Nemcsak az autókat, a töltőállomásokat is fejleszteni kellene

2030-ig 30 százalékkal kell mérsékelni a teherautók légszennyezését az EU-ban, született meg az előzetes egyezség a gyártókkal. Régi adósságát teljesítené ezzel az EU, hiszen Amerikában és Kínában is szabályozták már a teherautók emisszióját. Kedvezményeket kapnak az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói.

A 2019-es bázisévhez képest kell az EU 28 tagországának 30 százalékkal visszafognia a teherautók légszennyezését 2030-ra. Egyelőre előzetes megállapodás született az érintettek között - beleértve az iparági lobbiszervezeteket is -, amelyet még az Európai Tanácsnak is jóvá kell hagynia, ezután bocsátják szavazásra az Európai Parlamentben.

Hogy a tagországok ne odázzák el és halogassák az emissziócsökkentés alkalmazását saját joggyakorlatukban, egy köztes célt is beszuszakoltak a politikusok: 2025-re teljesíteni kell a 15 százalékos csökkentést. A 2030-as cél realisztikus voltát 2022-ben felülvizsgálják. (Remélhetőleg nem enyhítés végett.) Ez az első kötelező érvényű szabályozás az EU-ban, ami a teherautók légszennyezését sújtja. Az USA-ban, Kínában, Japánban és Kanadában már szigorították a teherszállító járművek kibocsátását.

Kép: PP

A füstölés fékezése azért is égető probléma, mert a közlekedés az egyetlen szektor az EU-ban, ahol még mindig növekszik az emisszió. Ennek megállítása, sőt csökkentése kulcsfontosságú ahhoz, hogy az EU teljesíteni tudja a párizsi klímaegyezményben tett vállalását, miszerint 2030-ra az 1990-es bázisévhez képest 40 százalékkal mérsékli ÜHG-kibocsátását.

A teherautók az európai gépjárműpark alig 5 százalékát teszik, mégis ezek felelősek a járművek légszennyezésének 22 százalékáért. Kedvezményekben részesülnek majd az alacsony és zéró kibocsátású teherautók gyártói. Európában számos nagy teherautó-gyártó működik, a Daimler, a Volvo, az Iveco, a Paccar, a Volkswagen alá tartozó MAN és a Scania.

A gyártóknak vagy javítaniuk kell az üzemanyaghatékonyságot a benzines szériáikban vagy az elektromos és hidrogénüzemű teherautók gyártását kell növelniük.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felhívta a figyelmet rá, hogy az új kihívások és feladatok nem csak a gyártásra összpontosulnak. Az EU-tagországoknak fejleszteniük kell a töltőállomás-hálózatokat, mert az elektromos és hidrogén-üzemű teherautók és kamionok számára szinte nem is létezik ilyen infrastruktúra, s a földgázüzemű járműveknél is nagyon ritka.

Áramvonalas kamionokkal a légszennyezés ellen
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo