Az Opten céginformációs szolgáltató 2017-es statisztikái szerint az átlagnál magasabb arányban vannak a nők a legkisebb és a legnagyobb vállalatoknál. Az egymilliárd forint feletti éves árbevételt elért cégekben volt jóval magasabb a női cégjegyzők aránya 2016-ban.
A cég elemzése szerint ennek az egyik lehetséges oka, hogy azokon a szakterületeken, ahol a nők aránya felülreprezentált (például pénzügy, számvitel), csak a nagyvállalati szektorban kapcsolódik cégjegyzési jogkör. Összességében az Opten adatai szerint a női cégjegyzésre jogosultak száma az elmúlt években egyre csökkent.
Három év alatt 10 ezernél is több női vezető tűnt ela cég korábbi közleménye szerint, bár fontos megjegyezni azt is, hogy közben a cégjegyzésre jogosultak teljes létszáma több mint háromszorosával apadt. A céginformációs szolgáltató szerint a helyzet összességében az, hogy a női cégjegyzésre jogosultak számának aránya 31% körül állandósult a hazai cégstruktúrában.
A női vállalkozásoknak szerte a világon erős előítéletekkel kell megküzdeniük a MasterCard női vállalkozások indexe szerint. Magyarország az összesített index 41. helyén végzett – az 57 vizsgált ország között. Ez az eredmény több alpontszámból áll össze, ezekben pedig felemás eredményeket jeleznek a magyar mutatók.
Ezen index szerint is nagyjából minden harmadik üzlet tulajdonosa vagy vezetője nő, e mellett sok női vezető is van a vállalkozások élén.
Ám nem ennyire jó a helyzet aszerint, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak pénzügyi támogatáshoz, mennyi megtakarításuk van, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Itt Magyarország a 43. helyen áll a listában.
Csak indulni nem mernek?
Az OECD Entrepreneurship at a Glance 2017 kiadványának alapját képező empirikus kutatás szerint a nemek között különbség van a vállalkozásindítással kapcsolatos korlátok érzékelésében. Ugyanakkor a kutatás szerint a nők a férfiakkal megegyező mértékben magabiztosak az üzleti életben tervezett jövőjükkel kapcsolatban, beleértve a munkahelyteremtőképességet – ha egyszer már sikerül el- és beindítani a vállalkozásukat.
Sok nő kényszerűségből lesz vállalkozó, az amerikai National Women’s Business Council (NWBC) 2017-es felmérése szerint ugyanakkor fontos mozgatórugó, hogy a nők egy része nem tudja elérni alkalmazottként a vágyott karrier- vagy anyagi célt, vagy nem szeretnének alkalmazkodni munkahelyüknek a nők modern társadalmakban betöltött szerepét nem követő működéséhez.
A nemek közti fizetésbeli különbségek, a diszkrimináció vagy éppen a gyerekvállalás és gyereknevelés miatti igények mind komoly motivációs tényezőként működnek a nők vállalkozóvá válása szempontjából a tanulmány szerint. Sokszor pedig a nők pedig kénytelenek feladni az alkalmazotti létet, ha több időt szeretnének például a gyerekeikkel tölteni – mondja egy interjúban a szervezet elnöke.