Nem a kor számít, hanem a tapasztalat

2015. április 09. csütörtök - 11:08 / piacesprofit.hu
  •    

A Facebook és a Google, vagy a magyar piacon a Prezi alapítói mint kiugróan sikeres „garázsvállalkozók” egyre inkább a fiatal startupperek imidzsét helyezik követendő példaként a középpontba. A valós helyzet azonban különbözik ettől.

Kép: SXC

Az utóbbi évtizedben a startupok nemzetközi térhódítása a vállalkozások képének jelentős átalakulásához vezetett. Az egyetemista korú vállalkozó ugyanis jól ismeri az új generációk igényeit, és nyelvét, energikus és mer kockáztatni. Minden megvan benne, hogy megállíthatatlanul letarolja a piacot.

Azonban minden sztereotípia ellenére a tipikus sikeres vállalkozó egy amerikai kutatás szerint átlagosan 39 éves, ráadásul a kutatás azokra a cégalapítókra vonatkozik, akik több mint 1 millió dolláros sikeres, gyorsan növekedő vállalatot (azaz startupot) irányítanak. Ami pedig még érdekesebb, hogy a mintában kétszer annyian alapítottak céget 50 év felett, mint 25 év alatt. A nem startupok esetében pedig ez a szám még inkább felfelé tolódik. (Persze azért még megéri fiatalon vállalkozni, meg is mutatjuk, hogy miért!)

Természetesen a huszonéves vállalkozó létezése egyáltalán nem egy mítosz. Olyan egyedi, fiatalos ötlettel álltak elő, amelyhez foghatót a piac korábban nem tapasztalt, legalábbis úgy tudták eladni, hogy rengeteg ügyfelet tudtak megmozgatni. Sok tőkebefektető számára épp az ilyen ötletek, elmék és cégek megtalálása az elsődleges cél. Aki befektetőként rátalál a következő Facebookra vagy Google-re, az szinte gondtalanul hátradőlhet, és akár a többi befektetésével is többet kockáztathat. Ám senki sem tudja, melyik vállalkozás tudja felküzdeni magát a legnagyobbak közé. Éppen ezért nagyon sok múlik azon, mennyire meggyőzően, hihetően tudja a vállalkozó eladni ötletét, termékét a befektetőnek.

Viszont az ötlet eredetisége csak egyetlen fontos szempont a sok közül. Ahogy már többször is hangsúlyoztuk, a befektető gyakran helyezi a menedzsment képességeit az ötlet eredetisége elé. Ugyanis nem mindenki tud teljesíteni egy megfelelően megtervezett és összeállított üzleti tervet.

HAT DOLOG, AMIT SENKI NEM MOND EL A VÁLLALKOZÓI LÉTRŐL
Szívesen vállalkoznának a magyarok, leginkább a függetlenség vonzza őket. Viszont a többség nincs tisztában a vállalkozói lét hátrányaival. Mutatunk hat dolgot, amit mindenkinek meg kell fontolnia, mielőtt vállalkozásba fog.

„Az SZTA is gyakran találkozik azzal az esettel, hogy egy vállalkozás kreatív vagy hatásos módot talál egy piaci rés betömésére, azonban a céget vezető személy vagy személyek üzleti hozzáértése és tapasztalata nem elegendő a terv végrehajtásához. Ilyenkor jobb esetben van mód a változtatásra a vezetői pozíció(k)ban, rosszabb esetben azonban meghiúsul a befektetés” – olvasható a Széchenyi Tőkealapkezelő blogjának legfrissebb bejegyzésében.

Visszautalva a címben feltett kérdésre, a befektető egyáltalán nem azt veszi figyelembe ilyen esetekben, hogy milyen idős a vállalkozó. Ez szinte elhanyagolható tényező. Sokkal fontosabb például a dinamizmus, a kompetencia vagy a releváns tapasztalat, amely alapján valószínűsíthető, hogy akár komplexebb feladatok ellátását is rá lehet bízni a vezetőre. Természetesen a kor és a tapasztalat egymással korrelál, ám bizonyos esetekben huszonévesen is lehet már meggyőző céges múltat felmutatni, és idős korban, korábbi vezetői tapasztalat nélküli személy is indíthat vállalkozást. Lehet tippelni, hogy a tőkebefektető melyik esetben szavaz inkább bizalmat a közös jövőnek.

A fentiek alapján a Mark Zuckerberg vagy a Larry Page/Sergey Brin páros tehetségével és szerencséjével megáldott fiatal vállalkozók inkább kivételnek számítanak, mint átlagnak. Lehet az ő példájukat is követni, de nagyobb az esélye a csalódásnak. Hangsúlyozva, hogy itt nem a kor a döntő tényező, hanem a tapasztalat. Az említett vállalkozók még ma is nagyon fiatalnak számítanak (a Facebook alapítója 1984-es születésű, a Google párosa pedig 1973-as), ám ha többéves tapasztalatukkal a hátuk mögött úgy döntenének, hogy teljesen új vállalkozásba kezdenek, elég nagy a valószínűséggel annak ellenére is képesek lennének azt is sikerre vinni, hogy ma már jóval nagyobb a verseny a piacukon.

A hét leggyakoribb kifogás, miért nem indítunk céget
Van még teendő Magyarországon a vállalkozási kedv növelése és az önfoglalkoztatás iránti hajlandóság erősítése terén. A magyarok döntő többségének a csődtől és a gazdasági válság hatásaitól való félelem jelenti a fő visszatartó erőt, de sokszor csak kifogásokat keresünk.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek