A sokszínűség nagyszerű dolog, itt az ideje, hogy örüljünk egymásnak

2018-ban a Zukunft Personal Hungary Generációk találkozásának színtere lesz, ezért megkérdeztük szakértőinket is, hogyan látják a generációs sokszínűség kérdését. Míg az általános vélekedés a témához általában problémákat, kihívásokat és negatív sztereotípiákat társít, addig Nagy Andrea, a Zukunft Personal Hungary szervezet- és képzésfejlesztés szakértője előrelépési lehetőséget és széleskörű potenciált lát benne.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

– Hogyan kerültél először kapcsolatba a generációs témával, és mi késztetett arra, hogy mélyrehatóbban is foglalkozz ezzel a szakterülettel?

Sokszor, sok formában találkoztam a generációk sokszínűségével az elmúlt 20 évben. Azt, hogy ezzel dolgom is van, 8 éve fedeztem fel. Egy Shared Service Centerben ért a „generációs sokk”, éppen a saját generációm „túladagolásától”. Ez az élmény hozta a szándékot, hogy jobban felfedezzem ezt a témát és szomorúan állapítottam meg, hogy mennyi keserűség, előítélet és feltételezés van nem csupán a mindennapjainkban, de még a szakcikkekben is! Ekkor kezdtem elmélyülni a témában, majd kutatni, tudásmegosztási pontokon a tapasztalataimat elmondani, és kihangosítani azt a gondolatot, hogy minden generáció értékes.

Nagy Andrea - Kép: Zukunft Personal Hungary, Fotó: Tomon Orsolya

– Több mint 10 éve kutatod a generációs témát, még mindig érnek meglepetések?

Leginkább az lep meg, hogy bár hazánkban a generációs sokszínűség évek óta témája a szakmai eseményeknek, konferenciáknak, mégis kevés hatása van a cégek mindennapjaira. Valódi előrelépést, kulturális áttörést kevés esetben értek el a cégek.

– Miért lenne fontos, hogy a cégek többet foglalkozzanak a generációs kérdésekkel?

A robotizáció korában élünk, amikor a tranzakcionális folyamatok sorra kerülnek ki az elvégzendő feladatok közül, munkatársaink értéke emelkedik, hiszen a hangsúly egyre inkább a hozzáadott értéket jelentő feladatokra helyeződik át. Nem lehet kérdés, hogy annak lesz versenyelőnye, aki olyan szervezeti kultúrát teremt, olyan csapatot épít, amelyben jó lenni, és amelyben professzionális keretek között dolgozhatnak a kollégák. Ehhez kikerülhetetlen téma a generációs sokszínűség tudatos építése.

A soft skillekről kőkeményen
A soft skillekről sokan még mindig azt hiszik, hogy ezek úri huncutságok, pedig a munkában elért eredményeink jelentős részét ezeknek köszönhetjük. Ma már ugyanis nem a tudás, hanem a hozzáállás számít a munkaerőpiacon.
– Mi az a munkahelyi terület, amelyen a leggyakrabban jelentkezik generációs konfliktus?

A konfliktusnál rosszabb verzió is létezik. Amikor az egyes generációk olyan távol vannak egymástól, hogy egyszerűen ignorálják egymást és így fel sem merül az együttműködés lehetősége. De ha a konfliktusoknál maradunk, akkor az egyenrangú működést kívánó helyzetek hozzák a legtöbb alkalmat erre.

– "Ezek a mai fiatalok, bezzeg mikor én ennyi idős voltam..." Generációs konfliktusok mindig is voltak, miben mások, ha mások, a ma konfliktusai, mint az évtizedekkel ezelőttiek?

Jelenleg sok szervezetben négy generáció (néhol akár öt) dolgozik együtt, ami szokatlan. Emellett a változás alapú világ talaján kell ennek a vegyes csapatnak helyt állnia.

– A világ egyre gyorsabb ütemben változik, a generációkat meghatározó időintervallumok pedig egyre inkább csökkennek, már itt a legújabb, a tudomány által alfának nevezett generáció. Te hogyan látod, egyre újabb és újabb generációs kihívásokkal kell majd szembenéznünk? Hogyan érdemes erre felkészülni?

A hatékonyság ára
Nem lehet a végtelenségig fokozni a mindennapi tempónkat, a nyúzott vezető és a fáradt munkatársak eredménye a magasabb fluktuáció és a rohamléptekkel közeledő kiégés – figyelmeztet Nagy Andrea, a Parrish & Crawler szakmai igazgatója.
Azt hiszem, leginkább a változásokhoz való hozzáállásunkon érdemes változtatnunk. Nem csupán az érkező újabb és újabb generációk, hanem a világ miatt is, ami körbevesz minket. A változások előre visznek, inspirálnak és tanítanak minket. A sokszínűség nagyszerű dolog, itt az ideje, hogy örüljünk egymásnak.

– 2016-ban a Personal Hungary Generációs kommandó workshopján elhangzott, hogy hogy egy adott generációt nem érdemes kiragadni a többi közül, és önmagában elemezni, hanem a különböző generációk egymással történő interakcióit érdemesebb vizsgálni. Miért veszélyes sztereotipizálni?

Mert tévútra visz a sztereotipizálás. Mert előítéletekhez és konfliktusokhoz vezet. Ráadásul a generációs kérdéskörhöz amúgy is könnyebben társítjuk a negatív gondolatokat, benyomásokat. Sokkal fontosabb egymás megértése, valamint a sokszínűségben és az eltérő erősségek kombinációiban rejlő erő megismerése.

– Amikor az általad vezetett tréningeken, programokon a különböző generációs résztvevők azt a feladatot kapják, hogy "egymás bőrébe bújjanak", mivel szoktál szembesülni, szokott ez nehézséget okozni? Ha lehet ilyet megállapítani, mi az, ami a legtöbbször AHA-élményt okoz ilyenkor?

Az AHA-élményt általában éppen az okozza, hogy sokszínűségünkben is mennyi hasonlóság van.  

– Miért tartod fontosnak, hogy egy munkahelyen minden generáció képviseltesse magát? Nem egyszerűbb és konfliktusoktól mentesebb, ha a generációk tekintetében homogén az állomány?

A sokszínűség minden tekintetben hasznos. Az eltérő tapasztalat és tudás kombinációjából épülnek az igazán hatékony és eredményes szervezetek. A generációs sokszínűség csupán egyetlen vetülete mindennek. A homogén szervezetek könnyen sodorják magukat szélsőséges döntések felé.

– A különböző generációk viszont sok kérdésben ellentétes preferenciákat fogalmaznak meg. Lehetséges olyan munkahelyet létrehozni, mely minden generáció számára tökéletes?

Sokszínű csapathoz sokszínű munkahely illik. Alapvetően alakítja át a gondolkodásunkat az, hogy olyan szervezetet építünk, amelyben kollégáink nem egyetlen útvonalat járhatnak be, és amelyben választási lehetőségeik vannak. Egyre több ilyen jó példát látunk. A pénzügyi szektorban működő nagy tradicionális szervezetet, ami a közösségi munkatérben is bérel helyeket, hogy szabad választást biztosítson. Vagy az fmcg céget, ahol a kollégák dönthetnek, hogy egy adott témát tantermi tréning, e-learning vagy online coaching formájában szeretnék-e elsajátítani.

Az interjút Tomon Orsolya készítette Zukunft Personal Hungary megbízásából

 

Nagy Andrea
A Parrish & Crawler International Szakmai Igazgatója. Elkötelezett fejlesztő szakember, aki a pontos helyzethez igazított egyedi megoldások szakértője (módszertanokat tekintve tréner, coach, szervezetfejlesztési szakértő). Két HR és menedzsment témában alkotó online magazin főszerkesztője (JAM Magazin & HR Cafe.eu). Fontos számára a felelős működés és a tudásmegosztás, rendszeresen ad elő és ír, egy HR-fókuszú tudásmegosztó reggeli sorozat háziasszonya immár hét éve, és a Personal Hungary szakmai tartalomért felelős partnere és képzésfejlesztési, szervezetfejlesztési szakértője. Andrea elsőként informatikai végzettséget szerzett, majd HR Manageri diplomát, végül Emberi Erőforrás tanácsadói diplomát. Civilben a Séta Dévára program alapítója és szervezője.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo