Milyen varázsszavak szerepeljenek az adásvételi szerződésben?

2013. október 25. péntek - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az irodavásárlás nem könnyű feladat még egy tapasztalt vállalkozónak sem. Célszerű-e forgatókönyvet készíteni az adásvételhez és milyen varázsszavak szerepeljenek az adásvételi szerződésben? Szakértőnk segít megválaszolni ezeket a kérdéseket!

Irodavásárláshoz nem árt forgatókönyvet készíteni! – Kép: Pixabay

A válasz egyszerűnek tűnik mégsem az. Az adásvétel egy folyamat, melyhez a szerződő felek együttműködése elengedhetetlen. Ez egy bizalmi helyzet, melyben a szerződő felek feltételezik a partnerükről az önkéntes jogkövető magatartást. Azonban megtörténhet, hogy a másik fél valamilyen akadályba ütközik, netán új körülmények merültek fel, de sajnos arra is van példa, hogy a szerződő felek valamelyike hamisan muzsikál abban az alkalmi zenekarban melyet a szerződés hozott össze. Ezért célszerű egy sorrendet, egy forgatókönyvet készíteni, melyből látszik, hogy kinek mikor mi a dolga. Ez az irat senkit semmire nem kötelez, de a laikus számára egy támpont arra nézve, hogy mikor mi a teendője.

Melyek az egyes lépések ebben a szcenárióban? Mindenek előtt a szerződést írásba kell foglalni és ügyvéddel ellen kell jegyeztetni. A szerződés, mint okirat megszerkesztése az ügyvéd feladata. A szerződéskötéssel egy időben célszerű a foglalót és az első vételárrészletet átadni. Ezt követően 30 napon belül be kell nyújtani a szerződést az illetékes földhivatalhoz. A földhivatal, ha a szerződést alakilag elfogadja feljegyzi a tulajdonjog fenntartással történt adásvétel tényét a tulajdoni lap III. részére a jogosult nevének feltüntetése mellett. Ezután vagy a második vételárrészlet megfizetésével egyidejűleg birtokba kell adni a helyiséget. Majd vagy ezzel egyidejűleg, vagy ezt követően a bejegyzési engedélyt be kell nyújtani a Földhivatalba. Ahol sor kerül a tulajdoni lap második részén a korábbi tulajdonos törlésére és az új tulajdonos bejegyzésére.

Szakértőnk korábbi írásai:
A kkv-k többségénél felmerül felújítás, vagy új ingatlan építésének kérdése, a többségük a kis értékű munkák esetében azonban megspórolja, hogy írásba foglalja szerződését az építési vállalkozóval, pedig így sok kényelmetlenség érheti. Szakértőnk figyelmeztet, mire ügyeljünk!

A szó elszáll, az írás megmarad!

A Piac & Profit jogi szakértőjének témája a szerződések írásba foglalása, a formakényszernek nevezett, sokak számára magától értetődőnek tűnő probléma. A téma banálisnak is nevezhető. De lehet, hogy mégsem az? Az új Ptk. e téren is hozott némi újdonságot.

Milyennek kell lennie egy ingatlan-adásvételi szerződésnek?

Az ingatlan-adásvételi szerződések esetében a jogi közreműködő ügyvéd, jogtanácsos vagy közjegyző megkerülhetetlen. Ráadásul sok egyéb kötelező kelléke is van egy ilyen szerződésnek. Ezeket ismerteti a Piac&Profit jogi szakértője.

Kell az adásvételibe az alapterület is?

Az elmúlt alkalommal az ingatlan adásvételi szerződéseket vettük górcső alá és egy olvasónk kifogásolta, hogy az alapterület nem lett a kötelező tartalmi elemek között felsorolva. Kifogását meg is indokolta, mondván az új építésű ingatlanoknál ez kötelező kell, hogy legyen, hiszen a vállalkozó lehet, hogy egyoldalúan változtatni fogja az alapterületet.

Hogyan vegyünk céges ingatlant?

A vállalkozók többsége általában túl van egy vagy több ingatlanvásárláson, tehát nem tapasztalatlanok, azonban mindenkit érhet meglepetés. Szakértőnk felhívja a figyelmet néhány buktatóra.

Vannak „varázsszavak”, melyeknek szerepelni kell az adásvételi szerződésben: ilyenek a feltétlenül és visszavonhatatlanul szavak. Ezeknek szerepelni kel az úgynevezett bejegyzési engedélyben is. Fontos, hogy a szerződő felek kérjék mind a tulajdonjog fenntartással történt adásvétel feljegyzését és a tulajdonjog bejegyzését az adásvételi szerződésbe. Természetesen elképzelhető másfajta forgatókönyv is, hiszen a szerződés tartalmát a szerződő felek határozzák meg, azonban célszerű a fenti forgatókönyvhöz ragaszkodni. Nyilván mérlegelni kell, hogy a szerződéskötéssel vállalt kockázat, vagy a szerződés által megszerzett ingatlan az erősebb érdek.

Tudni kell, hogy a környezetvédelmi tanúsítvány (népszerű nevén: „zöldkártya”) a szerződés melléklete kell, hogy legyen. A tanúsítvány számát fel kell tüntetni a szerződésben és a tanúsítványt be kell nyújtani a földhivatalba. A tulajdonjogfenntartással történő eladással kapcsolatban meg kell említeni, hogy ebben az esetben nem kell kérni a függőben tartást. Önmagában ez a jogi tény keletkeztet egy hat hónapos határidőt, melyen belül kell kérni a tulajdonjog bejegyzését. Ezt követően a földhivatal hivatalból intézkedik a tulajdonjogfenntartással történő adásvétel tényének a törlése iránt.

A birtokba adással kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy az ingatlan állapotát, az ingatlanban hagyott tárgyakat, a fogyasztásmérők állását külön íven jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A jegyzőkönyvet a szerződő felek képviselőjének, vagy egyéni vállalkozók esetén a szerződő feleknek kell aláírnia. Terjedelmi okokból csak röviden szólunk a bankok gyakorlatáról. Üzletpolitikájukat nem bírálva ki kell jelenteni, hogy a banki hitellel kötött adásvételi szerződésekben nagyon gyakran jelennek meg olyan rendelkezések, melyek kizárólag a banknak kedveznek, annak ellenére, hogy az adásvételi szerződésekben nem szerződő felek. Hogy ez a gyakorlat helyes, vagy helytelen ezt döntse el az, aki banki hitelhez kíván jutni.

Dr Illés Zsolt

Ügyvéd

Ingatlanforgalmi szakjogász

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor