Tarolnak a hűségprogramok

2015. április 15. szerda - 06:03 / piacesprofit.hu
  •    

Bár a magyar és az európai fogyasztók is főként az árak alapján döntenek, az egyre élesebb árverseny miatt nehéz kizárólag ez alapján választani az üzletláncok között. Ezért is értékelődtek fel az elmúlt években az érzelmekre ható vásárlói programok.

Egy felmérés szerint az európai vásárlók több mint kétharmada szívesebben megy olyan boltba, ahol hűségprogram várja őket. 10-ből 6-an kimondottan a programokban kínált ajándékra hajtanak, ezért nem mindegy, mivel jutalmazzák az áruházláncok a vásárlóik hűségét. Az elmúlt évek trendjei alapján többek közt a főzőeszközök, spotfelszerelések és gyermekjátékok bizonyultak különösen népszerűnek, de a filmekhez kapcsolódó ajándékok is sokakat vonzanak. Idén alighanem a Star Wars lesz a menő a kiskereskedelemben is – hívja fel a figyelmet a hűségprogramok tervezésével foglalkozó TCC.

Mire jó a hűségprogram?
Hűségprogramra csak annak nincs szüksége, aki monopolhelyzetben van – mondja Berényi Konrád, a Pontolo Analytics szakértője. Egyébként a hűséges vevő időt és pénzt takarít meg nekünk sőt, még a fejlesztésben is segít.

„Az európai fogyasztók számára legfontosabb döntési szempont az ár, amiért 54 százalékuk akár áruházláncot is váltana. A válság hatására erősödő fogyasztói ártudatosságra a boltok kiélezett árversennyel és folyamatos akciókkal reagáltak, ezért a vásárlók számára mára gyakorlatilag követhetetlenné vált, hol, mi a legolcsóbb. A fogyasztók megnyeréséhez ezért is váltak nélkülözhetetlenné az érzelmekre ható hűségprogramok” – mondta el Manfred Litschka, a TCC regionális értékesítési igazgatója. Az európai vásárlók 72 százaléka szívesebben megy oda vásárolni, ahol valamilyen ajándékkal jutalmazzák a vásárlást.  Az ilyen programok a magyarok körében is rendkívül népszerűek: közel egyharmaduk hajlandó boltot is váltani miattuk, és majdnem ugyanennyien a saját boltjukban keresik aktívan ezeket a promóciókat.

A sikeres hűségprogramok 58 százalékkal növelik a meglévő vásárlók hűségét, 45 százalékkal a vásárlások gyakoriságát és 13 százalékkal azok számát, akik gyakran vásárolnak az adott üzletláncnál. Az elégedett fogyasztók szívesen osztják meg élményeiket és tapasztalataikat ismerőseikkel. Ez a közösségi oldalakon is tetten érhető, ahol egy sikeres hűségakció akár 16 százalékkal magasabb vásárlói látogatottságot is generálhat.

A hűségprogramokban való részvételt a legtöbben (59%) a vonzó ajándékkal magyarázzák, de a vásárlók harmada számára az is fontos, hogy elismerjék hűségüket. A résztvevők negyede számára nyomós érv az is, hogy a hűségprogramok szórakoztatók és sokan vannak azok is, akik rokonaik, barátaik kedvéért hajtanak az ajándékokra. Az ajándék tehát a legfontosabb kulcsa a hűsprogramok sikerének, ezért fontos, hogy az aktuális vásárlói trendekre is választ adjanak.

Egy-egy jelentős filmpremierhez kapcsolódó hűségprogram könnyen beszippanthatja például a vásárlókat: ilyen volt 2013-ban a Hupikék Törpikék bemutatója, idén pedig a Star Wars játszhat hasonló szerepet a kiskereskedelemben. Tavaly a labdarúgó világbajnokság volt a slágertéma: Európa-szerte sok hűségprogram vonzotta ezzel az áruházakba a fogyasztókat. Gyakorlatilag folyamatos népszerűségnek örvendenek a gyermekjátékot kínáló programok is, amelyekben főként a kisgyermekes szülők, nagyszülők vesznek részt szívesen.

Még mindig érezteti hatását a gazdasági válság a vásárlói trendekben. A válság miatt például kevesebbet költöttek étteremre a fogyasztók, így újra felfedezték az otthoni vendéglátás varázsát. Az európaiak 47 százaléka próbál otthon is éttermi hangulatot teremteni, és 54 százalékukat inspirálják a sztárszakácsok receptjei. Ezeknek köszönhető, hogy a mai napig népszerűek azok a hűségprogramok, amelyek valamilyen minőségi konyhai eszközzel jutalmazzák a vásárlókat. Jellemző trend az egészséges életmódra törekvés is, amely a sporteszközök és sportkiegészítők piacára és az erre épülő hűségprogramokra is élénkítőleg hatott.

„Természetesen az sem mindegy, milyen formában juthatnak hozzá az ajándékhoz a vásárlók. A tapasztalatok szerint szívesebben vesznek részt olyan hűségprogramban, amelyek ingyenes ajándékot kínálnak: ezek 31 százalékkal vonzóbbak a fogyasztók számára – mondta el Manfred Litschka. – A jól megválasztott, kreatív ajándékok és jól megtervezett hűségprogramok különösen hatékony eszközök a vásárlók megtartására és az új vevők boltokba csábítására, amire a kiskereskedelmet érintő jogszabályváltozások miatt idén talán még nagyobb szükségük lesz majd az üzletláncoknak.”

Hogyan „vegyük meg” egy életre a vásárlóinkat?
A legjobb ügyfelek a visszatérő ügyfelek, rájuk lehet stabilan üzletet építeni, ráadásul szinte már közhely, hogy az új ügyfél mindig többe kerül. Tehát spórolhatunk, miközben jobb vevőt szerzünk. De hol kezdjük a megnyerésüket? Adunk néhány tanácsot.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor