Mit adjunk ajándékba, ami nem a kukában végzi?

2015. július 21. kedd - 07:30 / Sipa
  •    

Akadnak olyan helyzetek, melyekben illik megajándékozni üzleti partnereinket. Sok cégvezető azonban tanácstalan, amikor el kell döntenie, mivel kell kedveskedni nekik. Egy biztos: értelmetlen bóvlikat semmiféleképpen sem ildomos adni, hiszen azok ránk sem vetnek jó fényt, ráadásul nagy valószínűséggel a kukában végzik.

Kép: Fotolia

Nagyobb események alkalmából (a cég fennállásának évfordulója, karácsony) nyugodtan ajándékozzunk egy üveg jó minőségű bort, melyet a cég a saját logójával ellátott. Jó ötlet lehet a bort névre szólóan felcímkézni: ettől az ajándék személyesebbé válik. Természetesen ugyanilyen hatása lehet egy doboz bonbonnak, kávénak, teának is.

Biztos sikert érhetünk el egy elegáns bögrével, utazótáskával, vagy esernyővel, esetleg boros szettel. Kisebb értékű ajándékok között hasznos lehet egy sörnyitó, esetleg bicska.

Óvakodjunk viszont az olyan ajándéktárgyaktól, melyekről eleve tudni lehet, hogy nagy valószínűséggel mi sem használnánk. Bizonyára senki sem tartja melegen a kávéját USB-porthoz csatlakoztatható melegítővel, és nem hűsíti magát ugyanilyen ventillátorral sem. Takarításon kívül aligha használnak másra üzletfeleink a mi emblémánkat hordozó reklámpólót.

Évekkel ezelőtt még szokás volt határidőnaplót ajándékozni, de a táblagépek elterjedésével ezek már értelmüket veszítették: a jellemzően tehetős cégvezetők már inkább az elektronikus berendezésekben rögzítik a napi teendőiket is. A szóróajándéknak alkalmas kártyanaptárral ugyanez a helyzet: manapság már az egyszerűbb mobiltelefonokban is található naptárfunkció.

Mennyit költsünk?
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy ha kevés pénz van ajándékokra, akkor inkább nem is adnak semmit. Egy céges ajándék mindig befektetés a jövőbe. Nem feltétlenül a drága a legjobb ajándék! Az ügyfél a jól átgondolt apró figyelmességet is értékelni fogja!

A fontos partnereknek év közben, “csak úgy” is adhatunk ajándékokat. Amennyiben nagyobb tételben vásárolunk színházjegyet, élménypark-belépőt, éttermi utalványt vagy akár wellness-kupont, egészen biztosan kapunk az árengedményt is. Amennyiben arra mód van, ezeket az ajándékokat akár barterrel is megszerezhetjük. Egy jellegzetes példa erre, hogy egy hirdetésekkel foglalkozó cég elhelyezi a termék reklámját, és cserébe szabadon kiosztható utalványokat kap.

3 alap hiba
1. Olyan ajándék, amiből már van egy tucat az ügyfélnek.
2. Olyan ajándék, ami számára teljesen közömbös, csak „egy újabb kacat”.
3. Olyan ajándék, amit csak rövid ideig használ és szinte azonnal a kukában végzi.

Ha saját irodánkban tartunk egy komolyabb megbeszélést, jó ötlet lehet a vendégeknek jegyzettömböt, golyóstollat biztosítani. Ezeken természetesen ugyancsak elhelyezhető cégünk emblémája. Budapesten és vidéken is több erre szakosodott nyomda működik. 100 darab jó minőségű golyóstoll 110 ezer forintért megvásárolható, de természetesen minél többet kérünk, annál alacsonyabbra jön ki a darabár. 200 tollat már 180 ezer forintért legyártanak.

A recepcióra érkező vendégeket, legyenek üzletfelek vagy vásárlók, fogadhatjuk kínálótálban elhelyezett savanyúcukorral.

A jó céges ajándék kreatív, hatékony, és nem utolsósorban költségkímélő. Jó, ha az ajándék jellege cégünk profiljával megegyezik. Egy gasztronómiával foglalkozó vállalkozás ajándékozhat egyszerűbb konyhai eszközöket, fűszercsomagokat. Egy autókereskedő szolgáltatáskupont, egy műszaki berendezéseket árusítócég pedig pendrive-ot. Legutóbbit egyébként bármelyik cég adhat, főleg, ha azon kívánja átnyújtani a prezentációs anyagot az üzletfeleknek.

7 alapvető gond a reklámajándékokkal
A reklámajándékok sikeressége nem azon a pillanaton múlik, amikor azokat átadják egy kiállításon vagy céges rendezvényen. Sokkal előbb eldől, hogy sikeres lesz-e. A helyesen megválasztott reklámajándék és az ajándékozás módja hosszú időre előre megalapozhatja cég sikerét és eredményességét, de visszaesését is!

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek