Coworking iroda tedd – ne tedd

Míg egy évtizeddel ezelőtt egy induló vállalkozásnak irodát kellett bérelnie vagy home office-ra berendezkednie, addig mára megnyílt egy új lehetőség, a közösségi irodák (coworking irodák) világa.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Jó alternatívát, inspiráló és profi körülményeket nyújtanak, ha valaki belefáradt az otthoni munkába, egy kis környezetváltozásra vágyik és egy kávézó vagy egy könyvtár nem tűnik a legvonzóbb ötletnek. Ahogyan a digitális nomádok is megtalálhatják itt azt a környezetet, ahol az ideiglenes otthonukként választott városban dolgozni tudnak.

Itt a „közösségi” élmény elegánsan és praktikusan egészíti ki a „working” funkciót, hiszen végül is ezek „üzleti terek”, ahol a jelenlét alapvető célja az üzleten, a vállalkozáson, a vállalkozásban való munka, melynek része a kapcsolatok építése és ápolása is.

Kép: Pexels

Ha hosszabb vagy rövidebb ideig szívesen látott tagjai szeretnénk lenni bármely coworking közösségnek érdemes néhány elvet szem előtt tartanunk.

Egymásra tekintettel

A közösségi irodák egyik jellemzője az egy légtér, illetve a könyvtárak olvasótermeit idéző közös asztalok, amelyek mellett nemcsak a jegyzeteinket bújhatjuk és laptopjainkba öntjük az ötleteinket, hanem gyakran telefon vagy skype beszélgetéseket folytathatunk.

Egy felmérés szerint az egyik legfontosabb ok, amely miatt nem szeretik a munkavállalók az egyterű irodákat (a megkérdezettek 36%), mert akaratlanul is fültanúi mások túl hangos telefonbeszélgetésének. A másik zavaró momentum (a megkérdezettek 23%-a gondolja így), az éppen szünetet tartó kollégák a munkatárs háta mögött állva egymással beszélgetnek.

Mielőtt próbára tennénk tehát a közösségi térben dolgozók türelmét a hangos telefonálással, érdemes használni a fülhallgatót, illetve arról, hogy mi az elfogadott „zajszint” érdemes érdeklődni az első találkozás során az iroda munkatársától.

S ha az asztaltársunkkal elegyedünk beszélgetésbe, hiszen a közösségi irodák egyik felvállalt küldetése a spontán illetve tudatos ismerkedés és kapcsolatépítés, érdemes azt a megoldást választanunk, mint annak idején a könyvtárban tettünk egy-egy vizsgára készülve: folytassuk a társalgást a büfé- vagy kávézósarokban.

Ha pedig ügyfelünket fogadjuk az irodában vagy üzleti partnerünkkel, munkatársunkkal találkozunk ott, akkor arra a pár órára a tárgyaló bérlés lehet az optimális választás.

Rend a lelke mindennek

Legyen akár napi jegyünk, akár bérletünk, nincs különbség abban, mekkora területet sajátíthatunk ki a közös asztalnál. Különleges kedvezmény hiányában nem elegáns nagyobb helyet elfoglalni, ahogyan az asztalnál étkezni sem.

Étkezéseink során kerülnünk az intenzív illatú ételeket. Még akkor is, ha azokat a konyha-, kávézó- sarokban szeretnénk elfogyasztani.

Ha a bérlőnek épül az iroda: mire ügyeljünk?
A built-to-suit (BTS) fejlesztések – a spekulatív fejlesztésekkel szemben – a speciális bérlői igények legmagasabb szintű kiszolgálását célozzák. Bár alapos üzleti tervezés és nettó jelenérték számítás előzi meg őket, a „hagyományos” bérletekkel ellentétben nagyobb kockázattal járnak mindkét fél számára.
A közösségi irodák konyhái, kávézói a gyakran önkiszolgáló jellegűek, akár becsületkasszával, akár bérlettel juthatunk kávéhoz, frissítőhöz. Ez azt is jelenti (hacsak a „házi rend” másként nem rendelkezik), hogy a használt csészéinket nekünk kell leöblítenünk. Mások névre szóló bögréit azonban nem illik használnunk vagy odaadnunk a vendégeinknek.

Akár rövid távra, akár hosszabban hagyjuk el az asztalunkat, a viták elkerülése érdekében jelezzük valamilyen személyes tárggyal, hogy az a hely foglalt. Ugyanakkor figyeljünk arra, hogy ne az otthagyott költői káosz jelezze, hogy a hely gazdája távol van.

Ha pedig távozunk, akkor hagyjuk olyan rendben és tisztaságban a helyünket, ahogyan mi is szeretnénk találni.

Helyfoglalás

A közösségi iroda lehetőséget biztosít, hogy akár néhány órára tárgyalót béreljünk egy-egy megbeszélésre vagy elmélyültebb munkára. Figyelemmel arra, hogy gyakran több az eszkimó, mint a fóka, úgy elegáns, ha pontosak vagyunk, mert a mindössze öt perc csúszás is teljesen másként hat attól függően, hogy valaki vár vagy várakoztat.

Érdemes ezért úgy időzíteni a megbeszélések befejezését, hogy átadási határidő előtt 5 perccel végezzünk, így egy rendezett termet tudunk átadni az utánunk következőnek.

Nem elegáns „biztos, ami biztos” alapon befoglalni egy helyiséget, majd nem igénybe venni és nem is szólni róla senkinek. A közösségi iroda arról is szól, hogy figyelemmel vagyunk aziránt a közösség iránt, amelyhez ideiglenesen csatlakoztunk. Felesleges helyfoglalásunkkal ne korlátozzunk azt, akinek éppen szüksége lenne rá.

A „saját asztal” nagyon ritkán része az irodák által biztosított alapcsomagnak. Jellemzőbb, hogy ezt a lehetőséget külön díj ellenében biztosíthatjuk magunknak. Saját asztal hiányában a még szabadon álló, le nem foglalt helyek közül választhatunk. Ugyanakkor legyünk óvatosak, hosszú távú konfliktus magját lehet elvetni azáltal, ha valakitől azt kérjük, hogy a kedvünkért üljön át máshova, mert szeretjük azt a helyet és általában ott szoktunk ülni.

Kapcsolatépítés

A coworking irodák egyik felvállalt célja a közösségépítés és a kapcsolatépítés támogatása. A zárkózottabb természetűek (akik inkább kerülik a nagy rendezvényeket, üzleti reggeliket) szívesen kötnek új ismertségeket egy meghittebb közösségben, egy kávé mellett vagy a közösségi iroda által szervezett rendezvényen.

Ahogyan egy üzleti reggelire vagy konferenciára készülve van egy-egy jó mondatunk, ha megkérdezik, mivel foglalkozunk, érdemes végiggondolnunk, hogyan tudjuk röviden elmondani, hogy mi is a vállalkozásunk célja, mi a küldetésünk, ha a közösségi irodában szegezik nekünk a kérdést.

Noha a közösségi iroda csábít arra, hogy kényelmesen öltözünk, azért azt sose feledjük ezek a terek nemcsak a közösségről, nemcsak a munkáról, az üzletről is szólnak. Az alulöltözöttség, a „leugrottam egy kicsit dolgozni” lezsersége, zavaros üzenetet lehet mások számára, akik akkor és ott alakítják ki rólunk az első benyomást. Érdemes ezért, noha nem ügyféltalálkozóra megyünk, úgy öltöznünk, mintha a kedvenc üzleti partnerünkkel találkoznánk. Kényelmesen, professzionálisan, megközelíthetően.

Ahogyan egy kicsit mindig „üzlethez öltözünk”, az is természetes, hogy legyen nálunk névjegy is, minden eshetőségre

Készüljünk a 4 napos munkahétre?
Az online végezhető új szakmák megjelenése és a munkavállalók preferenciáinak változása kapcsán Magyarországon is előtérbe került az otthoni munkavégzés. A rugalmas, otthoni munkavégzést ugyanakkor nem érdemes kötelezővé tenni, mert az belső feszültséget okozhat és a kezdők esetében sem célravezető megoldás.
felkészülve.

Akár könnyed beszélgetés során a kávézóban, akár egy coworking irodai partneri rendezvényen, érdemes emlékeznünk az üzleti kapcsolatépítés alapelvére: Először ismer, aztán kedvel, majd bízik bennünk végül üzletet kötünk.

Úgy tartják, aki azonnal el akar adni, az vagy saját magában vagy a termékében nem bízik. Érdemes hát elkerülni, hogy a túlzott lelkesedés vagy a türelmetlenség miatt elvesszen egy remek lehetőség.

S csak azért, mert egy közösségi térhez tartozunk, még a tolakodó kérdés, tolakodó kérdésnek számít, ahogyan a túl korai vagy túl mély énfeltárás is lehet roppant zavarba ejtő a beszélgetőtárs számára.

A legjobb coworking terek többek, mint asztalok és székek. Olyan helyek, amelyek egyszerre szolgálják az hatékony és elmélyült munkát és egyben a hasonló (üzleti) szemléletű érdeklődők inspiráló találkozóhelyei is. Érdemes hát élni az általuk kínált lehetőséggel, hiszen minden szakma és minden generáció szívesen látott partner.

Mindössze az a dolgunk, hogy betartsuk a játékszabályokat…

Szerző:

dr. Erdős Zsuzsanna

üzleti etikett tanácsadó és coach

www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo