Titkok kellenek a munkahelyen is

2016. február 05. péntek - 18:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Az üzleti világ ma örvendetes módon egyre inkább az átláthatóság felé halad. A teljes titokban működő vállalatok helyére az elszámoltathatóság, bevonás, megosztás lépett. Az átlátható működés jó, ez nem kérdés. De nem biztos, hogy minden területen.

Nyílt és elszámolható üzleti műveletek, ez az átláthatóság lényege. A mai ügyfelek és alkalmazottak szinte kivétel nélkül ezt várják a cégektől. Vannak olyan cégek, akik akár arról is adnak információkat, hogy például egy-egy elköltött dollár hány százalékban hová, melyik zsebbe vándorol a vállalaton belül. Sőt, találkozni olyan példával is, hogy a tényleges béreket is közzé teszi.

Régen meghaladtuk azt a tételt, hogy a világnak semmi köze ahhoz, ami a cégen belül történik. A vásárlók és partnerek egyre inkább minden részletet ismerni akarnak egy cég működésével kapcsolatban és az átláthatóság az egyik legfontosabb hívó szóvá vált.  Minél több dolgot teszünk láthatóvá a cégünkkel kapcsolatban, annál inkább bizalmat fogunk tudni építeni. Ez már csak azért is nagyon fontos, mert kutatások szerint az online hozott vásárlói döntések több mint fele megszületik azelőtt, hogy direkt kapcsolatba lépne az ügyfél a céggel. Mutassuk meg, hogyan működünk, mit gondolunk a világról és azt is, mit tudunk. Az internet segítségével így szakértőként is tűnhetünk fel, – ez pedig sokkal többet ér, mint a titkolózásra fordított energia. (A teljesen átláthatóan működő B-vállalatok egyesek szerint egyenesen az üzlet jövőjét jelentik.)

top secret pecsét

Kép:Wikimedia

Az átláthatóság növekedése mindenképpen üdvözlendő, hisz ez teremt lehetőséget arra, hogy az ügyfelek és a dolgozók, az egész társadalom kontrollálni tudja a cégek tevékenységét, így egyértelműen az etikus működés felé vezet. Az átláthatóság lehetővé teszi a fogyasztó – és még akár az alkalmazottak – számára is, hogy meglássák „mi folyik a függöny mögött”. Ez új dolog az egykor igencsak titkos üzleti világban. Az átláthatóság ugyanakkor nem jelenti azt, hogy valamennyi információnkat ki kéne teregetnünk a nyilvánosság, vagy akár az alkalmazottak előtt.

Az átláthatóság becsületességet jelent, és egyúttal lehetővé teszi azt, hogy mindenki úgy vélje, egyenes és őszinte üzletfelek vagyunk. De hogyan tehetjük a meglévő cégünket átláthatóvá? Íme néhány tipp a kezdéshez.

Hazugság nélkül

Kezeljük az alkalmazottainkat felnőttként, hiszen nincsenek üvegből. Ha van valami mondandónk számukra, csak mondjuk, bátran. Akár akkor is, ha kudarcról vagy rossz hírről van szó, vagy ha éppen valami gond van a céggel. Az őszinteséget a munkatársak értékelni fogják hosszú távon, ráadásul még az is lehet, hogy lesz ötletük az adott probléma megoldására. Ha eléggé lojálisak hozzánk – amit éppen hogy növelhet, ha felnőttként kezeljük őket – nem kell attól félni, hogy kitudódik valami, amit nem szeretnénk.

Készüljön arra, hogy a döntéseket viszonylag aprólékosan el kell magyaráznia. Legyen őszinte és nyílt, vállalja fel a döntés hátterét. Azt is, ha valami rossznak bizonyult. A munkatársak értékelni fogják, hogy az egyenes beszéddel magyarázatot kapnak sok felmerülő kérdésre. Az átláthatóságot kevesen tartják használható eszköznek, mégis bizonyítottan sok előnye van. Talán itt az ideje egy próbát tenni a saját cégénél is.

Fontos az is, hogy tartsuk észben, nem vagyunk tökéletesek. Nem lehet elvárni, hogy tudjuk a helyes választ minden helyzetben és minden kérdésre, ha pedig úgy teszünk, mintha tévedhetetlenek lennénk, csak a hitelünket veszítjük el. Néha előbbre jutunk akkor, ha egy kérdést alaposan körbejárunk, mielőtt állást foglalnánk a lényegéről. Sokkal vállalhatóbb, ha beismerjük, hogy nem tudunk valamit, mint a féligazságot hangoztatva ideig-óráig tájékozottnak tűnünk. Kezdjük az őszinteséget a gyengeségek felvállalásával.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.

Ne legyen szakadék

Sok cégnél a vezetői szint és az alkalmazotti szint élesen elkülönül egymástól. Így az információ áramlásában is egy szakadék keletkezik: a vezetők mindenről értesülnek és mindenbe bevonódnak, a beosztottak pedig azt sem tudják, mi történik körülöttük – vagy felettük. Ha nagy a szakadék a munkavállalók és a menedzserek között, itt az ideje elgondolkozni azon, hogy hogyan szüntessük meg ezt a képletes kordont a cégen belül.

Az információs szakadék bizonytalanságot és bizalmatlanságot okoz a munkavállalókban, akik értelmes magyarázatok híján nem sok esetben nem értik a vezetői döntéseket, vagy nincsenek tisztában a munka konkrét céljával. Ez pedig egyenes út a hibákhoz, az elégedetlenséghez és végül a kiégéshez. Bejáratott információáramlás nélkül pedig az is lehet, hogy a nagy titkolózásban valamilyen tényleg fontos infó nem jut el ahhoz, akinek a munkáját érintené.

Mindenki ismeri a “főnök, de hát én nem tudtam, hogy ekkorra/ennyi/ilyen kell” formulát. Sok esetben tényleg nem csak egy feledékeny dolgozó kifogásáról van szó.

Nem minden publikus

Az átláthatóság jól működő, rokonszenves, bizalomkeltő és dolog, ami ténylegesen növeli a cég működésének hatékonyságát – ám nem mindenáron, semmiképpen sem szélsőségesen. A valóság az, hogy még a leginkább átlátható munkahelyen sem tudnak minden információt az alkalmazottak. Az átláthatóság nem azt jelenti, hogy mindenkire minden információt ráöntünk, amelynek nagy részével valószínűleg semmit nem tud kezdeni. A túlzott információ dömping nem egyenlő az átláthatósággal! Elképzelhető, hogy a nyilvánosságra hozott információ több kárt okoz, mint hasznot. Néha az az optimális megoldás, ha megtartunk magunknak bizonyos információkat, és ha kell, elővesszük a zsebünkből. Esetenként örökre ott marad.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek