Lidl és CBA: nem eladják, hanem összefonódik

2017. december 13. szerda - 10:02 / piacesprofit.hu
  •    

A Gazdasági Versenyhivatal megkapta a Lidl bejelentését egy úgynevezett összefonódásról a CBA-Baldauf Kereskedelmi Kft egyes vállalkozásrészeivel. A bejelentés szerint a Lidl a boltok üzemeltetésének jogát szerzi meg, tehát ez az összefonódás nem cég, üzletrész, vagy ingatlan puszta adás-vételét jelenti.

Az összefonódás bejelentéseket a GVH azonnal közzéteszi honlapján, ez most is így történt december 11-én. A rideg versenyjogi tartalom összefoglalója szerint a Lidl megszerzi hét budapesti és Budapest környéki, napi fogyasztási cikkeket értékesítő kiskereskedelmi üzlet üzemeltetésének jogát (Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.; Center Veresegyház, mint Vállalkozásrész; Center Üröm, mint Vállalkozásrész; Center Szada, mint Vállalkozásrész; Budapest, Ferenciek tere, mint Vállalkozásrész; Budapest, Rákóczi út, mint Vállalkozásrész; Budapest, Remete, mint Vállalkozásrész; CBA-Aranyherceg, mint Vállalkozásrész).

Nagyon, nagyon nagy a baj a kisboltoknál
2017 első félévében két és félezer bolthellyel lett kevesebb. És ez csak az első félév, később majd jön a második félév statisztikája is. Öt év alatt – 2012 óta – húszezerrel csökkent a boltszám: minden hetedik bolt bezárásra van ítélve. Csökkent a boltos települések száma is: több a falu, ahol nincs bolt.

Ezek Budapesten a Rákóczi úton, a Ferenciek terén, a belvárosi Arany János utcában lévő, a Máriaremetei, egy veresegyházi, egy szadai és egy ürömi boltjait jelentik a CBA-nak. Bizonyára sok magyarázatot nem igényel, hogy ezek – a kereskedés oldaláról – nagyszerű helyeken lévő boltok, főleg a belvárosiak.

Először is a GVH nyilván valamit csinál a bejelentéssel. Vagy tudomásul veszi, amiről hatósági bizonyítványt ad ki, vagy egy megindított eljárásban állapítja meg, hogy az összefonódás csökkenti-e jelentős mértékben a versenyt. Az összefonódási bejelentések azért is nyilvánosak, mert a GVH észrevételeket is vár, nyilván a piaci szereplőktől, versenytársaktól is. A blokkk.com feltételezése szerint ennek a hét CBA-s boltnak az átvétele előreláthatóan nem befolyásolja a piaci versenyt, hiszen a Lidl áruházainak száma 170 körül mozog, például december 14-én nyitja a következőt, de a többi nagylánc versenytárs is folyamatosan terjeszkedik. És nem a Lidl a legnagyobb.

A versenyjogban az Európai Bizottság három, a magyar GVH öt évvel számol az összefonódás tartósságának megítélésében, ugyanis a tartós összefonódási ügyletek ellenőrzése a cél.

Az összefonódásnak négy alapesete a szervezeti egyesülés, a vállalkozás rész megszerzése, a vállalkozás feletti irányítás megszerzése, vagy közös vállalkozás létrehozása. Hát itt a bejelentésből kiderül, hogy egyes vállalkozásrészek üzemeltetéséről van szó, egymástól – még szép – független vállalkozások között. Az üzemeltetés pedig nem adás-vétel. Nyilván bérleti díjat, vagy valami hasonlót fizet a Lidl.

Bevásárlóturizmus: a szomszéd boltja zöldebb
Többen és többet vásároltak külföldön 2017 harmadik negyedévében a magyar vásárlók, a friss adatok szerint. A kedvenc változatlanul Ausztria, ahol karácsonykor is ömleni fog a magyar bevásárlóturisták pénze. Közeleg a bevásárlóturizmus a 100 milliárd forinthoz, ezt a kiskereskedelmi ágat nem üti agyon a web.

A Lidl egységes arculattal és árukínálattal szervezi üzleteit, kivétel nincs. Így az szinte kizárható, hogy CBA logós boltban vegyenek Lidl saját márkás termékeket a vásárlók, vagy maradjon a CBA-s áruválaszték. Bár arra van példa, hogy egy áruház adás-vétel után egy darabig még a régi néven futnak a boltok, ez megállapodás kérdése, de egy ilyen megoldás nem illik a Lidl üzletpolitikájába. Furcsa is lenne.

És a létszám is változni fog az egyes boltokban. A Lidl üzletfilozófiája, hogy diszkont jellegénél fogva, mint mindenütt a világban, kevesebb emberrel mozgat és értékesít ugyanakkora árutömeget (és kisebb költséggel, éppen ez a versenyelőnye). Az egy főre jutó árbevétel a Lidl-nél a legtöbb az élelmiszeres láncok körében, 80 millió forint körül mozog, ugyanez a CBA-Baldauf Kft-nél 23 millió forint volt 2016-ban, a beszámolóik szerint. Tehát minden bizonnyal lesz átszervezés a dolgozók körében is.

Az persze másik kérdés, hogy egy CBA pénztáros fog-e árut pakolni a polcra, mint a többiek a Lidl áruházakban, vagy éppen padozatot, polcot takarítani. Bérben viszont jól is járhatnak, mivel a Lidl a legjobban fizető nagyáruházak egyike. De hát nem kell elbocsájtási hullámmal sem számolni, mivel a Lidl folyamatosan keres bolti dolgozókat, így akár két legyet is üthet egycsapásra. Szerzett új boltokat és új dolgozókat, akiket azért át fog csoportosítani.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek