Mit érdemes tudni a fuvarozási szerződésekről?

Ma már a globalizáció, az internet széles körben történő elterjedésével mindennapivá vált, hogy a különböző áruk beutazzák a világot. Nagy szerep jut a fuvarozó vállalkozásoknak, legyen a fuvarozás akár légi, közúti, vasúti, vagy tengereken átívelő. Melyek a fuvarozási szerződések általános szabályai? Miért ki a felelős? Hogyan kell csomagolni?

 A Polgári Törvénykönyv a fuvarozási szerződések általános szabályait tartalmazza. Ezek közül nézünk most meg néhányat.

  • A fuvarozási szerződés
A fuvarozási szerződés lényege, hogy fuvardíj ellenében a fuvarozó arra vállalkozik, hogy a feladó küldeményét továbbítja annak rendeltetési helyére, illetve azt a címzettnek kiadja. A fuvarozó vállalhat további, kiegészítő tevékenységeket is. Ezek azonban automatikusan nem válnak a fuvarozási jogviszony részévé. Például a fuvarozó által elvégzett csomagolási tevékenységre vagy a címzettől való díj beszedésére jellemzően egyéb szabályok vonatkoznak.
  • Fontos a csomagolás
A küldemény megóvása érdekében mind a feladónak, mind a fuvarozónak megfelelően kell eljárnia.

Annak érdekében, hogy a küldemény épségben a rendeltetési helyére érjen, a feladónak is ügyelnie kell a megfelelő csomagolásra.

A feladó köteles:

  • a küldeményt úgy csomagolni, hogy a csomagolás a küldeményt megóvja, és az mások személyét és vagyonát ne veszélyeztesse,
  • a küldemény fuvarozás során történő kezeléséhez szükséges információkat a csomagoláson, ennek hiányában a küldeményen feltüntetni, és
  • a fuvarozónak a küldemény továbbításához és kezeléséhez szükséges okiratokat átadni.
Kép: Pixabay
  • Mire jó a fuvarlevél?
A fuvarlevél a fuvarozás lebonyolítása szempontjából lényeges adatokat tartalmaz. Éppen ezért egy esetleges későbbi kártérítési per esetén jó bizonyítási eszköz lehet. A fuvarlevél – amíg ennek az ellenkezője be nem bizonyosodik - bizonyíthatja többek között
  • a fuvarozási szerződés létrejöttét,
  • a küldemény átvételét,
  • azt, hogy az átvételkor a csomagolás külsőleg jó állapotban volt.
Ha a fuvarozónak a küldemény átvételekor nem volt lehetősége a csomagolást, a termék jellemzőit, mennyiségét, tömegét stb. ellenőrizni, akkor a fuvarozó fenntartással élhet.
  • A fuvarozó felelőssége
Hogyan módosítható a már megkötött szerződés?
Szerződéses viszonyokban előfordulhat, hogy a szerződés módosítására van szükség. Ilyenkor felmerül, hogy miként és milyen formában módosíthatnak a felek a szerződésen. Szintén felmerülő kérdés, hogy a szerződő felek valamelyike egyoldalúan változtathat-e a szerződésen, illetve külső szerv – például bíróság – módosíthatja-e a szerződést?
Fontos kiemelni, hogy a fuvarozó felelősségét a felek nem zárhatják ki, az ilyen kikötés semmis.

A fuvarozó felelősségére – ha több fuvarozási ágat vesz igénybe – az adott ág szabályai irányadóak. A napjainkban egyre jelentősebb nemzetközi fuvarozásra tekintettel meg kell említeni, hogy általános szabályként egy külföldi feladó esetén a fuvarozó nem kötelezhető magasabb kártérítésre, mint ami a feladó államának szabályai szerint járhat. A felek azonban szerződésükben ettől eltérően is rendelkezhetnek.

  • A feladó felelőssége
A feladó a fuvarozóval szemben felel, ha a kár azért következett be, mert
  • nem volt megfelelő vagy hiányzott a csomagolás,
  • ha a küldeményhez kapcsolódó adatok, információ és okmányok hiányosnak vagy pontatlannak bizonyultak.
  • Mikor mondhatjuk, hogy a küldemény elveszett?
A küldemény akkor minősül elveszettnek, ha azt a fuvarozó a határidőt követő harmincadik napig sem szolgáltatja ki. Ha azonban a kártérítést követően mégis megkerül a küldemény, annak sorsáról a feladó rendelkezhet. Természetesen ilyen esetben a feleknek a már kifizetett kártérítéssel kapcsolatban egymással el kell számolniuk.
  • Meddig érvényesíthetők az igények?
A fuvarozással összefüggő igények főszabály szerint egy év alatt elévülnek. Kivételt képeznek ez alól a szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okozott kár miatti igények, ezek esetén nem érvényesül a rövidebb elévülési idő. Az egy évet onnantól kell számítani, amikor a küldeményt a címzettnek kiszolgáltatták, vagy amikor annak a címzetthez meg kellett volna érkeznie.

Szerző:

Dr. Kocsis Ildikó

ügyvéd

A megbízható jogi képviselő

Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak.

Lehet-e szerződés egy e-mail?
Amikor a hétköznapi életben az emberek szerződésről beszélnek, akkor rendszerint írásba foglalt, és a felek által aláírt dokumentumra gondolnak. Azonban csak akkor beszélhetünk-e szerződésről, ha azt a felek írásba foglalták vagy szerződés létrejöhet más formában is? Manapság már mindennapos az e-mailben, vagy más elektronikus úton, közösségi médián keresztül történő kommunikáció. Létrejöhet-e ezen eszközök használatával is szerződés? Szakértőnk segít!

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo