Tavaszi fáradtság a munkahelyen? Tegyünk ellene

2018. március 20. kedd - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Kimerítő tél van mögöttünk, rég tapasztalt extrém hideg februárral és márciusi lehűléssel. A szürkeséget már szívből utáljuk, vágyunk a napfényre, és amikor végre megérkezik: alig bírunk reggelente felébredni, elalszunk munka közben, és hiába isszuk literszámra a kávét, nem bírunk felpörögni. De miért így reagál szervezetünk?

Testünk hormonháztartása alkalmazkodik az évszakokhoz. Télen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktívabbak vagyunk, tovább bírunk fent lenni, és a hideg sem fáraszt ki minket. Az átmenet viszont annál inkább. A szürkeségben szerotonin szintünk csökken, amely hozzájárulhat a depresszív hangulathoz.

Ahogy azonban a nappalok hosszabbodnak, egyre több napfényhez jutunk, ennek a hatására pedig az alvást szabályozó melatonin hormon szintje lecsökken szervezetünkben. Ezek a változások zavart okozhatnak ébrenlét-alvás bioritmusunkban. „Testünk biológiai órája átáll a nyári időszakra, és mint minden változás, ez is jár némi áldozattal. Ez egy természetes folyamat, álmosak, kedvetlenebbek vagyunk ekkor, és ezt hatványozni tudja az is, hogy a téli hónapokban feléltük testünk vitaminkészletét. Pihenjünk, mozogjunk sokat, és várjuk ki türelmesen az átállás időszakát! Ha azonban azt tapasztaljuk, lehangoltságunk évszaktól független, és nem bírunk kimászni belőle, keressük fel háziorvosunkat.

Ilyenkor a konfliktus is több

A fáradékony, „ballábbal kelős” időszakban ugyanis a toleranciaküszöb is lejjebb kerül, a szellemi teljesítőképesség visszaesik, amitől ingerlékenyebb lehet a beosztott és a főnök is. Ilyenkor kevesebb is elég ahhoz, hogy konfliktushelyzet alakuljon ki. A munkahelyi stressz könnyen nyomot hagy az otthoni kapcsolatokon is, de az állítás fordítva is igaz. A házi konfliktusok is visszakerülnek a munkahelyre, ami rontja a munkavégzés hatékonyságát, csökkenti a teljesítményt. Éppen ezért a sikeres konfliktuskezelés a testi-lelki fáradtság időszakában nagyon fontos lehet.

Kép: Everypixel.com

Kép: Everypixel.com

 

Így hozhatjuk ki minden napból a maximumot
Mindenkinek az a célja, hogy minél rövidebb idő alatt minél több munkát végezzen el. De a rossz szokások gyakran akadályokat gördítenek a hatékony munkavégzés elé. A hatékonyság nem azt jelenti, hogy keményebben dolgozunk, hanem hogy gyorsabban.

Ha a nyakunkon a tavaszi kimerültség, mi lehet a megoldás? Hogy ne aludjunk el rendszeresen a tárgyaló rejtett zugában, és liternyi kávé nélkül is átvészeljük a hosszú irodai napokat, vessük be az alábbiak valamelyikét.

Írj listát!

Sokan a tervezéssel és a listaírással kezdik a napot, azonban egyesek szerint hasznosabb, ha még a munkanap végén előre megírjuk a másnapi teendőlistát. Ennek köszönhetően gyorsabban indulnak a napjaink, ráadásul este, otthon is jobban ki tudunk kapcsolni, mert „kiüríthetjük” a fejünket, nem érezzük úgy, hogy észben kell tartanunk másnap reggelig a munkához kapcsolódó feladatokat. A kikapcsolódás pedig azért is fontos, mert a legtöbb embernek 7-8 óra alvás szükséges ahhoz, hogy megfelelően tudjon koncentrálni napközben.

Séta

Mielőtt legurítanánk a következő adag kávét, menjünk egyet sétálni. Tíz-húsz perc a friss levegőn, és újabb lendületet kapunk a munka folytatásához. Nem kell, hogy a séta feltétlenül szünetet jelentsen, akár az aktuális meetinget is letudhatjuk ezalatt, ma már egyre népszerűbb, hogy nem az iroda falai között zajlik minden egyeztetés. Egy laza séta alatt kreatívabban működik az agy. Tehát kávé helyett napfény és friss levegő az első ajánlatunk – és még a stressz leküzdésében is segít.

Nassolás, tea

Ha az asztalunkhoz köt a munka, de kellene valami, ami kicsit felturbóz, vessük be az egészséges nassolnivalókat. Aszalt szilva, olajos magvak, egy alma: mind vitamin és energia pár falat segítségével. A tea is remek alternatíva lehet, a fekete tea bár legalább annyi koffeint tartalmaz mint a kávé, sokkal lassabban ürül ki a szervezetből, így a hatása is tovább tart. A zöld tea ebből a szempontból kockázatmentesebb megoldás, és élénkítő hatása nagyon jó.

Nem megy a munka? Íme pár tipp, amivel hatékonyabb lesz
Nemcsak a cég marketingjét és eladásait lehet meglódítani a growth hackinggel, hanem az egyéni munkateljesítményt is. Egyre bővülő szakirodalma van a life hack-trükköknek, mutatunk most mi is néhányat!

Víz, víz, víz

A vízfogyasztás fontosságát már sokat, sokszor leírták, de nem lehet eleget hangsúlyozni. Ha eleget iszunk, jobban forog az agy, frissebbek a gondolataink, nem küldenek padlóra a dehidratáltság tipikus tünetei, a fejfájás, a fáradtság, lankadtság. Ha nem iszunk eleget, a koncentrációs képességünk is katasztrofális lehet. A 2,5-3 liter folyadék, elsősorban víz, lenne az optimális, de ha eddig csak egy-két pohárral küzdöttünk le egy nap, ne akarjuk azonnal a két másfél literes palacknyit letudni, csak fokozatosan, napról napra emeljük a mennyiséget.

Ma már majd minden irodában van automata vízadagoló, álljunk fel óránként egy pohár vízért. Amellett, hogy jó átmozgatni a tagjainkat, környezetkímélő megoldás is, hiszen nem vesszük kartonszámra az előre palackozott italokat. Tehát kávé nélkül is van élet (ezt e sorok írója se nagyon hiszi, de tudósok állítják), a kialvatlanság, fáradtság ellen érdemes mást is bevetni.

Szakítsunk a káros szokásokkal

Ép testben épp, hogy élek. Sokan vannak így, főleg ha cigarettáznak, túl sok zsíros dolgot esznek (ráadásul rendszeresen), nem mozognak, nem helyeznek hangsúly testük higiéniájára. stb. Pedig az átgondolt étrend, a rendszeres testedzés mind acélosítják az elmét is – mondják a szakértők. A tudatos életvitel más területeken is céltudatossá és fegyelmezetté tesz, az egészségesebb életnek köszönhetően pedig energikus tudatállapotba kerülünk.

Így teremtsünk időt a fontos feladatokra
Sok szó esik az időgazdálkodásról, de az még valójában kevés, ha a naptárunkban időt tudunk szakítani minden szükséges dologra. A kulcs az, hogy képesek legyünk arra a feladatra fókuszálni, amiben éppen benne vagyunk, így hatékonyan be tudjuk fejezni azt. Ez különösen, ha kreatív feladatokkal kéne haladnunk.

Felejtsük el a multitaskingot!

Ha több dologgal foglalkozunk egyszerre, az rendkívül sokat ront a hatékonyságon, ráadásul egyes kutatások szerint még az agyműködést is károsítja. Tartsuk magunkat a prioritási listához, és haladjunk egyesével! Az időközben beérkezett feladatokat pedig tervezzük be későbbre, amennyiben nem számítanak extra sürgősnek. (Kevesen tudják, de a multitasking a valóságban még az IQ-nkat is csökkenti!)

A legtöbben az e-mailek megválaszolását érzik halaszthatatlannak, pedig a legtöbb üzenet esetében semmiféle kárt nem okoz, ha egy-két órával később reagálnak rá. Érdemes a levelezésre is külön időszakokat betervezni a nap folyamán, így nem borítják fel a napirendünket a beözönlő e-mailek.

Használjuk ki az utazással töltött időt!

A legtöbbünk számára legalább fél óra, amíg beérünk a munkahelyünkre. Ezt az időszakot kihasználhatjuk arra, hogy ráhangolódjunk a munkára. Vezetés közben átgondolhatjuk az előttünk álló feladatokat, ha pedig tömegközlekedéssel utazunk, a leveleinket is áttekinthetjük, és az adott iparághoz kapcsolódó híreket is átböngészhetjük. Ha a munkaadónk már bevezette a távmunkához és mobil eszközök biztonságos használatához szükséges megoldásokat, akkor egy-két feladattal már azelőtt végezhetünk, hogy beértünk a munkahelyre, így rendkívül hatékonyan indulhat a nap.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor