Színes világban élünk. A színek némelyike élénkítően, míg a másik nyugtatóan hat ránk. Az üzleti tárgyalásra való felöltözés, az iroda, különösen a tárgyaló berendezése és persze a különféle arculati és kreatív anyagok készítése során érdemes figyelembe venni a színek pszichológiai és akár élettani hatását.
Milyen érzéseket, gondolatokat társítunk a nyomdai színekhez? Milyen fizikai érzelmek társíthatóak a színekhez?
Fizikai megjelenésük szerint a színek lehetnek:
- tiszták (sárga, vörös, kék)
- egyirányúak (fehér és fekete)
- többirányúak (tarka szín)
- telítettek (egy adott szín legtisztább színű képviselője)
- tompítottak (a szín feketével való sötétítése)
- másodlagosak (valamely két tiszta szín keveredéséből létrejövő színek, úgymint narancs, zöld, viola)
- derítettek (a telített szín fehérrel világosítva)
- tört színűek (két tarka szín keveredéséből keletkező harmadik szín)
Párosított érzések
Már az ókor óta párosítunk érzéseket a színekhez. Hippokratész az ember vérmérsékletét a következőképpen párosította a színekkel:
- szangvinikus – vörös
- kolerikus – sárga
- melankolikus – fekete
- flegmatikus – fehér.
- bátorság – vörös,
- őszinteség – kék,
- tisztelet és hűség – sárga,
- állhatatosság – narancs,
- méltóság – bíbor,
- kötelességtudás – fehér,
- termékenység, remény – zöld.
- hideg (kék és árnyalatai) színnel történő nyomtatást
- meleg (vörös és árnyalatai – narancs, barna stb.) színnel történő nyomtatást
- semleges (a meleg és hideg határán helyezkednek el, de leginkább a szürke és árnyalatai) színnel történő nyomtatást.
Kulcsszavak: földszín, anyaság, termékenység, szorgalom, gondoskodás
Az ókorban az egyszerűség, a vezeklés, alázat szimbóluma volt. A középkorban már a megvetésre, szegénységre, hallgatagságra utalt. Itt gondolhatunk a ferences rend barátainak öltözékére. Ma megbízhatóságot sugall.
Piros:
Kulcsszavak: tűz, vér, szerelem, veszély, háború
A piros szín hatására megemelkedik az adrenalinszint, ösztönzi a gyors döntéseket. A piros sötét árnyalatai dühöt, erőt és bátorságot is kifejeznek.Figyelemfelkeltő, cselekvésre ösztönző a szórólap-készítésnél, vagy izgalmas témát sejtet.
Narancssárga:
Kulcsszavak: vidámság, kreativitás, siker, öröm jelképe
Élénkítő hatással bír a szellemi tevékenységre. Tibetben és az őket megszálló Kínában a buddhista szerzetesek ruhájának a színe, mely az arany, és megvilágosodott gondolkodásra utal. Nyomtatásnál akkor használjuk, ha vidám témát vezetünk fel szórólap-készítésnél, plakátnyomtatásnál.
Kulcsszavak: öröm, boldogság, hatalom érzetét keltő, meleg szín
Figyelemfelkeltő szín, de ha túl sokáig jelen van, zavaróvá válhat. A világos sárga a jóság, a hit színe, ha narancsosabb, akkor a Nap és a melegség szimbóluma.
A zöldessárgát az irigységhez kapcsolják. Ha sötétebb árnyalatú a sárga, az már nem jelent jót, betegséget, visszaesést, magányosságot kapcsolunk hozzá.
Ha élénk sárga színt használunk a nyomtatás során, és sötét színű környezetben jelenítjük meg, feltűnő nyomdai terméket hozunk létre.
Lila:
Kulcsszavak: bölcsesség, intelligencia, fájdalom, bűnbánat
Egyensúly az értelem és a vágy, a bölcsesség és érzelmi világ között. Az intelligencia, alázat, fájdalom, bűnbánat jelképe. A kereszténységben a böjt, áhítat, a szomorúság, várakozás, igazság kifejezője.
A lila színt jellemzően azok a cégek kérik, amelyek személyiségfejlesztéssel foglalkoznak, vagy személyes, közvetlen kapcsolatot szeretnének partnereikkel.
Zöld:
Kulcsszavak: harmónia, termékenység, természet, fejlődés, fiatalság
A fiatalság mellett lehet a tapasztalatlanság, az éretlenség, naivság jelképe is. Kellemes, pihentető szín az ember számára. A kereszténységben a halhatatlanság, feltámadás színe. A sötétzöld pénzt jelent és anyagiasságot, de kapcsolják a méreghez is. A zöld ellentéte a piros színnek, gondoljunk a jelzőlámpára. Piros – tilos, zöld – szabad.
Kulcsszavak: megfoghatatlanság, végtelenség, remény, hűség, bölcsesség, intelligencia, bizalom, igazság
Gyakran használjuk a tisztaság, a levegő és a víz jelképeként is. A világi uralkodók színe volt, ami az égi származásra utal. Inkább a férfiak színe, mint a nőké. A szín árnyalatainak is van jelentése, például a sötétkék a bölcsességet, tudást, egyensúlyt szimbolizálja.
A kék szín nyomtatását olyan nyomdai termékek készítésénél használjuk, ahol hivatalosak szeretnénk maradni. Ilyen egy beszámoló vagy jelentés, céges prospektus, levélpapír vagy névjegy nyomtatása.
Szürke:
Kulcsszavak: semlegesség, hétköznapiasság, szomorúság, melankólia, fásultság, egyhangúság és unalom
A szürke szín utal minden érzésre, ami távol kerül, passzivitásba merül. A szürke színt a hivatalos megkeresések esetén használjuk, a leggyakrabban levélpapír, jegyzettömbnyomtatás, űrlapok készítése esetén.
Fehér:
Kulcsszavak: tisztaság, ártatlanság, egyszerűség, jóság, tökéletesség, szüzesség
A fekete és a fehér szembeállításában a fehér pozitív töltéssel bír. A fehér a frissességet is jelenti, gondoljunk a leesett friss hó színére. A fehér szín kapcsolatban áll a halállal (halotti lepel, gyertya, szellem) is. Az égi istenek állatainak a színe is fehér. A fehér virág gyermekáldást jelent. A kereszténységben a feltámadás, az öröm, vigasság, béke és jóakarat kifejezője.
Fehér színt nyomda nem használ, mert a papírok eleve fehérek, így fehérrel történő nyomtatás fehér papírra értelmetlen lenne. Megjegyzendő azonban, hogy más nyomdai iparágakban (szita- vagy flexonyomtatás) viszont jól használható anyagában színezett papíroknál, például amikor barna nátronpapír alapú meghívóra vagy dobozra fehérrel nyomtatnak.
Fekete:
Kulcsszavak: halál, gonoszság, betegség, mélység, de az eleganciát is jelöli.
A kereszténységben a fekete a bűn, bűnhődés, gyász jelképe. Világtól, élettől való elfordulást, titokzatosságot, káoszt jelent. Az élet ellentéte. Fekete ruhát öltünk ünnepi és különleges alkalmakkor. Ez az a szín, amely az összes többi szín ellentéte. Fekete nyomtatás főleg szövegek esetében történik, így bármilyen meghívó, könyv, 1-2 színes plakát vagy szórólap, űrlapok, nyomtatványok vagy egyéb nyomdai termékek esetén használjuk.
Mindenkinek világossá válhatott, hogy milyen jelentős szerepe van a kiválasztott színnek, előző tudásanyagunkban pedig azt is jeleztük, hogy ennek a színnek mindig ugyanolyannak kell lennie, legyen szó névjegyről, levélpapírról, borítékról.
Szerző:
Kocsis Zoltán
Kreatív Ügynökségi igazgató