Költségoptimalizálás négy keréken

Az autó szinte nélkülözhetetlen munkaeszköz a legtöbb vállalkozás számára. Mutatja ezt az is, hogy az újautó-beszerzésekben egyre nagyobb a cégek súlya: 2009-ben az összes értékesítés több mint fele vállalkozások számára történt, 2010-ben pedig - miközben a teljes újautó-értékesítés a válság előtti érték negyedére csökkent - ez a mutató már elérte a 70 százalékot. A hatékony működés érdekében az autókkal kapcsolatos költségeket is számba kell tehát venni, és nem kell feltétlenül belenyugodni, hogy ez hatalmas tételt jelentsen a cég büdzséjében. Megfelelő finanszírozással, típusválasztással, az üzemanyag-fogyasztás kontrollálásával, flottamenedzseléssel jelentős megtakarítások érhetők el ezen a területen.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lízing: Kedvező, de azért érdemes számolni

Egy gépkocsi értéke már abban a pillanatban jelentős csökkenést mutat, amikor kigurul a szalonból, s az idő múlása csak ront a helyzeten. Éppen az alacsony értékállóság miatt lehet egy cég számára költségtakarékos megoldás az operatív lízing. Egy alsó középkategóriás autó havi lízingdíja 3-4 éves futamidővel számítva 80-120 ezer forint az autoszektor.hu információi szerint, amiben már benne vannak az olyan állandó költségek is, mint a biztosítások (kötelező és casco) és a súlyadó. További előny, hogy nincsenek beszálló költségek, ráadásul menet közben is lehet változtatni, autót cserélni, nagyobbat kisebbre, vagy fordítva, persze ehhez szerződésmódosítás is kell. A futamidő végén a vagyontárgy visszakerül a lízingbeadóhoz, így a -vevőnek lehetősége van újabb, akár vadonatúj autót választani. A lízingbeadó pluszszolgáltatásokat is vállalhat, például szervizt. Emellett a flottaüzemeltetés is költségtakarékos megoldás lehet. Itt az igénybe vevőt nem terheli az üzemeltetés, így csökken a cégautókhoz kapcsolódó adminisztráció, és könnyebbséget jelent az is, hogy a flotta ügyeiben mindössze egyetlen partnerrel kell kapcsolatot tartani.

A lízing súlya folyamatosan nő a hazai cégek, ezen belül is a kis- és középvállalkozások körében a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. Bár 2011-ben a szerződések száma 5,5 százalékkal csökkent, a finanszírozási összeget tekintve 19 százalékos növekedést könyvelhetett el a piac. Tovább növelheti e finanszírozási forma elterjedését az is, hogy 2012. január elsejétől levonható a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa: az Európai Unióban 2008 óta hatályos rendelkezést az EU nyomására kellett módosítani. A céges használat mértékében visszaigényelhető áfa a lízingbevevők számára átlagosan 3-5 százalékos árcsökkenést jelent Lévai Gábor, a szövetség főtitkára szerint. Összességében mindez azt eredményezi - figyelembe véve a szervizdíjak alakulását és egyéb járulékos tényezőket is -, hogy autóbeszerzésre akár a készpénzes vásárlásnál is kedvezőbb megoldást jelent a lízing.

Ez különösen akkor igaz, ha figyelembe vesszük az áttételes kötődéseket is, például azt, hogy a lízing esetén nem kell a cég működőtőkéjét lekötni, ráadásul egy kevéssé értékálló jószág megszerzésére. A változtatásnak azonban hátrányai is vannak, hívja fel a figyelmet Hegedűs Sándor, az RSM DTM adószakértője, a cégek adminisztrációs terhe ugyanis jelentősen emelkedhet. Miután az áfa akkor vonható le, ha a szolgáltatást adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz használják fel, vagyis kizárólag a céges használat arányában, feltételezhető, hogy - noha ezt az áfatörvény nem említi, és a jogszabályváltozás óta adóhatósági tájékoztató sem foglalkozott ezzel - a már szinte elfelejtett útnyilvántartás bemutatása nélkül adóhatósági megállapítás fog következni. Útnyilvántartás vezetése esetén a szakemberek szerint átlagosan az áfa 70-80 százalékának visszajutásával számolhatnak a cégek.

A teljes cikk a Piac&Profit magazin márciusi számában olvasható.

Finanszírozási nehézségek ellen
A lízing szabályainak változásával további bővülésre számítanak a lízingszektorban: a céges vásárlásoknak akár közel 90 százaléka ily módon finanszírozott gépkocsi lehet. (A haszongépjárművek esetében már jelenleg is ötből négy a lízingelt darabok aránya.) Azért is növekedést várnak, mert a válság hatására megfontoltabbá, jelenleg pedig inkább túlzottan óvatossá váltak az ügyfelek. A racionális döntéseken túlmutató félelem megszüntetése érdekében a lízingszövetség – a tájékoztatáson kívül – a fizetési terheket csökkentő megoldások kidolgozását is tervezi azoknak a gépjármű-lízingelőknek, akik fizetőképességük határán vannak. A lízingcégek jelenleg is kínálnak fizetéskönnyítő megoldásokat, amelyek közül a legjobbakat egységesen kínálja majd a szervezet minden ügyfelének. A szövetség leendő adósmentő tervének legkritikusabb pontja, hogy ha egy finanszírozó cég elengedi a tartozás egy részét, akkor az ügyfélnek az elengedett tartozás után törvény szerint személyi jövedelemadót és ajándékozási illetéket kell fizetnie. A szervezet azt szeretné elérni, hogy az általuk adott fizetési kedvezmény adó- és illetékmentes legyen, vagy kedvezmény járjon utána – olvasható a Világgazdaságban.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo