Hiába, hogy az elmúlt években a Forbes 500-as ligájába tartozó nagyvállalatok profitjai már ugyanúgy az eget súrolták, mint a válság előtt, szerte a nyugati világban a középosztály vagyona csökkent, keresete sem emelkedett. A gazdasági összeomlás sokakat rádöbbentett, hogy a rendszer alapjaiban véve elhibázott. A davosi Világgazdasági Fórumon az etikus kapitalizmusról szóló panelbeszélgetésen is elhangzott nemrég, hogy az Y-generáció -vagyis az 1980 és 2000 között születettek- egy része más értékrenddel indul el a világban, mint elődeik és szüleik, és olyan cégeknél szeretnének dolgozni, melyek a profit hajszolásán túl tesznek is valamit a világ jobbításáért. Olyan állásokat szeretnének betölteni, amelynek révén a társadalom hasznos tagjainak érezhetik magukat, nem kizárólag jó pénzkeresőknek. "Nem lehet sikeres életed, ha a munkatársaid nyomorognak a bérükből és a közösség, amelyben élsz haldoklik" - mondta a B Lab szóvivője a Salon.com-nak
Jó cégér, jó cégnek
A fogyasztók és a dolgozók megváltozó igényei hívták életre a "B Corporation" bizonyítványt. A név alapja, hogy Amerikában létezik egy "S Corporation" névre keresztelt vállalati forma, ami nagyjából annyit tesz, hogy a cég adóbevallása tulajdonképpen a tulajdonos-ügyvezető adóbevallásában jelenik meg.
A "B Corporation" nevében a B a benefit (előny, valakinek a java) szót takarja. Ez nem hivatalos, államilag -szövetségi szinten- elismert vállalkozási forma, hanem egy bizonyítvány, amit a B Lab non-profit szervezet oszt ki az azt megérdemlő cégeknek. Azok a vállalkozások kaphatják meg, amelyek bizonyítottan sokat tesznek közvetlen környezetük, a cég székhelyén található közösség javára és környezettudatosan, zöld üzletvitellel működnek, derül ki a Salon.com elemző cikkéből. Tehát ez is egy újabb alternatív címke az etikus üzleti partnerek és fogyasztók tájékoztatása végett. A „B corporation tanúsítványt” fenntartható vállalkozások kaphatják meg, ugyanúgy, ahogy a Fair Trade (amiről itt olvashat részletesen) a méltányos kereskedelemben megtermelt áruk, vagy a LEED a „zöld” épületeké.
A B Corporation folyamatosan bővülő közössége 2014. februárjában 967 tagot számlál, 32 országból, 60 iparágból. Fellelhetőek például környezeti tanácsadó irodák, melyek környezeti és szociális hasznot eredményező innovatív intézkedések kidolgozásával és kivitelezésével foglalkoznak (pl. az argentínai B-Green). Más cégek szemléletformálást, környezeti nevelést végeznek, társadalmi és környezeti projektekben vesznek részt, melyek előmozdítják a természeti erőforrások felelős használatát, és az embereket szorosabban a környezetükhöz kapcsolják azon célból, hogy életminőségük jobbá váljon (pl. a chilei Canvis Ltda). Megint más vállalatok a fenntartható hulladékgazdálkodással és újrahasznosítási megoldásokkal foglalkoznak. Például az egyesült államokbeli Rubicon Global különböző újító technológiákat, ipari ismereteket, és stratégiai kapcsolatokat keres, melyek segítenek átalakítani a hulladék-iparágat - írja a Humusz.
Más lesz az elvárás is
Ugyan az államilag nem elismert ez a vállalkozási forma, az USA 20 tagállamában már érvényben vannak helyi jogszabályok, amelyek elismerik és 18 állam készül hasonló lépésre. Ennek van egy fontos jogi következménye: az amerikai magánvállalkozások fő célja, hogy profitot termeljenek, és ha a cégvezetők nem erre törekednek, a részvényesek beperelhetik őket - ezek a "fiduciary duty" (cégvezetői kötelességek) megsértése miatt indított perek. Ha "B Corp."-ként jegyzik be a vállalkozást, az azt jelenti, hogy az ügyvezetőnek más szempontjai, kötelezettségei is vannak, mint a nyereség növelése, s ez a cégforma védettséggel jár bizonyos részvényesi keresetek ellen. Az idősebb alternatív kapitalisták által gyakran emlegetett cégek között van a Patagonia. A divatmárka 75 éves vezetője, Yvon Chouinard például 2012-ben kérte a cégforma módosítását: B Corp.-ként jegyezték be a Patagoniát.
Sem anyagi, sem adóelőny nem származik a változtatásból, nyilatkozta egy adószakértő a Salon.com hasábjain. De ha a tudatos fogyasztók eléréséről van szó és hűséges fogyasztói törzsközönség kialakításáról, talán segíthet. Nem mellesleg pluszköltséggel is jár a dolog: minden alkalmazottnak évi 20 fizetett munkaórát kell biztosítani, amelyben nem a cégnek dolgoznak, hanem különféle társadalmi szervezeteknek önkénteskednek.
A B. Corp. égisze alá sereglő vállalkozók érintkeznek és együttműködnek egymással, s állítólag az is előfordul, hogy a "cégér" miatt könnyen találnak olyan társadalomtudatos befektetőket, akik a társadalmi hatásokra koncentrálnak, vagyis az úgynevezett "impact investment"-ben érdekeltek.
Itthon minden évben odaítélik a Piac & Profit alapító főszerkesztője Demcsák Mária és László Ervin, a Budapes Klub elnöke által alapított Üzleti Etikai Díjat felelős vállalkozásoknak. Magyarországon egyelőre egyetlen vállalkozás sem B Corporation - a fogalom ebben a formában nem is létezik.