Jogszabály akad bőven, ami gátat is szab a leárazási hullámnak, például a reklámokról, az árak feltüntetéséről, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen magatartás tilalmáról, a fogyasztóvédelemről. És vannak íratlan játékszabályok is, tehát van mire figyelni, ha valaki vásárlóként akciós árut keres, vagy boltosként akciót hirdet.
És akkor ott a nyugta. Bizony előfordult már, hogy az akciós áru a polcon még olcsó volt, de a pénztárnál már nem annyira, vagy egyáltalán nem. A boltos széttárja a kezét és arra hivatkozik, hogy az informatikai rendszere még nem lett átállítva. Ez lehet, csak éppen a vásárlónak ehhez semmi köze. Vissza kell kapnia az árkülönbözetet.
Nincs értelme a boltosnak már az akció kezdete előtt feltüntetnie a polcokon az új árakat, bár tudott dolog, kevés a munkaerő, nehéz jól beosztani a feladatokat. Ez megtévesztő lehet, hiszen a vásárló azt hiheti, hogy már olcsóbban lehet megvenni a leárazott terméket. És ha már ki van írva egy kisebb ár, akkor az előbbiek miatt az már él. Más kérdés természetesen az, ha egy reklámban pontosan megjelöli a boltos a leárazás kezdetének időpontját.
Az akcióban is létezik az egységár. Erre nagyon érdemes odafigyelni, mert azt is át kell írni, tehát az egységárra is igaznak kell lennie a meghirdetett engedménynek (egységára annak van, amiből több, vagy sok van egy megbonthatatlan csomagolásban, vagy ki kell mérni).
A különböző kuponfeltételekre sem árt odafigyelni, mikor, milyen feltételekkel vásárolhatók le. A boltos megteheti, hogy kiköti, több kedvezmény egyidejűleg nem vehető igénybe (tehát egy kedvezményre jogosító kupon akciós áru megvásárlására már nem használható fel). Ez nem jogellenes, ha a vásárló előre tájékozódhat erről. Gyakoriak a különböző levásárlási lehetőségek. Itt az időszak végére érdemes odafigyelni, amit persze meg is kell jelölni, de élni is csak addig lehet vele. (A nyereményjátékokkal is érdemes óvatosan bánni!)
Más az online értékesítés, ott bizony másodpercek alatt is elfogyhat bármi, ilyen a net, ez ellen nincs gyógyír. De a webáruháznak is számolnia kell azzal, mi várható, ha árengedményt hirdet. Célszerű pontosan behatárolni az akció kereteit, ami persze a vásárló számára is támpontokat jelenthet és így senkit sem ér csalódás.
Némi mentsvár a készlet erejéig című történet, a készletkisöprés jelölése a boltos számára, ilyenkor a vásárló is már előre számolhat azzal, hogy a meghirdetett akciós áru hamar elfogyhat. Fontos, hogy a 14 napos kötelező elállási jogot nem érinti az árleszállítás. Az akciós termékekre ugyanúgy igazak a szavatossági, jótállási szabályok, mint egyébként (kivéve, ha a leárazás oka egy hiba, amiről persze előre kell tudnia a vásárlónak és majd eldönti, hogy kell-e neki a karcos, vagy hiányos valami, viszont az előre jelzett hiba miatt már nem reklamálhat később).
Egyszerű trükknek tűnik az akció előtti napokban feljebb nyomni az árat, vagy egy fal magasabb árat kiírni, abból számolva a dögös akciós árat. Ha viszont az akció időszaka után a vásárló azzal szembesül, hogy annyi a portéka rendes ára, mint amennyiért ő korábban akciósan vette, akkor bizony be lett csapva. Jöhet a békéltető testület.
Forrás: blokkk.com