A férfiak tényleg disznók, avagy a lenge öltözék neuromarketingje

A hiányos öltözékű nők képét évszázadok, sőt évezredek óta használják a termékek eladásában. Egy vonzó embertársunk mosolygó képe több százalékpontot is javíthat egy-egy termék, akár még egy hitel értékesítési mutatóin. Vajon ha többet is mutatunk, az többet ér? Földi Miklós Dániel reklámpszichológus erre a kérdésre kereste a választ.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 Egy átlagos férfi agya úgy épül fel, hogy erőteljesen reagál a lenge öltözékű nők képére. De ez a közhely tényleg igaz? Tényleg ennyire segíti az eladást a női test látványa, vagy ez csak egy mendemonda?
Egy roppant tanulságos kísérletben kutatók többek között erre keresték a választ. Férfi alanyoknak bikinis nők videóit, illetve semleges videókat mutattak, majd megnézték, hogy hogyan változik a férfiak döntéshozó képessége. Választaniuk kellett egy azonnali kisebb összegű jutalom és egy későbbi (1 hét vagy 1 hónap) nagyobb összegű jutalom között. Az eredmény egyérteműű volt. Azok a férfiak, aki a bikinis nők videóival előfeszítettek, következetesen kevesebb összeget kértek 1 hónap várakozásért (7 dollárt, szemben a másik csoport 15 dollárjával). Azaz a szexis videókat néző férfiak hajlamosabbak voltak egy kevésbé előnyös, de azonnali üzletet megkötni. Az ok egyszerű. A kihívó képek megtekintése impulzívabbá, és az azonnali öröm- és jutalomszerzésre tette érdekeltté a férfiak agyát.

Csak a szemét figyeljék! - Kép: Pixabay

Nagyobb arousal szint - romló döntések

Egy korábbi kísérletben George Löwenstein és Dan Ariely szexuálisan semleges majd szexuálisan ingerelt férfiakkal töltetett ki egy kérdőívet. Szexuálisan izgatott állapotban a férfiak nagyon eltérő válaszokat adtak az olyan kérdésekre, mint például mit gondol az óvszer nélküli szexről, vagy a partnert leitatásáról, azért, hogy befolyásolható legyen. A bikinis vizsgálathoz hasonlóan a szexuális izgalom hatására a hosszú távú logika helyett a rövidtávú örömszerzésre kezdett el a férfiak agya összpontosítani.

Ma már a figyelem az igazi hiánycikk, de megszerezhető
A legviccesebb reklám is értelmetlenné válik, ha nem kelt figyelmet. Mert a jó reklám – legyen szó online vagy offline reklámról – célja, hogy felkeltése a figyelmet. Figyelem nélkül nincs kapcsolat a befogadóval, azaz a fogyasztóddal.
Az ok az agy két eltérő rendszerébenen keresendő. Brian Alexander szerint van egy affektív rendszer amit nem érdekel csak a „most azonnal” és van egy logikusabb rendszer aki a racionális döntéseket támogatja. Ennek a két rendszernek a „veszekedése” befolyásolja a döntéseket. Ezt a rendszert vizsgálta Daniel Kahnemann Nobel díjas pszichológus is, a meggyőzés és döntéshozatal kutatásával kapcsolatban is, mivel ez a z a pont ahol a leginkább képesek vagyunk beavatkozni a vásárlás folyamatába.

Romló márkafelidézés

A szexuális késztetés tehát egyértelműen aktiválja a férfiak agyában az impulzívabb vásárlást és döntési szokásokat, azonban a hatás csak rövidtávon előnyös, ráadásul sok termék esetében ez nem is érvényesül, hiszen egy autót, vagy lakást sem azonnal veszünk meg. Erre ugyan megoldás lehet a csomagolás, vagy óriásplakátok, azonban ezeket más célcsoportok taszítónak találhatják.

Ha egy nő képét mutatják a férfiaknak vajon mit érdemes a leginkább felnagyítani a fotón? Megvan? Hát nem az. Az eredmények alapján ez a pupilla. Egy kísérlet tanulsága szerint a tág pupillájú nők képét vonzóbbnak találták a férfiak - bár ez egyszer sem jutott el a kísérletben szereplő férfiak tudatáig - bármilyen női szépség esetében.
A női szexualitással hirdetett reklámokat például a nők egyértelműen visszataszítónak találják. Ha túlzott mértékben vagy ízléstelenül erősen és kizárólag erre építjük a reklámunkat, azzal a nők célcsoportját teljesen kizárjuk, és kitesszük magunkat és márkánkat a jogos kritikáknak.

Ráadásul a szexuális tartalom elhomályosítja a reklámban hirdetett márka felidézését. A szexuális felhívó jelleg annyira erős, primer inger, hogy szinte „eltörpül” mellette minden más információ, például a márka vagy a termék a reklámban. Ez pedig egyértelműen ronthatja márkaépítést vagy a reklám szerepét, amikor több márka vagy termék közül kell választanunk.

Márkaépítés idegi alapon
A tapasztalatok képesek átprogramozni az agyunkat, ezt a fiziológiai jelenséget pedig a tudatos márkaépítésben is felhasználhatjuk. De vigyázzunk, mert akár éppen a célunkkal ellentétes hatást is kiválthatjuk – figyelmeztet Földi Miklós reklámpszichológus.
Ahogyan korábban említettem az erős szexuális tartalmakra épülő reklámok könnyen devalválhatják a terméket és a márkát is. Továbbá sokszor az ilyen tartalmú reklámokat nehéz összehangba hozni a márka imázsával is.

Óvatosan, és ésszel!

A szexi nők képe még mindig elveszi a férfiak eszét, és rontja a racionális döntéshozatalt. Azonban rontja a márka felidézését, és a márka társadalmi megítélését, taszíthatja a női célcsoportokat. A siker kulcsa az intenzitásban, és a márkakommunikációban van. A megfelelően elhelyezett ízlésesen bemutatott erotikus tartalom előnyös lehet, ha az összhangba kerül bemutatásra a márkaötlettel, imidzsel. Nem mindig a meztelen női képes naptárak adják a legjobb ösztönzőt a férfiaknak. Azonban kár lenne nem használni egy több ezer éve működő alapvető természetünkre hagyatkozó eszközt a marketingben. Csak tudjuk, hogy milyen hatást akarunk kiváltani, és kire célzunk. És ne feledjük el, hogy sokszor egy tág pupilla bemutatása többet ér egy meztelen nő képénél is. És ki tudna belekötni egy pupilla mutogatásába?

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus,

Reklámpszichológia.hu

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo