Ha egy app telibe talál egy piaci igényt, hamar elterjed, nem kell hozzá feltétlenül költséges marketingkampány. A legjobban az ajánlások működnek, a kezdőlökés viszont fontos, ez után a kedvező szóbeszéd (good buzz) révén szinte percek alatt elterjedhet egy app. Jó esetben a felhasználók száma rövid idő alatt hatványozódhat. Ez történt a Tinderrel, napjaink legfelkapottabb társkereső alkalmazásával is.
2012 őszén a Tinder alapítói úgy kezdték meg a sokszor sziszifuszinak tartott küzdelmet a felhasználók megszerzéséért, hogy mindenki a cégnél belenézett a kontaktlistájába, nagy nehezen összekanalaztak 500 nevet, emailcímet és elküldtek egy üzenetet arról, hogy itt van a Tinder, erről és erről szól, itt lehet letölteni. Ingyen.
"Telespameltük mindenkinek a telefonkönyvét és kontaklistáját", mondta Sean Rad a Tinder elnöke. Rad is elküldte mindenki a figyelemfelkeltő üzenetet, akit ismert. 80%-uk letöltötte az appot. Sean Rad, a Tinder elnöke - akkor még vezérigazgatója- maga is meglepődött ezen a magas arányon.
Egy nappal később újabb sokk. 50%-kal nőtt a felhasználók száma. Az ilyen szupergyors elterjedés ritka, az appoknak a legkoraibb fázisban a legnehezebb felhasználói bázist (traction) összeszedniük.
De nemcsak a letöltés/regisztrálás aránya volt magas, hanem az aktivitás (engagement) az appon belül. A tinderesek annyira nem hittek a szemüknek, hogy utána kellett nézni, vajon nem hazudnak-e a kedvező mutatók. De a számok az igazat mondták.
Mindez azt mutatta, hogy jelen van egy nagyon erős, ki nem szolgált piaci igény, amit nem elégít ki semmilyen app. Pedig nagyon kellene egy felhasználóbarát társ- és szexkereső alkalmazás a fiataloknak. Mert úgy tűnik, senkinek nincs kedve-ideje körülményes ismerkedéshez, vagyis a Tinder egyszerűen használható megoldása a fotók jobbra - balra húzkodásával valami nagyon fontosra tapintott rá.
A következő lépés: a parti
Ebben a fázisban még mindig egy nagyon kicsi cégről beszélünk, ahol a vezetők és alkalmazottak könnyen összedughatták a fejüket egy kis közös agyalásra. Egyikőjük felvetette, hogy van egy hölgy -akit állandóan látott és akivel elkezdett randizni-, akinek hamarosan szülinapja lesz. Az ötlet az volt, hogy költsenek némi pénzt arra, hogy partit rendeznek a hölgynek, ahol aztán a társaság tagjainak - akik a célközönség részét képezik - élőben mutogathatnák meg, mit tud az app.
Radnek nem tetszett az ötlet, hogy kisajátítsák a lány szülinapját, de végül felhívták az érintettet, aki belement a dologba. Kibéreltek hát egy buszt, ami elkezdett grasszálni Los Angeles-ben a University of South California (USC) kampusza körül. Az ajtónál azt mondták a belépőknek, hogy csak akkor szállhatnak fel a partibuszra, ha letöltik a Tindert. Persze mindenki letöltötte. Az ígéret nem volt elég, meg kellett mutatniuk, hogy tényleg ott virít az ikon a telefonjuk képernyőjén.
Aznap 400 új felhasználóra tett szert így az app. "Biztos vagyok benne, hogy egyikük sem tudta, mit töltött le", mondta Rad. De amikor hazamentek, belenéztek az alkalmazásba.
(fotó: Flickr/JD Lasica)
Gerillamarketing
Az egyetemen népszerű lett az app, a Tinder-stáb rájött, hogy ugyanígy kell megdolgozni a többi kaliforniai egyetemet. A diákok jelentik a célközönséget. "Ők a legszigorúbb kritikusaink. Ha őket megnyerjük, akkor mindenki mást is meg tudunk nyerni." Elérni azonban a tízezres, húszezres, ötvenezres, százezres mérföldköveket nem könnyű.
Minden délután az egész team lelépett, beült egy autóba és felkeresték a kollégiumokat és egyetemeket Los Angelesben, San Diegóban (2 óra autóútra L.A.-től) és Orange County-ban. Az első ilyen túrán 100 új felhasználót szereztek. Az utcán is megállítottak embereket. Kávéházakba is beültek. Ahol megjátszották, hogy nem a Tindernek dolgoznak, elővették a telefont és egymásnak magyarázták, mi is ez. Hangosan odaszóltak a felszolgálónak: "Hú, de érdekes ez az app. Te ismered?"
Januárra beértek ezek a gerillamarketinges akciók. Mert a karácsonyi szünetben mindenki hazament, aki letöltötte, említette otthon a haveroknak, családtagoknak, ismerősöknek, és így egyre többen kezdték letölteni az appot. 2013 január elején 20 000 felhasználója volt a Tindernek, január végére viszont már félmillió! A szájmarketingnél, a peer-to-peer ajánlásnál jobb lökőerő nincs.
Forrás: Business Insider, Bloomberg, growthhackers.com, parantap.com, wikipedia