Erősen kell fogni a gyeplőt

A kormány teljesítette, amit ígért: 2017 márciusáig meghirdették a 2014–2020-as pályázati ciklusban elérhető fejlesztési forrásokat. Kiírtak 546 pályázati konstrukciót 9630 milliárd forint értékben, és 2488 milliárd forint kifizetésével zárták az évet. Most az a kérdés, hogy hogyan fogják tudni a nyertes pályázók tartani a vállalásaikat időben és költségben. Csepreghy Nándort, a Miniszterelnökség miniszterhelyettesét kérdeztük.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

csepreghy Nándor - kép: PP, Fotó: Bánkuti András

A Fidesz-kormánytól nem meglepő, hogy nagyot állít, amit az elemzők többsége kétkedéssel fogad, majd a kormány rendre beváltja, amit ígért, ezt pedig az elemzők nyugtázzák – ez a munkamegosztás. 2017 év elején a fejlesztéspolitikai célok kapcsán elhangzott, hogy minimum 2064 milliárd forint kifizetését tervezi a kormányzat. A lehetetlennek hangzó vállalást végül sikerült túlteljesítenünk: 2488 milliárd forint kifizetésével zárult az év. A kormány beleállt a vállalásba: a pályázatok többsége esetében a hazai vállalkozások lényegesen magasabb előleg mellett jutottak forráshoz, mint bármely más uniós tagállamban működő versenytársaik.

A pályázóknak kifizetett pénzek és a Brüsszelnek kiküldött számlák között hozzávetőleg 1600 milliárd forint a különbség. Van még tartalék a magyar költségvetésben, hogy hasonlóan intenzív forráskiáramlást tudjon finanszírozni 2018-ban is?

– A kormány sokkal nagyobb előleget adott, és így nagyobb segítséget nyújtott a vállalkozásoknak, mint amit a régió más országainak kormányai adnak. A hazai büdzséből fizetett 1600–2000 milliárd forint sem akadályozta, hogy tartsuk a költségvetési hiánycélt, és más makrogazdasági mutatók sem romlottak, sőt. A magyar vállalkozások még ma is tőkehiányosak, ebben van a legnagyobb szükségük segítségre. Éppen ezért a tőkehelyzetüket igyekszünk stabilizálni, persze betartva minden uniós szabályt, ami az állami támogatásokra vonatkozik. De azt senki nem vitathatja el jogként Magyarországtól, hogy ha a kormány nagyobb előleggel tudja segíteni a magyar vállalkozásokat, akkor azt meg is tegye – akár hazai, akár külföldi tulajdonú magyar cégekről  beszélünk. Ma a hazai büdzsének nagyobb a pénzügyi mozgástere, mint a piaci szereplők felvevőképessége, ezért nem látok olyan veszélyt, hogy a költségvetés miatt lassulna a források kihelyezése.

Ez azt jelenti, 2018-ban is hasonlóan dinamikus forráskihelyezésre számíthatnak a hazai kis- és középvállalatok?

– Idén már más lesz a helyzet. 2016-ban és 2017-ben a kifizetések mögött jelentős mértékben előlegszámlák voltak, idén azonban túlsúlyba kerülnek a teljesítményalapú kifizetések, ahogyan a projektek megvalósítása halad. Tavaly 700 milliárd forint volt a Brüsszelbe kiküldött számlák összértéke, amelyből kilencven százalékot már kifizettek, tíz százalékot pedig a saját szabályaik alapján minden tagállamtól visszatartanak.

Csepreghy Nándor
A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán végzett történelem, kommunikáció, PR szakon 2008-ban. 2013 augusztusáig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztéspolitikáért felelős helyettes államtitkára, majd a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára. 2015. október óta a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes.
Elképzelhetőnek tartja, hogy valamilyen okból Brüsszel visszatartja a Kohéziós Alapból a kifizetéseket?

Az elmúlt hét-nyolc évben folyamatosan jelentek meg rémhírek a hazai sajtóban, majd az azokat cáfoló tények már nem kaptak hasonló publicitást. 2,1 milliárd euró, nagyjából 650 milliárd forint: Brüsszel – leszámítva a tízszázalékos jogszabály által előírt visszatartási hányadot – a kiküldött, a fejlesztési forrásból finanszírozott beruházások megvalósult részére vonatkozó számlákat kifizette.

A költségvetés egyensúlyának kérdése tehát a nyertes pályázók kezében van: az unió a teljesítés szerint fizet. Biztonságosabban pályáznak ma a hazai kis- és középvállalatok, mint korábban?

– Hét évvel ezelőtt a cégek minden pénzre lőttek, ami mozgott. Mindegy volt, hogy infrastruktúrafejlesztésre vagy informatikai fejlesztésre volt forrás, a likviditásuk érdekében pályáztak. Ma más a helyzet. A növekedési céljaikhoz igazodva választják ki a fejlesztési célokat, és nemcsak a fejlesztési források és az igényeik kapcsolódnak össze, hanem a piaci pénzeket is számba veszik a beruházások tervezésekor. Több mérlegelést követően, logikus üzleti szempontok alapján választanak, hiszen ezeket a pénzeket már valóban fejlesztésre, nem túlélésre fordítják. A hazai vállalkozások rendszerváltás óta fennálló problémája a leromlott technológiai háttér, a kiszolgáltatott tőkehelyzet és az alapvetően bizalmatlan gazdasági környezet. Ezeket a gondokat nem orvosolja pusztán a gazdaságba pumpált pénz. De ma már csökkent a technológiai különbség az azonos szegmensben gyártó hazai és osztrák cég között, tőkeellátottságban – jóllehet továbbra is hatalmas az eltérés – szintén záródik az olló, köszönhetően az alacsony alapkamatnak és az államilag dotált hitelkonstrukcióknak. Nyugat-Európa érdekelt a kelet-közép-európai országok fejlesztésében, ha bevételt szeretne realizálni ezeken a piacokon. Ezért érdekelt abban is, hogy Magyarországon minél több beruházás fejeződjön be.

Hogy állnak a nyertesek a pályázatok megvalósításával?

– A teljes keretnél körülbelül nyolc százalékkal több forrást hirdettünk meg, a lekötött források aránya nyolcvanöt százalék, a kifizetett forrásoké negyvenöt százalék. Tavaly év végén egyharmad-kétharmad volt a teljesítés- és az előlegalapú kifizetések aránya. A különbség csökkenni fog, ahogy haladunk az időben, év végére pedig meg fog fordulni az arány.

A mostanában sokat emlegetett munkaerő-piaci helyzet nem veszélyezteti a vállalásokat pénzben és időben?

– Lesz egy olyan időszak, amikor a nyerteseknek – akár a köz-, akár a versenyszféra szereplőinek – át kell ütemezniük a fejlesztéseiket. Nem az a kérdés, hogy miről mondanak le, hanem, hogy mit hoznak előre. Priorizálni kell az elnyert pályázatok között, hogy vissza lehessen szorítani a cégekre nehezedő nyomást, ami a szűkös kapacitások miatt jelentkezik. A kormányzat felelőssége, hogy a pályázók által a pályázatban vállalt célok maradéktalanul teljesüljenek. Erre szolgálnak az ellenőrzési pontok a kivitelezési és a fenntartási szakaszban is. Szigorúan fogjuk tartani a gyeplőt, hogy a közel három éve meghatározott célok megvalósuljanak. Úgy állítottuk össze a fejlesztéspolitikai eszközrendszert, hogy Magyarország gazdasági értelemben erősebb, biztonságosabb térséggé váljon 2020-ra. Ezt csak akkor tudjuk megvalósítani, ha az ellenőrzési időszakban a lehető legszigorúbban megköveteljük a vállalások betartását. A cél, hogy a támogatást nyert gazdasági szereplők képesek legyenek a növekedéshez szükséges forrásokat megtermelni, amire alapozva az állam más gazdasági szereplők fejlődését is garantálni tudja.

"Erősen fogjuk a gyeplőt" - Kép: PP, Fotó: Bánkuti András

Hány cég nyert uniós forrást Magyarországon?

– Az előző pályázati ciklusban összesen 86 ezer nyertes pályázat mögött 40 ezer vállalkozás állt. A 2014–2020-as ciklusban eddig a 110 ezer nyertes pályázat 56 ezer vállalkozást juttatott forráshoz.

Utóbbi adat a kkv-knak alig egytizede, ráadásul a nyertes cégek néhány szektort képviselnek. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége többször fogalmazott meg kritikát a kijelölt pályázati célokkal kapcsolatosan, hogy azok bizonyos szektorokat teljesen kizárnak a támogatásból.

– Valóban vita övezte a 2014–2020-as ciklusra megjelölt pályázati célokat, amelyek a VOSZ szerint nem minden vállalkozónak teremtenek egyenlő esélyeket, hiszen nincs pályázat például a szolgáltatói szegmens szereplőinek. Ez igaz. De nem lehet minden területen egyszerre beruházni, erre soha nem lesz elegendő forrás. Komoly vitákat követően azokat a szektorokat jelöltük ki, amelyekről úgy véljük, hogy a támogatás révén a leginkább képesek lesznek önálló bevételt termelni, és ezáltal megrendelést generálnak majd más ágazatok szereplői számára. Így a nem pályázók – a pályázatokkal nem támogatott ágazatok szereplői – is részesülnek a fejlesztési pénzek jótékony hatásából. Ha az autóipart megerősítjük, az ágazathoz kapcsolódó szolgáltatói körnek is lesz megrendelése. Nem a logisztikai cégeknek adunk forrást, hogy kamiont vásároljanak, de az autóipari beszállítóktól érkező megnövekedett rendelésállomány miatt a szolgáltatók biztonságosan vásárolhatnak új eszközt nulla százalékos hitelből. Közérdek, hogy olyan fejlesztéseket támogassunk, amelyek hosszú távon a közösség javára fordulnak.

Mi alapján választotta ki a kormány a támogatott ágazatokat?

– Hosszú és kemény vitákban kiforrott kompromisszummal. A 2010 előtti kormányok után nekünk Münchhausen báróként kellett a hajunknál fogva kihúzni magunkat a sárból. Egy tízmilliós ország nem tud folyamatos növekedést generálni csak a belső fogyasztásra alapozva. Meghatároztuk azokat az ágazatokat, amelyek a belső keresletet a lehető leginkább ki tudják elégíteni – például az élelmiszeripar –, és meghatároztuk azokat a szegmenseket, amelyek regionális kitekintésben versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon, mint például az építőipar. Ma már fele részben magyar tulajdonú vállalkozások nyerik el a környező országokból érkező megbízásokat, miközben a megrendelések összvolumene is nőtt. Harmadikként pedig kijelöltük azokat a területeket, amelyek a világpiacon lehetnek sikeresek, például a gyógyszeripar vagy az informatika. Ennek a filozófiának a mentén kialakított fejlesztéspolitikával tudunk olyan bevételeket generálni, amelyek hosszú távon fenntarthatóvá teszik az ország gazdasági fejlődését.

Nőhet például annyira a termelés hatékonysága, hogy a vállalatok képesek kitermelni a munkaerő-problémára választ adó magasabb béreket például?

– A bérkérdés nem csak magyar probléma. Csehországban, Lengyelországban is hasonló gondokkal küzdenek a cégek. Véleményem szerint nem a bérkérdés a lényeg, hanem az egységnyi bérből megváltható életszínvonal. Ebben Közép-Európa ma jobban áll, mint Nyugat-Európa.

Mi várható a fejlesztéspolitikában idén?

– Márciusig lekötjük a források száz százalékát, ezután csak a végrehajtás kérdései maradnak. Ehhez kell igazítani a pályázati intézményrendszert is. 2014-ig jelentős problémát okozott, hogy még az utolsó évben is egyszerre dolgozott az intézményrendszer a pályázat kiírásán, az odaítélésen és a megvalósításon. Most 2015-től 2017-ig a kiíráson volt a hangsúly, 2016-tól 2018-ig a lekötésen, és az utolsó években csak a végrehajtásra kell koncentrálnunk.

Ha 2022-ben beszélgetünk, milyen mutatók esetén mondaná, hogy sikeres volt a 2014 és 2020 közötti fejlesztési politika?

– Ma a növekedésünk nagyrészt saját munkák eredménye, és kevésbé függ az uniós pénzektől. Uniós transzfer nélkül a hazai gazdaság ma legalább 2,5 százalékos növekedést érne el. Ahhoz, hogy az állam stabilan finanszírozni tudja az adócsökkentések politikáját, a GDP három százaléka feletti növekedésre van szükség. Ha erre képes lesz a magyar gazdaság brüsszeli forrás nélkül, tartani tudjuk a három százalék alatti munkanélküliségi rátát és a limitcél alatt a költségvetési hiányt, elégedettek lehetünk a fejlesztéspolitikánkkal.

Magyarország erősebb Európában érdekelt
Csepreghy Nándor szerint biztos, hogy lesz kohéziós forrás 2020 után is, a kérdés, hogy milyen Európai Unióban. „Európa előtt két út áll: elfogadja, hogy egyre kisebb súlyt képvisel a világgazdaságban, és szétesik, vagy megújul, és a világgazdaság meghatározó tényezője lesz. Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy az unió a nemzetállami karakterekre alapozva szabja újra a gazdaságpolitikáját. Ez azt is feltételezi, hogy a britek kilépése után a közösség ismét bővülni tud, és integrálja a délkelet-európai térséget. Magyarország érdekelt egy erősebb Európában” – mondja a Miniszterelnökség államtitkára, aki szerint a déli államok csatlakozásával azt érné el az unió, amit a 2004-es bővítéssel: új piacokat teremtene annak érdekében, hogy tagállamai gazdasága erősödjön. A magyar kormány az európai intézményrendszer erősödése esetén akár nagyobb mértékű, a GNI 1,2 százalékát elérő hozzájárulást is vállalna, feltéve, ha a nemzetállami hatáskör erősödik. A magyar vállalkozások érdeke, hogy Magyarországon szülessenek a fejlesztési döntések, és ne Brüsszelben kelljen jóváhagyatniuk a fejlesztési elképzeléseiket. „Olyan Európára van szükség, ahol a tagállamok figyelembe veszik egymás adottságait és érdekeit. A soksebességes Európában hiszek, ahol a nemzetállamok kompromisszumokat kötnek egymás érdekei mentén. Ma a kérdés úgy fogalmazódik meg, hogy lesz-e egyáltalán Európa. Ha Európa nemzetállami alapokon szerveződik, akkor nemcsak lesz, hanem erős is lehet” – véli Csepreghy Nándor.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo