Áttörés jöhet a mobilfizetésben

2017. március 21. kedd - 14:12 / piacesprofit.hu
  •    

Az egyérintéses mobilfizetés lehet a következő olyan fizetési megoldás, amely széles körben elterjed Magyarországon, vagyis egyre többen fizetnek majd a boltokban úgy, hogy okostelefonjukat érintik a terminálhoz. A Mastercard felmérésében megkérdezett magyar felhasználók kétharmada szívesen fizetne ilyen módon, a legtöbben azért, mert a mobil egyébként is mindig náluk van.

Az okostelefonok elterjedésével megváltozott a felhasználók mobiltelefonhoz fűződő viszonya. „Egy digitális átalakulás részesei vagyunk, amelyben a kommunikáció, a szórakozás és a kereskedelem is egyre inkább a digitális térben zajlik. Az okostelefonunk gyakorlatilag hozzánk nőtt, mi magyarok naponta átlagosan 3,5 órát használjuk a mobilt, és nem csak telefonálásra. A magyarok közel fele vesz igénybe valamilyen fizetéssel kapcsolatos alkalmazást, és ugyanennyien rendezik a közüzemi számláikat a telefon segítségével.  Sőt, most már a boltokban is fizethetünk egyetlen érintéssel a mobilunk segítségével. Meggyőződésünk, hogy a termináloknál történő mobilfizetés gyors ütemben elterjed majd, így volt ez a technológia alapját adó egyérintéses fizetéssel is, amely rövid idő alatt teljesen általánossá vált Magyarországon, ezáltal az ország az egyérintéses fizetés élvonalába került.” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Kép: NFC

Kép: NFC

A Mastercard 2016 őszén azzal a céllal készítette el „Mobilfizetés Magyarországon” felmérését, hogy kiderítse, mennyire vonzó az okostelefonnal történő egyérintéses fizetés a magyarok körében. A válaszadók 67 százaléka kipróbálná az új mobilfizetést – ha a bankjánál elérhető lenne ez a szolgáltatás, és mind a bankkártyája, mind az okostelefonja alkalmas lenne az ilyen fizetésre -, 25 százalék pedig kifejezetten lelkesnek bizonyult a szolgáltatás használatával kapcsolatban. A kérdőívet kitöltőkkel ismertetett mobilfizetési megoldás azért is vonzó a felhasználók számára, mert rendkívül egyszerű a használata: a telefonunkat érintjük a terminálhoz, ugyanúgy, mint az egyérintéses bankkártyánkat.

Megszoktuk, hogy mobil a pénztárca
A Visa 2016-os Digitalis Fizetések tanulmánya szerint, egy év alatt megháromszorozódott azoknak a száma, akik gyakran fizetnek mobil eszközükkel, legyen szó akár okostelefonról, tabletről vagy viselhető eszközökről. A „mobil fizetést használó” az, aki az okostelefonját, tabletjét vagy viselhető eszközét használja egyenlege kezelésére, személyes fizetésre, illetve online vagy alkalmazáson belül fizetésre. A kutatás keretében megkérdezett fogyasztók 54 százaléka nyilatkozott úgy, hogy gyakran használják mobil készüléküket fizetésre, míg egy évvel korábban ez az arány mindössze 18 százalék volt.

Az egyérintéses mobilfizetés hazai terjedését segíti, hogy a technológiai feltételek országszerte adottak, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint ugyanis a vásárlók már több mint 83.500 terminálnál fizethetnek egyetlen érintéssel. Az újfajta mobilfizetéshez megfelelő készülék és mobilfizetési alkalmazás is szükséges, előbbi tekintetében már most is kedvező a helyzet. A fizetéstechnológiai vállalat reprezentatív kutatásában a magyarok 88%-a mondta azt, hogy rendelkezik okostelefonnal. Bár egyelőre nem minden mobil alkalmas a termináloknál történő mobilfizetésre, Magyarországon jelenleg az Android készülékek közül a 4.4 és az annál újabb verziót futtató eszközök esetében állítható be ez a funkció.

A magyarok szívesen használnak innovatív fizetési módokat, és 57 százalékuk a bankkártyáján kívül mobillal is szívesen teljesítene fizetéseket. Arra a kérdésre, hogy mit szeretnek a fizetési alkalmazások kapcsán a legjobban, a magyarok első helyen a kényelmet nevezték meg (80 százalék), ezt követte a gyorsaság és idővel való spórolás (74 százalék), valamint az egyszerű használat (60 százalék).