Ezért előz minket Szlovákia

Ukrajna, Litvánia és Észtország után Szlovákia is úgy döntött, hogy az Uber működését lehetővé tevő szabályozást készít. A szlovák kormány célja, hogy legalizálja a sharing economy vállalatait, és kihasználja az ebből fakadó gazdasági előnyöket.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pexels

Ukrajna, Litvánia és Észtország után Szlovákia is úgy döntött, hogy az Uber betiltása helyett a szabályozás jelenti a megoldást.  A gazdasági minisztérium szóvivője, Maroš Stano megerősítette, hogy a sharing economy átlátható szabályozásának megalkotásán dolgoznak. A kormány  célja, hogy legalizálja az Uberhez hasonló szolgáltatásokat, vagyis ebben az értelemben Szlovákia Észtország útjára lép, amely elsőként legalizálta az Uber működését. A szlovák kormány tervei szerint néhány hónapon belül bevezeti a változásokat. A szlovák gazdasági minisztérium szóvivője így nyilatkozott: “A közösségi gazdaságon alapuló szolgáltatások szabályozása a hagyományos vállalkozások számára is előnyt jelent, hiszen fokozatosan megszűnnek majd az indokolatlan terhek és az adminisztratív akadályok” - mondta Maroš Stano. (Lengyelországban is terjeszkedik az Uber.)

Hasonlóan vélekednek szakértők is, akik szerint az államoknak segíteni kellene az Uber piacra lépését. “Fontos, hogy hozzáfogjunk a már elavult szabályozások eltörléséhez, és liberalizáljuk a piacot. Ez azt jelenti, hogy le kell bontani azokat az akadályokat, amelyek az adott szektorba való belépést gátolják” - mondta Robert Chovanculiak, az INESS (Institute of Economic and Social Studies, Slovakia) elemzője.

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.
Nyár óta nincs Uber

2016. július 24-én délelőtt lehetett utoljára Ubert rendelni Budapesten. Ekkor lépett ugyanis hatályba az alkalmazás blokkolását lehetővé tevő törvény. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója a bejelentéskor azt mondta, ez, és az, hogy a szabályozás szerint a sofőrök jogosítványát két évre bevonhatják az Uber miatt „olyan kockázat, aminek nem szeretnénk kitenni 1200 embert, ezért az ő védelmükben felfüggesztjük a szolgáltatást a törvény hatályba lépése napján.” “Nem kitiltottak minket, csak olyan környezetet teremtettek a sofőrök számára, amelyben lehetetlen tovább működni – mondta az Euronewsnak Rob Khazzam, a cég közép-európai menedzsere hozzátéve, “ugyanaz a szolgáltatás működik itt is mint 21 másik uniós tagállamban, de Magyarországon egyszerűen túl nehéz ezt megoldani.

Minden perc számít

A taxisok több demonstrációt is tartottak Budapesten az Uber ellen. Erre a nyomásra született a törvény, amely alapján blokkolható az a szolgáltatás vagy applikáció, amely nem tartja be a taxizásra vonatkozó szigorú szabályokat. Pozitív olvasatban úgy közelíthető meg a cég magyar piacról való kivonulása, hogy a magyar kisvállalkozók győztek egy multi felett, valójában viszont a megosztás gazdaságának “visszafordításával” próbálkoznak a hazai döntéshozók. Ezt pedig az Európai Unió nem támogatja, de szakértők szerint egyébként is lehetetlen vállalkozás. A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk – mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Bár az Uber később még visszajöhet Magyarországra, Kis Ervin Egon e-business szakértő szerint az innovációban minden perc számít. A jövő pedig a közlekedés teljes átalakulását hozza majd – mondta az Euronewsnak.  Véleménye szerint ráadásul az uberesek csak azoknak a taxisoknak veszik el a munkáját, akik a transzparencia miatt kihullanak, hiszen az Uber egy tökéletesen transzparensen működő rendszer, ellentétben néhány taxissal. Ráadásul az államnak is megéri, hiszen az Uber – a pletykákkal ellentétben – rengeteg adót fizet – vagyis itthon csak fizetett.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo