10 hiba, amit sose kövessen el

2014. május 16. péntek - 13:30 / kkummer
  •    

Új üzletbe kezdeni sosem egyszerű. A semmiből felépíteni egy vállalatot önmagában is kihívás, hát még olyan valakiknek, akiknek semmi, vagy csak nagyon kis tapasztalata van az üzleti életben. Bár minden eset más, vannak tipikus hibák, amelyekből minden iparágban érdemes tanulni.

Kép:FreeDigitalPhotos/KittikunAtsawintarangkul

Még akkor is, ha valakinek hihetetlenül jó ötlete van, rengeteg összetett probléma merül fel az indulás során, az alkalmazottaktól kezdve a pénzügyeket át a vállalati struktúráig. A tapasztalatlanság miatt a legtöbb fiatal vállalkozó fokozottan ki van téve a hibázás lehetőségének. Hogy ne kelljen a nagy reményekkel indított céget hamar bezárnia, adunk tíz tanácsot, mit kerüljön el minden körülmények között.

1. Ne vágjon bele egyedül. Hány olyan cég van – Larry Ellisonon és az Oracle-ön kívül – amely sikeres lett, mindössze egy alapítóval? Egy vállalat alapítása összetett feladat és kemény munka, több, mint amit egyetlen ember elbír. tele van hullámvölgyekkel és kihívásokkal, melyet valaki önmagában csak nehezen képes feldolgozni. A legtöbb esetben egy vállalkozás beindulását övező problémákat szinte lehetetlen egyedül leküzdeni – némi segítség a barátoktól és a kollégáktól nélkülözhetetlen tud lenni. (Persze olyan is van, hogy egy üzleti kapcsolat nem működik jól. Mutatjuk 5 jelét annak, ha itt az ideje a szakításnak.)

2. Nem foglalkozni az üzleti tervvel. Egy szilárd üzleti terv nélkülözhetetlen a jövőbeni sikerhez. Az üzleti terv az, ami választ ad olyan kérdésekre, mint hogy mi a vállalkozás célja, kik a potenciális ügyfelek, mik a célok és értékek, merre halad a cég, hogyan érhető el piaci siker és hogyan mérhető mindez? Összefoglalva az üzleti terv ami összefoglalja egy induló vállalkozás összes apró részletét. Ha a vállalkozás elakad és nincs üzleti terv, amely választ ad a kérdésekre, benne is fog ragadni a cég a kátyúban.

3. Nem kezelni a pénzügyeket. Egy induló vállalkozásnál a pénz kulcsfontosságú (lévén nincs belőle sok), ezért szükség van arra, hogy precízen kezeljék. A leggyakoribb hiba, hogy az elején túl sokat költ a cég, felvesz dolgozókat, akikre semmi szükség, aztán ha a cég nem növekszik elég gyorsan, képtelen őket fizetni. Hogy ezt elkerülje, mindig a szükséges minimumra korlátozódjon a létszám, elég akkor bővíteni, ha már égető szükség van rá. A cégvezetők a közeli siker reményében hajlamosak jóval többet költeni, mint amire a bevétel elegendő, nem gondolva arra, hogy mi történik egy nem várt esemény vagy hirtelen új lehetőség esetén. Mi van, ha egy vevő nem, vagy csak késedelmesen fizet? Ha nem kezeli megfelelően a pénzügyeket, a cége hamar csődbe megy vagy felbecsülhetetlen értékű piaci hátrányt szenved. (Szakértőnk itt segít az alapvető számolásban, hogy mennyi pénz is kell egy vállalkozás elindításához.)

4. Nem változtatni. Semmi sem megy úgy, ahogy eltervezte, ezt minden üzletember elmondhatja magáról. A változtatás képessége benne kell, hogy legyen minden vállalkozóban. Ahhoz, hogy sikeres vállalkozó legyen, nem csak egy készenléti tervvel kell rendelkeznie annak esetére, mi történik, ha beüt a krach, de arra is képesnek kell lennie, hogy a piaci igényekkel együtt változzon Ön is.

5. Ne gondolkozzon túl kicsiben. Ha egy vállalkozó egy túl kis célpiacot választ magának, nem valószínű, hogy sokáig fog élni. Egyesek azt hiszik, ha egy kicsi, de speciális igényekkel rendelkező piacot választanak maguknak, a verseny kisebb lesz. Csakhogy ha valaki jól teszi a dolgát, előbb-utóbb összefut a konkurenciával, akkor pedig képesnek kell lennie felvenni a kesztyűt. (Megoldás lehet az is, ha egy egészen kicsi, senki más által fel nem fedezett résben találjuk meg a piacunkat.)

Ezért megy csődbe egy vállalkozás
Egy felmérés szerint az induló cégek negyede nem éri el az egy éves kort, az ötödik születésnapját pedig csak a vállalkozások fele ünnepelheti meg. Ennek számos oka lehet, de van néhány igazán tipikus. Ha az üzleti modell nem elég kidolgozott, vagy hemzseg a hibáktól, a cég megmaradásának esélye jelentősen csökkenhet. Például ha a vállalat új ötletével egy már eleve telített piacon próbál előretörni, vagy nem veszi figyelembe, hogy célpiacán olyan verseny alakult ki, amelyben több résztvevő már nem tud fennmaradni, érdemes váltani.Viszont nem csak a piac, de maga a vállalat is hordozhatja a potenciális veszélyforrásokat. Gyakori problémát jelenthet például, ha a cég nem méri fel tervének megvalósíthatóságát, vagy elmulasztja a megvalósításhoz szükséges eszközök beszerzését. További részletek itt.

6. Ne válasszon rossz helyet. Egy cég elhelyezkedése mindig nagyon fontos. Az iparág, a vevők, a költségek szempontjából egyaránt megfelelő helyet választani kulcsfontosságú egy új üzlet szempontjából. Van azonban még egy nagyon fontos szempont: a tőke. Paul Graham az Y Combinator startup-inkubátor alapítója szerint a legtöbb kockázati tőkés a legfeljebb egyórányi autóútra lévő vállalkozásokat részesíti előnyben.

7. Ne söpörje szőnyeg alá a megérzéseit. Nincs semmi hasznosabb egy új üzlet számára, mint egy jó vállalkozó megérzései. Éppen ezért nem szabad a megérzéseit elfojtani. Használja ki inkább őket a saját javára. Arra azonban ügyeljen, hogy a megérzései legyenek összhangban a számokkal és az üzleti tervvel.

8. Ne induljon rossz időben. Amikor beindít egy üzletet, az időzítés létfontosságú. Bár van néhány tényező, amelyet nem tud befolyásolni (mint az időjárás vagy a világgazdaság), a jó időpont azért kiszámolható. És nem csak arról van szó, hogy ne nyisson vízibicikli-kölcsönzőt télen. Ha a terméke vagy szolgáltatása megfelelő marketing nélkül fut ki a piacra és nem jönnek idejében a vevők, hamar vége lehet a dalnak. Ugyanígy, ha túl későn vág csak bele az üzletbe, a konkurencia hamar utolérheti és leelőzheti.

9. Nem a megfelelő embereket veszi fel. Mint azt már említettük, nem érdemes túl korán belekezdeni a létszám bővítésébe, ám amikor eljön az ideje, fokozottan ügyeljen rá, hogy a megfelelő embereket veszi fel. Sok kis cégben állnak össze barátok, ismerősök, akikről hamar kiderül, hogy alkalmatlanok a feladatra. És bár a személyes érintettség miatt kínos lehet megválni tőlük, ha nem teszi, hamar rámehet az egész vállalkozás.

10. Ne engedjen túlzottan a külvilág befolyásának. A kívülről érkező visszajelzések nagy segítséget jelenthetnek a cégnek, legyen szó tanácsról vagy kritikáról. Ahogy azonban halad előre a vállalkozás, egyre többen akarják majd megmondani, mi is lenne jó. Egyértelmű, hogy nem tehet eleget minden kérésnek, hiszen egymásnak is ellentmondanak, nem is szólva arról, hogyan követné így az eredeti terveit. Ne hagyja magát befolyásolni: fogadja meg az építő tanácsokat és kritikákat és udvariasan hagyja figyelmen kívül az összes többit.

A cikk az alábbi írás alapján készült

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek