A „The New York Times” vasárnap tette közzé, hogy a európai autógyártók főemlősökön vizsgálták a kipufogógázok hatását. A Volkswagen, a Daimler és a BMW által finanszírozott EUGT (Európai Kutatási Egyesülés a Környezetvédelemért és Egészségért a Közlekedésben) egy Albuquerque melletti kutatólaboratóriumban végeztetett kísérleteket, amelyek keretén belül tíz majmot tettek ki közvetlenül kipufogógázok hatásának.
A dolog iróniája, hogy a kísérletekre éppen azért került sor, hogy a dízelbotrány után megrendelt bizalmú fogyasztókkal elhitethessék, hogy a modern légszűrőknek hála a dízeljárművek által kibocsátott kipufogógázok már nem olyan ártalmasak az egészségre, mint néhány évtizeddel ezelőtt.(A dízelbotrányként elhíresült csalássorozatról itt olvashat)
A botrány kipattanása után azonban arra is fény derült, hogy a nagy autógyártók nem álltak meg a majmoknál. A Stuttgarter Zeitung jelentése szerint az Aachen-i egyetemi klinikán 25 önként jelentkezőn tesztelték a nevetőgáznak, vagy kéjgáznak is nevezett Nitrogén-dioxid élettani hatásait. A kutatás – amelyet szintén az EUGT finanszírozott, a 2016-ban megjelent eredmények alapján azonban nem hozta meg a gyártók reményeit.
A kísérletek középpontjában álló nitrogén-dioxid minden, csak nem veszélytelen az emberi egészségre. Nagy mennyiségben károsíthatja az orr nyálkahártyáját és a teljes légzőrendszert. Nem véletlen, hogy az elmúlt években sokat emlegetett dízelbotrányban éppen a nitrogén-dioxid kibocsátásának felmérését manipulálták a gyártók. A világméretű csalásra egyébként véletlenül derült fény, két egyetemista kísérleteinél.