Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene

2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2019-es bázisévhez képest kell az EU 28 tagországának 30 százalékkal visszafognia a teherautók légszennyezését 2030-ra. Egyelőre előzetes megállapodás született az érintettek között - beleértve az iparági lobbiszervezeteket is -, amelyet még az Európai Tanácsnak is jóvá kell hagynia, ezután bocsátják szavazásra az Európai Parlamentben.

Hogy a tagországok ne odázzák el és halogassák az emissziócsökkentés alkalmazását saját joggyakorlatukban, egy köztes célt is beszuszakoltak a politikusok: 2025-re teljesíteni kell a 15 százalékos csökkentést. A 2030-as cél realisztikus voltát 2022-ben felülvizsgálják. (Remélhetőleg nem enyhítés végett.) Ez az első kötelező érvényű szabályozás az EU-ban, ami a teherautók légszennyezését sújtja. Az USA-ban, Kínában, Japánban és Kanadában már szigorították a teherszállító járművek kibocsátását.

Kép: PP

A füstölés fékezése azért is égető probléma, mert a közlekedés az egyetlen szektor az EU-ban, ahol még mindig növekszik az emisszió. Ennek megállítása, sőt csökkentése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az EU teljesíteni tudja a párizsi klímaegyezményben tett vállalását, miszerint 2030-ra az 1990-es bázisévhez képest 40 százalékkal mérsékli ÜHG-kibocsátását.

A teherautók az európai gépjárműpark alig 5 százalékát teszik, mégis ezek felelősek a járművek légszennyezésének 22 százalékáért. Kedvezményekben részesülnek majd az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói. Európában számos nagy teherautó-gyártó működik, a Daimler, a Volvo, az Iveco, a Paccar, a Volkswagen alá tartozó MAN és a Scania.

A gyártóknak vagy javítaniuk kell az üzemanyaghatékonyságot a benzines szériáikban vagy az elektromos és hidrogénüzemű teherautók gyártását kell növelniük.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felhívta a figyelmet rá, hogy az új kihívások és feladatok nem csak a gyártásra összpontosulnak. Az EU-tagországoknak fejleszteniük kell a töltőállomás-hálózatokat, mert az elektromos és hidrogén-üzemű teherautók és kamionok számára szinte nem is létezik ilyen infrastruktúra, s a földgázüzemű járműveknél is nagyon ritka.

Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo