Minden túlrakott autóra kell EKÁER szám?

Az EKÁER rendszer szabályainak augusztus 1-i módosítása komoly fejtörést okoz a vállalkozásoknak, mivel a legtöbb cég életében előfordul olyan gazdasági esemény, aminél szóba kerülhet az EKÁER szám szükségessége és egy esetleges hiba következtében súlyos bírságtételekkel kell számolniuk. Ráadásul ezen bírságok köre is bővült a jelenlegi módosítások kapcsán – hívták fel a figyelmet a Saldo szakértői.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az új szabályozással szemben a legtöbb kérdés azonban a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépjárművel történő fuvarozás EKÁER kötelezettsége kapcsán merül fel. Elsőre azt gondolnánk, hogy a józan paraszti ész és logika alapján keressük a választ kérdéseinkre, de a vonatkozó jogszabályok szövege sokkal szigorúbb előírásokat határoz meg, mint azt elsőre gondolnánk  – figyelmeztet szakértő partnerünk, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt.

Az adózás rendjéről szóló törvény (továbbiakban: Art.) 2016. augusztus 1-től módosított, valamint az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló NGM rendelet 2016. augusztus 1-től hatályos szövegének együttes értelmezése szerint, amennyiben egy nem útdíjköteles járművel az EKÁER rendeletben meghatározott relációban szállítás történik és szállító gépjármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, EKÁER köteles lesz, függetlenül a szállított áru mennyiségétől és értékétől.

Kép:WebEye

Az Art. szerint 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó, e törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendeletben meghatározott termékértékesítést, termékbeszerzést, egyéb célú termékmozgatást kizárólag érvényes EKÁER számmal rendelkező adózó folytathat. Az EKÁER rendelet a fenti szabály alól különféle mentességeket ad, melyek közül kettő ad mentességet a szállított árú súlya illetve értéke alapján.

Akkor most ki lett EKAER-kötelezett?
A hónap elején életbe lépett EKAER változásokkal kapcsolatban gyakori kérdés, hogyan függ össze a szabályozásban szereplő két tömeg adat: a 3,5 tonna és a 2,5 tonna. Az RSM-DTM szakértőjének segítségével erre a kérdésre adunk választ.
Nem tartozik az EKAER hatálya alá az alábbi termékekkel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység:
  • ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege a 2500 kg-ot és azok együttes adó nélküli értéke az 5 millió forintot nem haladja meg,
  • ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege az 500 kg-ot és azok együttes adó nélküli ellenértéke az 1 millió forintot nem haladja meg,
Mint látható, a súly vagy értékhatárok alapján történő mentesítési szabály kizárólag az útdíjköteles gépjárművel történő fuvarozás esetén ad mentességet az EKÁER szám igénylési kötelezettség alól.

Fentiekre tekintettel, mivel az Art. EKÁER kötelezettséget rendel a nem útdíjköteles, de 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépjárművel történő közúti fuvarozás esetére és erre vonatkozóan az EKÁER rendelet nem ad mentesítő szabályt, így minden olyan fuvarozás esetén EKÁER számot kell kérni, melynek iránya megegyezik az EKÁER rendelet 3. § (1) bekezdésében szabályozottakkal, függetlenül annak értékétől, az áruk súlyától és attól, hogy egy fuvaron belül hány eladótól hány vevőnek történik a szállítás. Külön érdekesség, hogy ilyen esetben az EKÁER bejelentésre kötelezett gyakorlatilag az EKÁER szám igénylésekor egyúttal jelzi a hatóságnál, hogy ő vagy a megbízott fuvarozó véteni fog a közúti közlekedési jogszabályok ellen.

Így választ ki ellenőrzésre a NAV
Sok eszközt kapott a NAV az elmúlt években a kereskedelmi szektor fehérítésére, a kereskedőket leginkább az EKÁER és az online kassza bevezetése érintette érzékenyen. A rendszerek működnek, az Adóhatóság – dr. Horváth Gábor, a NAV főosztályveztő helyettese szerint – minden folyamatnál ott van. De mire figyelnek az említett rendszerek használata során? Mi az, ami “kiszúrja az ellenőrök szemét”?

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo