Vita az irodában? Így kezeljük jól

Elkerülhetetlen, hogy néha konfliktus, parázs hangulat legyen a munkahelyen. A hangulatot fokozhatja egy rázósabb időszak, egy váratlan helyzet, egy szoros határidő. Azonban az, hogy a konfliktus természetes, nem jelenti azt, hogy ne kéne kezdenünk vele valamit.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Munkahelyi konfliktusunk bárkivel lehet, hiába ugrik be most elsőre a nem igazán kedvelt kolléga arca, gyakori probléma, hogy a nagyon jó kapcsolatban lévők állnak egymással szemben. Félreértés ne essék, a vita önmagában nem gond, sőt! A szakértők szerint a vita kreativitást serkent, csapatot erősít, sőt mi több, fokozza a termelékenységet. Persze csak akkor, ha nem állandó és parttalan. Ha a munkanapok nagy része szópingpong játszmákkal telik el, az nyilván nem segíti a hatékonyságot.

A vezetőnek nem feltétlenül kell beavatkoznia a kialakult vitákba sem. Kivétel persze az, ha a veszekedés elfajult és az iroda közepén tombol, esetleg személyeskedésbe fordulva. Ez esetben azt egy határozott, de kedves mondattal le kell zárni. Ha magunk is benne vagyunk a konfliktusban nyakig, akkor sincs veszve semmi. Íme néhány trükk, hogy hatékonyan kezeljük a problémás helyzeteket.

Kép:Pixabay

Figyeljünk

Egy parázs vita hevében néha csak a másik fél mondandójának felét halljuk meg, szinte félsüketté válunk a dühtől. Persze ez újabb félreértésekhez vezet, ami tovább pörgeti a kényes szituációt. Hajlamosak vagyunk arra is, hogy szórjuk a szitkokat, vég nélkül soroljuk a saját érveinket, kvázi levegőt se véve. Pedig attól, ha hosszasan vagy netalán hangosabban beszélünk, még ne leszünk meggyőzőbbek. Csillapodjunk le, hallgassuk meg a másik felet is, és utána reagáljunk érdemben a mondandójára. De ne csak arra várjunk karba tett kézzel, hogy végezzen a szónoklattal, valóban figyeljünk rá. Ne feledjük, a közös álláspont elérése a cél, nem a másik fél földbe döngölése.

Reagáljunk

Ha sikerült valódi odafigyeléssel meghallgatni a vitapartnert, a következő fontos lépés a konfliktus megoldására, hogy kérdéseket teszünk fel. Őszinte érdeklődéssel, a problémás részletek kibogozásával könnyebbé tehetjük a megoldást. Egy-egy vitában még jobban felspannolhatja a másik felet, ha a közönyösséget látja rajtunk, vagy azt, hogy bár nem értjük pontosan mit mond, de nem akarjuk tisztázni. Adjunk visszajelzést, hogy vettük az információkat és mire lenne szükségünk ahhoz, hogy tisztázni tudjuk a helyzetet.

Munkahelyi konfliktusok: először ismerjük fel a problémát!
A nézeteltérés, a vita, az eltérő vélemények ütköztetése egészséges dolog a munka során, a harc viszont nem. A munkahelyi konfrontáció létező fogalom, a főnöktől a beosztottig mindenkit érint. A feloldás tekintetében az első dolog, amit tehetünk, hogy elismerjük a létezését.
Jobb szóban

Bármennyire is csábító, hogy akár írásban folytassuk a lezáratlan vitát, mindig törekedjünk arra, hogy szemtől szembe tisztázzuk az elmérgesedett helyzetet. Hiába kényelmesebb egy kemény hangú emailt írni, sokkal könnyebben szül újabb félreértéseket, amivel csak tovább szítjuk a tüzet. A hangszín, a hanglejtés, a mimika, a testbeszéd mindig sokat elárul rólunk, így egy személytelen mondatnál sokkal több információt hordoz a másik fél számára.

Távolodjunk el

A legvégső esetben, ha úgy érezzük, majd szét robbanunk a dühtől, szakítsuk meg a vitát. Minden félnek jobb, ha higgadt hangulatban folyik a beszélgetés – akkor is, ha ez egy későbbi időpontban történik. Természetesen nem arra gondolunk, hogy szó nélkül fordítsunk hátat a másiknak és hagyjuk faképnél! Inkább higgadtan vessük fel, mi lenne, ha minden fél átgondolná a dolgokat. Halasszuk el a megbeszélést néhány órával, de akár napokkal is, ha szükséges. Agresszió nélkül, tisztább fejjel közelebb jutunk a megoldáshoz. Mert ne feledjük, a cél közös, dolgozni, együtt, közösen, sikeresen.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo