Emberkísérletek: újabb botrány a német autóiparban

A dízelbotrány után újabb megrázkódtatás az autóipari óriásoknak: a Volskwagen pénzéből majmokon vizsgálták a kipufogógáz hatásait az Egyesült Államokban, de Európában embereken is végeztek kísérleteket.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A „The New York Times” vasárnap tette közzé, hogy a európai autógyártók főemlősökön vizsgálták a kipufogógázok hatását. A Volkswagen, a Daimler és a BMW által finanszírozott EUGT (Európai Kutatási Egyesülés a Környezetvédelemért és Egészségért a Közlekedésben) egy Albuquerque melletti kutatólaboratóriumban végeztetett kísérleteket, amelyek keretén belül tíz majmot tettek ki közvetlenül kipufogógázok hatásának.

A dolog iróniája, hogy a kísérletekre éppen azért került sor, hogy a dízelbotrány után megrendelt bizalmú fogyasztókkal elhitethessék, hogy a modern légszűrőknek hála a dízeljárművek által kibocsátott kipufogógázok már nem olyan ártalmasak az egészségre, mint néhány évtizeddel ezelőtt.(A dízelbotrányként elhíresült csalássorozatról itt olvashat)

Kép: SXC

A botrány kipattanása után azonban arra is fény derült, hogy a nagy autógyártók nem álltak meg a majmoknál. A Stuttgarter Zeitung jelentése szerint az Aachen-i egyetemi klinikán 25 önként jelentkezőn tesztelték a nevetőgáznak, vagy kéjgáznak is nevezett Nitrogén-dioxid élettani hatásait. A kutatás – amelyet szintén az EUGT finanszírozott, a 2016-ban megjelent eredmények alapján azonban nem hozta meg a gyártók reményeit.

Minden új autóban kötelező lesz fogyasztásmérő
A német autóiparban példátlan a felhördülés: minden érintett konszern vezetése elhatárolta magát a kutatásoktól. A VW-konszernben komoly tulajdonrésszel rendelkező Alsó-Szászország miniszterelnöke, Stephan Weil egyenesen abszurdnak és undorítónak nevezte mind az állat, mind az emberkísérleteket.

A kísérletek középpontjában álló nitrogén-dioxid minden, csak nem veszélytelen az emberi egészségre. Nagy mennyiségben károsíthatja az orr nyálkahártyáját és a teljes légzőrendszert. Nem véletlen, hogy az elmúlt években sokat emlegetett dízelbotrányban éppen a nitrogén-dioxid kibocsátásának felmérését manipulálták a gyártók. A világméretű csalásra egyébként véletlenül derült fény, két egyetemista kísérleteinél.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak – gondoljunk csak a Volkswagen-botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo