A jó modor is lehet motivációs eszköz

A kialakulóban levő új munkahelyi kultúra egyik sajátossága, hogy a munkatársak egy barátságos, emberközpontúbb környezetben szeretnének dolgozni. Ennek fontos része a partnerség megélése (a többi munkatárssal, illetve a vezetővel), valamint az elvégzett munka megbecsülése.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amikor vezetőként arra keressük a választ, hogyan lehetne a munkatársainkat megtartani, illetve motiválni, néha hajlamosak vagyunk a „Szent Grált” keresni és könnyen megfeledkezünk a legegyszerűbb eszközről, amely mindannyiunk birtokában van: a jó modorról.

Az például, hogy vezetőként kérünk és nem utasítunk, hogy a dicséret jobban hozzátartozik az eszköztárunkhoz, mint a bírálat, nagymérékben hozzásegíthet a munkatársak lojalitásának eléréséhez. (Egyes kutatások szerint a harmonikus kapcsolatok alapja az 5:1 arány, a pozitív tartalmú visszajelzések javára.)

Kép:Fotolia

Van ugyanakkor egy másik hatékony „eszköz” is: a hála.

Azt, hogy a hálának (a megbecsülés kimutatásának) milyen komoly motivációs ereje van, az elmúlt évtizedekben több kutatás is igazolta.

Az egyik legtöbbet idézett kutatás Adam M. Grant és Francesca Gino munkája, melyben egy egyetem számára való adománygyűjtés állt a középpontban. A kutatások szerint az adománykérés az egyik leghálátlanabb feladat, mert az adománygyűjtők gyakran találkoznak durvasággal és elutasítással.

Vezetők figyelmébe: a bocsánatkérés nem mindennapi csodafegyver
A felelősségvállalás az egyik legfontosabb vonás, ami egy jó vezetőt jellemez. A felelősségvállalás egyik formája: ha hibáztunk, ha megbántottunk valakit, ismerjük el, és kérjünk bocsánatot. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach írása.
A kísérlet mindössze annyi volt, hogy az adománygyűjtőket – akik egyébként állandó fizetséget kaptak, függetlenül attól, hány hívást bonyolítottak, vagy mekkora támogatási összeg érkezett az adományozótól – két csoportba osztották, és két héten át figyelték a teljesítményüket.

Egy hét elteltével az adományokért felelős igazgató, az egyik csoportban, a heti szokásos értékelést ezzel zárta: „Nagyon hálás vagyok a kemény munkájukért, őszintén értékeljük, amit az egyetemünkért tesznek.”

Nem volt kézfogás, „vállonveregetés”, jutalom, csak ez a mondat.

Az eredmény? A rákövetkező héten ez a csoport mintegy 50 százalékkal több hívást bonyolított, mint az előző héten. Annak a csoportnak azonban, amelyik nem részesült ebben az egyszerű elismerésben, a teljesítménye nem változott.

Csak egy őszinte, udvarias gesztus volt a különbség!

Így talán még jobban érthető, miért is vallják a sikeres vállalkozók, hogy a hála és a köszönet kinyilvánítása az egyik olyan eszköz, amely segíti őket üzleti sikereik elérésében, illetve a másik oldalról, miért mutatják azt a vizsgálatok, hogy azok a vezetők, akik nem élnek ezzel, illetve más udvarias gesztusokkal, megrekednek a karrierépítésben.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach

A tökéletes kombináció: angolosan udvarias, franciásan könnyed
Eltérő lehet, miképpen értelmezik és jelzik az egyes országokban a tisztelet kimutatását. Vannak azonban olyan, egyes nemzetekre, kultúrákra jellemző ikonikus szokások, illetve sajátosságok, amelyeket érdemes ellesnünk tőlük, nemcsak az üzleti életben.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo