A vállalatirányítási rendszer drága, bonyolult telepíteni és fenntartani, és tele van olyan funkciókkal, amelyeket sosem használ a cég. A végén pedig amúgy is belerokkan a bevezetésébe. Ezek a leggyakoribb ellenérvek, amelyeket a vállalatvezetők az ERP, azaz a vállalati erőforrásmenedzsment-szoftverek bevezetése kapcsán el szoktak mondani. Pedig minden növekvő vállalkozás életében eljön az a pillanat, amikor már nem elég, ha noteszokban és Excel-táblákban összegezik az adatokat. A hatékony működés fenntartásához nyitni kell az elektronikus menedzsmenteszközök felé.
De a fellelhető rengeteg eszköz közül melyiket válasszuk? Hogyan kerüljük el, hogy milliókat kelljen költeni a számítástechnikai park és a szoftverbevezetés költségeire?
Fel kell készülnünk arra, hogy ahogyan ingyenebéd, úgy ingyenes ERP-rendszer sincs. A legtöbb cég havidíjat számol fel a rendszerért, esetleg felhasználónként. De nem veszünk zsákba macskát. Minden program rendelkezik online demóval, amelyen kipróbálhatjuk, hogy mennyire áll nekünk kézre a szoftver, vagy milyen mértékben tudják testre szabni. Arra is van példa, hogy internetről letölthetünk egy próbaverziót, amelyet egy hónapig díjmentesen használhatunk.
Néhány a legnépszerűbb ERP-programok közül
OpenERP A belga fejlesztésű rendszer teljes körű szolgáltatást nyújt egyetlen webböngészőn keresztül. Az open source, vagyis nyílt forráskódú szoftverben már az alapmodulokkal is extramegoldásokat kínálnak, mint amilyen az ügynökeink teljesítményének követése és ez alapján történő jutalmazásuk, vagy épp a flottamenedzsment. Azonban több mint háromezer modul közül választhatunk, és természetesen magunk is készíthetünk újabb modulokat, vagy a már meglévőeket testre szabhatjuk. Ingyenes 15 napos próbaverzió is rendelkezésre áll, utána pedig az árak felhasználónként havi 35 dollártól kezdődnek.
Dolibarr Szintén böngészőből irányítható, PHP nyelven írt nyílt forráskódú szoftver, amely képes az alapvető CRM funkciók (készletek, beszállítók, partnerek, naptár, megrendelések) kezelésére, így tökéletes kis cégek, alapítványok ügyeinek kézben tartására. A szoftvert lehet felhőben is futtatni, ráadásul az alapverzió teljesen ingyenes: a cég a kiegészítőként árult modulok értékesítéséből tartja ugyanis fenn magát.
Openbravo Az egyik legismertebb szolgáltatás, amely egészében a felhőben működik. Mivel a rendszer bárhonnan elérhető, cégünk adataihoz okostelefonról vagy tabletről is hozzáférhetünk. A web alapú felület rendkívül barátságos és könnyen elsajátítható, a kimutatásokat pedig testre szabhatjuk. A szoftver egy irodára számított alapára – és ebben a felhő használata is benne van – évi 500 euró, amelyhez hozzájönnek az újabb irodák, telepek költségei.