépszerűbb robbanómotoros modellek üzemanyag-hatékonyabb változatainak piacra kerülését.
Az EU 2021-től érvényes fogyasztáskorlátozási előírásainak a legtöbb gyártó részben úgy próbál megfelelni, hogy növeli a villanyhajtású modellek részesedését az eladott gépkocsik között. Ennélfogva előreláthatólag mindössze négy dízelmotoros modell újul meg teljesen 2018-ban, majd 2019-ben 14, továbbá 2020-ban még hét. A szövetség tanulmányából kiderül az is, hogy például a piaci részesedésüket 2001 és 2016 között 4 százalékról 26 százalékra növelő sportterepjárók (SUV-ok) jelentősen hozzájárulnak a közlekedés növekvő széndioxid-kibocsátásához.
A kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a gyártók e módszerhez nem csupán azért folyamodnak, hogy a lehető legnagyobb profithoz jussanak a dízelautók eladásából, hanem annak érdekében is, hogy megmutassák, mekkora erőfeszítést jelent a gyáraknak a 2021-től hatályos előírások teljesítése. A gyártók lényegében így próbálnak nyomást gyakorolni az EU döntéshozóira, hogy enyhítsék a 2025-től érvényes fogyasztáskorlátozásra vonatkozó – tárgyalás alatt álló – előírásokat. Mindezt egyrészt mi, a vásárlók fizetjük meg a nagyobb üzemanyagköltséggel, másrészt a Föld légköre a feleslegesen kibocsátott szén-dioxid-mennyiséggel. Reménykedésre adhat azonban okot, hogy a gyárak láthatólag igyekeznek növelni a nulla kibocsátású hibrid és a csak akkumulátoros villanyautók részarányát. Így a villanyhajtású modellek eladásának jelentős, 5-7 százalékos növekedése várható 2021-ig.
Jelenleg is folyik a tárgyalás az Európai Bizottság javaslatáról a 2030-ig elérendő üzemanyagfogyasztás-csökkentésről, azonban még ez a javaslat sem mondható túlságosan ambiciózusnak. A kitűzött cél mindössze 30 százalékos kibocsátáscsökkentés 2021 és 2030 között, ami épp csak a fele annak a 60 százaléknak, amelyet a Párizsi Klímaegyezmény előír. 2025-re pedig legalább 20 százalékos csökkentést kell elérni ahhoz, hogy 2035-re már teljes mértékben megszűnjön a szén-dioxidot kibocsátó autók gyártása.