Kevés cég figyel a banki költségek csökkentésére

2015. június 19. péntek - 06:10 / piacesprofit.hu
  •    

Viszonylag ritka az olyan magyarországi vállalkozás, amely több vállalati bankszámlával is rendelkezik. Az elmúlt években valóságos számlamegszüntetési hullám vonult végig a cégvilágon, de csak részben a tranzakciós adó miatt.

Kép: Pixabay

A Bisnode elemzésében megvizsgálta, hogyan alakult a céges bankszámlák száma az elmúlt 5 év folyamán. Az elemzésből kiderült, hogy a magyar vállalkozások többsége mindössze egy bankszámlát tart fenn, ezáltal az egy cégre jutó bankszámlák száma tartósan mindössze 1,2 és 1,3 közötti értéken mozog. Ennek oka a közép- és nagyvállalatok alacsony részarányában és a mikrovállalkozások több mint 90 százalékos részarányában keresendő, akik a tranzakciós adó bevezetése után minimalizálni kívánták a banki költségeiket.

Itt olvashat néhány trükköt, hogyan csökkentheti céges bankszámlájának költségeit!

Az új számlanyitások számának alakulását vizsgálva ugyanerre az 5 éves időszakra, azonnal szembetűnik, hogy évről évre kevesebb új céges bankszámlát nyitnak meg, ezzel egy időben viszont a bankszámla-megszüntetések száma a 2012. június és 2014. június közötti csúcsról az elmúlt egy évben a 2010. június–2012. június körüli szintre mérséklődött. Érdekesség, hogy a 2012. június és 2013. június közötti időszakban mind az új bankszámlát nyitó, mind pedig a bankszámlát megszüntető cégek száma közel azonos (87 428, illetve 87 242) volt, illetve az újonnan megnyitott és megszüntetett bankszámlák darabszáma ugyancsak szinte azonos (115 074 és 115 672) volt.

A tranzakciós illeték 2013. januári bevezetése, illetve e díjak ügyfelekre hárítása állhat a bankszámlaszám-megszüntetések emelkedő számának hátterében. Az elmúlt két és fél éves periódusban csaknem 275 000 vállalati bankszámlát szüntettek meg. A számláikat megszüntető cégek közül alig 48 000 cég redukálta az egy banknál vezetett bankszámláinak számát feltehetően a számlavezetési és tranzakciós díjak csökkentése érdekében, míg a többség, amikor a bankszámla-megszüntetés mellett döntött, minden bankszámláját megszüntette az adott számlavezető banknál.

A legtöbb cég, amely feltehetően bankszámlaszámai csökkentésével igyekezett minimalizálni bankolási költségeit, a CIB ügyfelei közül került ki, míg második helyen szorosan követi őket az OTP. Érdekes továbbá, hogy azon vállalkozások 86 százaléka, amelyek csökkentették ugyan bankszámláik számát, de legalább egy számlát aktívan tartottak számlavezetőjüknél, a 10 legnagyobb bank ügyfele. Az is kiderült, hogy a racionalizálás mellett döntő ügyfelek egyaránt és közel azonos részarányban kerülnek ki minden vizsgált árbevétel-kategóriából, bár a több mint 10 milliárd forint árbevétellel rendelkező cégek valamelyest alulreprezentáltak a többi csoporthoz képest.

A biztonság az első – de hol találjuk?
A brókerbotrányok kapcsán remélhetőleg a magyar cégek életében egyre hangsúlyosabb szerepet kap, hogy jól meggondolják, hol nyitnak számlát, és a jövőben nagyobb mértékben fogják áthelyezni befektetéseiket a megbízhatóbbnak hitt pénzintézetekhez

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek