Bezárultak a kiskapuk

Kamionok ezrei róják a sztrádákat, hatalmas árutömegeket mozgatva naponta. Nagyon nem mindegy, hogy mindez mennyibe kerül, és mennyire megbízhatóan, biztonságosan történik. A telemetria segítségével mindkét igény könnyedén kielégíthető.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

A globalizációval az áruszállítás is egyre nagyobb volumenben történik. A fuvarozók célja, hogy minél hatékonyabban minél színvonalasabb szolgáltatást kínáljanak az éles versenyben, a megrendelő pedig minél alacsonyabb költségek mellett, minél biztonságosabban és gyorsabban szeretné az áruját eljuttatni egyik pontból a másikba. A technológia ma már olyan kommunikációs megoldásokat tesz lehetővé, amelyek révén nyomon követhető az üzemanyag-fogyás, a gépjármű vagy akár a sofőr állapota, minden pillanatban rugalmasan variálható az útvonal, és ellenőrizhető a rakomány távolról. A nagyobb szállítmányozók többsége már igénybe veszi a különböző szolgáltatók és mobilkommunikációs cégek együttműködésén alapuló szolgáltatást, de a versenyképességet fokozó lehetőség a kisebb fuvarozók számára sem megfizethetetlen.

Anno…

Tíz évvel ezelőtt a szállítmányozók még csak azt akarták tudni, hogy merre járnak a kamionok adott pillanatban. Az igényre válaszoltak a kezdetleges gépjármű-nyomkövetők, amelyek még SMS-ben küldték el az adatokat. Öt éve a rendszerek már a modernebb adatkapcsolt – GPRS alapú – kommunikációra álltak át, de a fejlődés nem állt meg. A mobiltechnológia fejlődése, valamint a kamionokba épített eszközök tudásának növekedése további szolgáltatásokat tett lehetővé. A modern kamionokban és vontatókban megjelenő rendszercsatlakozókon keresztül egyre több adatot lehet kinyerni: merre jár a kamion, mennyi a fogyasztása, a sofőr mikor tankolt, milyen a vezetési stílusa, vagy hogy milyen állapotban vannak a jármű bizonyos alkatrészei.

Mit nyerhetünk a gépek forradalmán?
Hogyan fogja az M2M, vagyis a gépek forradalma átalakítani a mindennapi életünket? Mit jelentenek az okos eszközök, alkalmazások a cégek üzletvitele szempontjából? Milyen valódi haszna van az üzletben az okostelefonnak? És kell-e félni a felhőtől? Mindezt megtudhatja a Piac&Profit Okos üzlet konzultációján! Részletes program és regisztráció itt!
– A telemetriai adatok a kamionról és a vezetőjéről adnak tájékoztatást. Általuk javulhat a fuvarszolgáltatás biztonsága és minősége, költségoldalon pedig számottevő megtakarítást tudnak elérni a fuvarozók. Vegyük a leglátványosabb költségtételt, az üzemanyagot! Előfordul, hogy az indokoltnál nagyobb mértékben fogy akár a nem megfelelő vezetési stílus vagy útvonal-választás, akár az üzemanyaglopás miatt. Az M2M révén kinyerhető adatoknak köszönhetően azonban mindez a múlté: a szenzorokkal felszerelt kamionoknál a szállítmányozó cég távolról nyomon tudja követni, hogy mi történik a járműben. Így, szakértői becslések szerint, akár a teljes költség 10-15 százalékát meg tudják takarítani – magyarázza Marosvölgyi Krisztián, a Vodafone Magyarország szakértője, aki szerint a legnagyobb szállítmányozók közül már sokan élnek a lehetőséggel, de a kisebb fuvarvállalatok számára sem elérhetetlen a számtalan szolgáltató által kínált M2M megoldásra épülő szolgáltatás.

Oda-vissza kommunikáció

Az információ azonban nemcsak a kamionból a központ felé áramolhat, hanem fordítva is, ami megfizethetetlen előnyökkel jár, amikor a sofőr hetekig úton van. Az árut lerakja az egyik ponton, majd a másik címen felveszi a következő fuvart, s ha azt is elszállította az adott helyre, újabb ország felé indul. Hogy hová és milyen árut visz, sokszor menet közben alakul. A telemetriai rendszerek nagyon megkönnyítik az információáramlást a központ és a sofőr között: az autókba szerelt on board egységekre folyamatosan érkeznek az aktuális szállítmányozási tudnivalók, dokumentált és visszakereshető módon.

A kontroll a legfontosabb előny a cégeknek
Egyre fontosabb szempont a cégek életében a mérhetőség, ugyanis jelentős költségeket takaríthatnak meg azok a vállalatok, melyek ellenőrzésük alatt tartják a munkakörnyezetüket. Az M2M megoldások szinte teljes körű átláthatóságot biztosítanak a cégek számára, és a szerteágazó lehetőségeknek köszönhetően a dolgozók és az eszközök mérhetővé, a vagyontárgyak pedig védhetővé válnak, s költséghatékonyság tekintetében is előnyökre tehetnek szert.
Az M2M megoldások terjedését az igény mellett a törvényi szabályozás is ösztönözte. Az e-útdíj (HU-GO) bevezetésével ugyanis minden egyes kamionnak képesnek kell lennie leadni a pozícióját. Magyarországon – Európában először – a már meglévő nyomkövető rendszerhez integrálták az ehhez szükséges kommunikációs egységeket, ami hatalmas lökést adott a piac fejlődésének: a kamionok 90-95 százalékában találunk valamilyen telemetriai megoldást, s már csak igény (és idő) kérdése, hogy az egységekre milyen szolgáltatásokat telepítenek. Itt tartunk ma, ám ezzel még messze nincs kihasználva a technológia, amely akár arra is képes, hogy meg tudjuk mondani távolról, mikor nyitották ki a jármű ajtaját, vagy hány fok van a hűtőkamrában. A járműtechnológia fejlődése is hajtja az M2M szolgáltatásokat. Meg lehet mondani, hogy melyik tengelyen hány tonna a terhelés, amiből már kikövetkeztethető a rakomány mozgása is. A fuvarozott áru biztonságát szolgálja a telemetria, amelynek a segítségével bármilyen információ begyűjthető, meg jeleníthető online akár mobileszközön vagy a központban.

De nemcsak adatokat nyerhetnek a szállítmányozók a technológia segítségével, hanem a fizetési határidőket is lerövidíthetik. A szállítmányozó cégnek ugyanis nem kell megvárnia a sok héten át úton lévő fuvarozó visszatérését ahhoz, hogy a számlát eljuttassa az ügyfeléhez. Erre a célra kifejlesztettek egy speciális alkalmazást, amely lehetővé teszi, hogy a fuvarozó az áru lerakását követően lefotózza a számlát, és eljuttassa a dokumentumot a központba, zárt telemetriai csatornán keresztül, ahol azonnal kiállítják a számlát. Így akár hetekkel lerövidíthető a pénz beérkezési ideje. A folyamatirányítási megoldást elsőként a Waberer’s International Zrt. vezette be a Vodafone-nal Magyarországon.

Mindenkinek megéri
A telemetriai megoldások különböző fizetési konstrukciókban érhetők el számtalan szolgáltatón keresztül. A kisebb, kevésbé tőkeerős nemzetközi fuvarvállalatok két-hároméves szerződéssel havidíjért, fejlesztési költség nélkül vehetik igénybe a szolgáltatáscsomagot, de arra is van mód, hogy magasabb egyszeri kiadás mellett alacsonyabb havi költségért jussunk hozzá az adatokhoz, amelyekkel jelentős megtakarításokat érhetnek el a nemzetközi szállítmányozók és fuvarozók.
A kommunikáció okos készülékeken keresztül történik, de mivel a telemetriának köszönhetően egy zárt rendszeren belül áramlanak az adatok, a nemzetközi roamingdíjak nem drágítják a szolgáltatást. Egy applikáción keresztül érkeznek az adatok a kamionból és a kamionba, ily módon csak a felhasznált hasznos adatokért kell fizetni. A költségek tehát tervezhetőek és kiszámíthatóak maradnak.
A jövő

Már a mostanáig piacra került szolgáltatáscsomagok is jelentősen javítják a nemzetközi árumozgás biztonságát, gyorsaságát és költséghatékonyságát, a jövő azonban még tágabb mozgásteret kínál a logisztikai vállalkozásoknak.

Előbb-utóbb már nem a sofőr fogja eldönteni, hogy milyen útvonalon halad, hanem – a különböző információk birtokában – a cégműködés optimalizálása érdekében a nemzetközi fuvarokat szervező központ.

– Az első telemetriai megoldások még csupán az üzemanyag-fogyasztás optimalizálását célozták, majd következett a vezetés költséghatékonyságát javító adatszolgáltatás, míg a legutóbb megjelent folyamatirányítási rendszerek a fizetési ciklusokat is lerövidítették. A jövőben pedig a telemetria segítségével már a fuvarszervezés hatékonysága is javulhat. Így a szállítmányozó cégek egyre profitábilisabbakká válhatnak, egyre optimálisabban tudnak üzemelni, sőt a távoli adatkommunikációt kínáló szolgáltatások igénybevételével a kisebb cégek is versenyelőnyhöz juthatnak jelentősebb beruházási költség nélkül – mondja Marosvölgyi.

Három–öt év múlva pedig a szállítmányozó eszközök elektronikai felszereltsége és a telemetria további fejlődése révén már az sem lesz utópia, hogy a kamion szervizelése programozható legyen: az adatok megmutatják, ha egy alkatrész kopik vagy melegszik, sőt a szerviz is fel tud készülni, hogy mit kell hamarosan beszerelni az adott járműbe. Az állási idő lerövidítése is hozzájárul a fuvarvállalat hatékonyabb működéséhez. Mivel a vállalat ERP rendszere is képes lesz összekapcsolódni a sofőr okostelefonjával, az M2M segítségével a fuvarokmányok elküldése, archiválása, de akár a sofőr személyre szabott havi teljesítése is megjeleníthetővé válik.

A cikk a Vodafone támogatásával készült.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo