A GVH csökkentené az autók forgalomba állításával járó költségeket

2017. május 10. szerda - 20:01 / PP/MTI
  •    

A Gazdasági Versenyhivatal az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggő költségek (például: regisztrációs adó, illeték) csökkentését javasolja az új autók, ezen belül a környezetkímélőbb típusok vásárlásának ösztönzése érdekében, mindez ugyanis egyebek mellett kedvező hatást gyakorolna a gazdaság fehéredésére - derül ki a GVH piacelemzési tanulmányából, amelyet szerdán juttatott el a hivatal az MTI-hez.

A GVH a 2010-2015-ös időszakra kiterjedő elemzésben a magyarországi új személy- és kishaszongépjármű-forgalmazás és -javítás piacait, valamint a hozzá kapcsolódó biztosítási piac működését vizsgálta – írja az MTI.

felismer az autó

Kép: Pixabay

Az elemzésben rámutattak, hogy a forgalomba helyezett új autók száma 2015-ig sem érte el a 2008-as gazdasági válság előtti szintet, a használt autók száma viszont folyamatosan nő az országban. A magyarországi magas általános forgalmi adó (áfa) kulcs az adókerülés, a fekete-és szürkegazdaság irányába tereli a piaci szereplőket. Ennek hatására a versenyhivatal szerint a drágább új autók vásárlóinak jobban megéri a környező országokban megvásárolni az új autókat és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat. Ez a módszer előnyös a vevőknek, hiszen a környező országokban alacsonyabb az áfa szintje, ugyanakkor hátrányos a magyar gazdaságnak.

Jól megy a lízingpiac
Lendületesen kezdte az évet a lízingpiac: a finanszírozott összeg 127,5 milliárd forintot tett ki az első negyedévben, ami a tervezett 5 százalékos növekedéssel szemben 23 százalékos bővülést jelent – közölte a Magyar Lízingszövetség. A legtöbb szegmensben növekedés volt, kiugró bővülést ért el többek között az termelőeszköz-, a gép- és a flottafinanszírozás. A Lízingszövetség az idén további fejlődésre számít, elsősorban a kis- és középvállalkozások eszközfinanszírozási igényei miatt.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy 2015-ben a használt autók tették ki a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett gépjárművek 60 százalékát, míg 2007-ben ez az arány csupán 11 százalék volt. A magyar gépjárműpark átlagos életkora meghaladja a 13 évet, és az import gépjárművek átlagos életkora is jóval 10 év felett van.

A GVH a felmerült problémák megoldása érdekében az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggő költségek csökkentését, valamint a használt gépjárművek forgalomba helyezésével kapcsolatos költségek differenciálását – például a regisztrációs adó és az eredetiségvizsgálati rendszer újragondolását – javasolja.

A versenyhivatal mindezeken felül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piacot is vizsgálta és ennek hatására a kgfb piacon a kampányidőszak ismételt bevezetését javasolta, mert a hivatal szerint a kampányidőszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztóknak, a koncentrált váltási időszak pedig hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.

A piacelemzés elkészítésénél a versenyhivatal a gépjármű-importőröknek, gépjármű-kereskedőknek és szervizeknek, valamint biztosítóknak küldött adatkérő levelekre, illetve a Központi Statisztikai Hivatal adataira támaszkodott.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor