Na de mi is az a kkv?

A közelmúltban immár harmadik alkalommal vizsgálta felül az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai és Ipari Főigazgatósága (DG Enterprise and Industry) a kkv szektor definícióját. Jó lesz figyelni a változásokra, különösen, ha például pályázaton szeretnénk indulni, vagy kérdéses, hogy jogosultak vagyunk-e a kedvezményes kamatozású hitelre. A Piac&Profit szakértője segít átlátni a jogi hátteret!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

Mivel Magyarország az Európai Unió teljes jogú tagja, nem hagyhatja figyelmen kívül a közösségi rendelkezéseket, különösen hogy azok a belső jogrend részévé váltak, illetve válnak folyamatosan. Ez történt hazánk esetében is, amikor az Országgyűlés 2005.01.01-jei hatállyal a kis-és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004.évi XXXIV.törvényt megalkotta. Ennek záró rendelkezése pedig egyértelműen visszahivatkozik a Bizottság 96/280/EK, valamint az azt 2005.01.01-jével felváltó 2003/361/EK ajánlására. Ugyan a bizottság ajánlás formájában fogadta el a kkv-kre vonatkozó definíciókat, mégis ezeket minden tagállam szinte kivétel nélkül átvette és átültette, a legtöbb esetben az uniós kritériumrendszerrel teljes mértékben megegyezően. Ez alatt a mikro-, kis-és középvállalkozásokat meghatározó létszámi/pénzügyi illetve egyéb követelményekre kell gondolnunk. Ezek ismerete pedig igen lényeges ahhoz, hogy minden vállalkozó el tudja dönteni, hogy a kkv szektorba tartozik-e vagy sem.

Mi is az a kkv?
Mikrovállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 10 fő és az éves nettó árbevétel vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 2 millió euró.
Kisvállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 50 fő és az éves nettó árbevétel vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 10 millió euró.
Középvállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 250 fő és az éves nettó árbevétel kevesebb, mint 50 millió euró vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 43 millió euró.
Ha nem felel meg a feltételeknek, úgy konkrét esetben támogatásoktól, vagy adókedvezményektől eshet el. A gyakorlatban könnyen előfordulhat, hogy egy kisvállalkozás ugyan megfelel a foglalkoztatotti (50 főnél kevesebb), illetve a pénzügyi mutatóknak (éves nettó árbevétele vagy a mérlegfőösszege nem éri el a 10 millió eurót) mégis az ún. egyéb követelményeket nem tudja teljesíteni. Azaz a tulajdonosi struktúra okán esik ki a kkv körből. Így igen lényeges, hogy egy cég pontosan meg tudja határozni, hogy önálló vállalkozásnak, vagy más cégekkel partneri esetleg kapcsolódó jogviszonyban állónak minősül-e. Hiszen ha ez utóbbi kettő eset áll fenn, úgy az érintett cégnek nem csupán a saját mutatóit, hanem a másik cég(ek) (rész)adatait is hozzá kell a saját adataihoz számítania. Természetesen a definíció felülvizsgálata során ennek a vállalkozások számára jelentkező nehézsége is előtérbe került, erre rövidesen kitérek.

Nincs nagy változás, van sok jövőbeli ígéret

A jelenleg hatályos valamennyi szektorra kiterjedő kkv definíciót meghatározó 2003/361/EK ajánlást vizsgálta felül az illetékes főigazgatóság, hogy kell-e esetleg azon módosítania. A legfontosabb megállapítások röviden a következők voltak:

A fő foglalkoztatók
Az Európai Unió döntéshozói egyre nagyobb figyelmet fordítanak a kkv szektorra, különös tekintettel azok gazdaságban betöltött fontos szerepére. Jelenleg az unióban közel 23 millió kkv-nak minősülő vállalkozás működik, amely mintegy 100 millió főt, azaz a munkavállalók átlagban 70 százalékát foglalkoztatják. Magyarországon ez az arány 2012-ben 71,7 százalék volt, azaz 1 848 933 embernek biztosítottak a belföldi – 2012-ben 570 307 darab – kis- és középvállalatok munkahelyet. Ez uniós összevetésben a középmezőnybe tartozik, mivel a legnagyobb arányú foglalkoztatás a dél-európai (85 százalék) és balti országokban (75 százalék) található, míg a legkisebb a nyugati-európai országokban (60-53 százalék). Ez az a vállalati kör, amely fiskálisan és monetárisan is „érzékenyebb”, így kiemelt támogatásuk – különféle pályázatok, támogatások, adókedvezmények, adózási illetve adóadminisztrációs intézkedések útján – folyamatosan napirenden van az Európai Unió politikájában. Ebből a célból készítette el a Bizottság többek között a „Vállalkozások 2020-as Akció Terv-ét” is.
– Felmerült egy egységes kkv definíció megalkotásának az igénye a jelenleg 3 tényezős bonyolult modell helyett. Ezt végül elvetették, különös tekintettel az eltérő gazdasági (pl.: termelői, szolgáltatói) szektorok jobb megkülönböztethetősége érdekében. Azonban azt egyértelműen megfogalmazták, hogy amennyiben a jövőben lényeges ok miatt módosítanák a kkv definíciót, úgy a pénzügyi jelenlegi 2 mutató (éves nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg) helyett a „value-added-et” azaz a hozzáadott-érték mutatót vezetnék be.

- Az egyes vállalkozási kategóriák felső limitjének a módosítása jelenleg nem indokolt, mivel a bizottság azt már az 1996-os szintről 2003-ban megemelte és különösebb indok nincsen azok további módosítására. Így a jelenlegi felső értékhatárok maradnak hatályban. Itt érdemes azonban megjegyezni, hogy a jobb versenyfeltételek kialakítása érdekében felvetődött a középvállalkozások létszámadatának megemelése, különös tekintettel az USA-beli szabályozásra ahol a cégek 500 fő foglalkoztatási szintig minősülnek középvállalatnak. Jóllehet azok alapvetően a termelői/gyártói szektorba tartoznak. Végül ez elvetésre került, de a bizottság kiemelte, hogy fokozottabban fognak figyelni a középvállalkozásokra, de nem a definíció módosításával. - A partner, illetve kapcsolt vállalkozásokkal kapcsolatos szabályok valóban bonyolultak azonban jelenleg azok egyszerűsítésén még a bizottság dolgozik. Jelenleg ezek jobb megértését az általa kidolgozott Használati Útmutatóban szereplő gyakorlati példákkal segíti. Ezen túlmenően a magyar cégeknek további segítséget nyújthat, a kkv-k részére nyújtott állami támogatásokról szóló 800/2008/EK Rendelet 1. sz. melléklete is. - Finomítani szeretnék a jövőben az olyan kkv-kra vonatkozó definíciót, amelyekbe kockázati tőkét is fektettek. A bizottság pontosítani szeretné a definíciót abból a célból is, hogy a cégek egyértelműen eldönthessék, hogy meddig tarthatják fenn kkv státuszukat, és mikortól veszítik azt el.

Összességében elmondható, hogy a jelenleg hatályos Európai Uniós kkv-definíció kapcsán több szakmai észrevétel merült fel, amelyek további kidolgozást és átgondolást tesznek szükségszerűvé a jövőben. Ezek folyamatos figyelemmel kísérése pedig fontos, mivel maga a kkv minősítés mind fiskális (adózási), mind monetáris (pl.: hitelprogramokon, pályázatokon való részvétel) szempontból fontos előfeltételként jelenik meg.

Rabb Andrea okleveles adószakértő

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo