Nem jönnek a látogatók? Ez lehet a háttérben!

2015. augusztus 05. szerda - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Sajnos gyakran előfordul, hogy egy-egy céges weboldal Google-ból érkező forgalma egyik-napról a másikra megfeleződik. Mi állhat a háttérben? Erre kerestük a választ.

Kép:Pixabay

Bár kevesen gondolnak rá, de gyakran nem valós forgalomcsökkenésről van szó, hanem csak valamilyen mérési hibáról – mondják az ite.hu szakértői.

A legtöbb hazai weboldal a Google Analytics rendszerét használja, és közben hirdet az Adwords-ön is. Ha a két fiókot nem kötik össze, akkor az Adwords-ből érkező forgalom gyakran úgy jelenik meg, mint természetes, organikus forgalom. Amint a két fiókot összekötik, ez a két adat hirtelen kettéválik, és látványosan esik az organikus forgalom. Ez a csökkenés azonban nem valós, csupán arról van szó, hogy korábban a fizetett kattintásokat is természetes látogatóként regisztrálta a Google Analytics.

Előfordulhat az is, hogy egy technikai módosítás során egyes oldalakból kikerül a mérőkód, és ez okozza a látszólagos forgalom visszaesést. Ez is mérési hiba.

Bár bosszantóak lehetnek ezek a hibák, mégsem valós csökkenésről van szó. Az ilyen hibákat könnyen ellenőrizhetjük a Google Webmester Eszközök segítségével. Ott a keresési forgalom menüpontot figyeljük meg. Ha ott nincs látványos csökkenés, amikor a Google Analyticsben van, akkor vélhetően csak mérési hibával van dolgunk.

Sajnos vannak rosszabb esetek is, amikor valódi a forgalom-visszaesés, lássuk ezek okait!

Google algoritmus-módosítások és büntetések

A Google naponta legalább két-három alkalommal módosítja algoritmusait, amelyek alapján összeáll a találati lista. Ez határozza meg weboldalunk helyezéseit is. A legtöbb módosítás apró, és alig van hatása, de vannak nagy módosítások is, amelyek erősen átrendezhetik a weboldalak rangsorát. (Június óta például a Google valós időben követi a népszerű témákat, ami nem minden oldalnak kedvez.)

Léteznek büntetőalgoritmusok is, amelyek több tucat helyezéssel is ronthatják egy oldal pozícióját. ezek a módosítások már valós, és nagyon súlyos forgalomcsökkenést eredményezhetnek.

Az első feladat ilyenkor azonosítani, hogy pontosan mely napon esett vissza a forgalom. Ha ez meghatározható, akkor a következő teendő, annak meghatározása, hogy az adott napon milyen jelentősebb Google algoritmusfrissítés történt.

Már a SEO sem csodafegyver?
A közösségi oldalak térhódításával és a fogyasztói szokások megváltozásával bizony már a keresőoptimalizálás sem az a csodafegyver, ami valaha volt. Már sok esetben ugyanis nem az a nyerő, aki a lista tetején trónol.

Ez nem könnyű feladat, de szerencsére, ma már magyar nyelven is létezik egy olyan eszköz, amellyel kimutatható egy-egy weboldal büntetése. A Jankate.hu oldalon bárki ellenőrizheti, hogy saját weboldalának organikus forgalmára hogyan hatottak az egyes Google algoritmusfrissítések. Így meghatározható mi okozta a visszaesést, és az oldalon tippeket és forrásokat is találunk, ami segíthet megérteni, mi volt a Google problémája weboldalunkkal.

Ha pedig tudjuk, vagy legalábbis feltételezzük azt, hogy mi nem tetszik a keresőóriásnak a weboldalunkon, akkor egy SEO Audit  segítségével, már konkretizálhatóak a hibák, és javítva azokat, korábbi helyezésünk is visszanyerhető.

Végzetes technikai hibák

Idehaza a forgalom visszaesésének egyik leggyakoribb oka azonban valamilyen technikai hiba. A képzeletbeli toplistán az oldalak noindexre helyezése áll. Ez azt jelenti, hogy valamilyen fejlesztői hiba miatt egyes oldalak adatbázisba vételét megtiltjuk a Google robotok számára.

Ehhez elegendő egy rossz sor a kódban, vagy a robots.txt file-unkban, ami sajnos a fejlesztés során könnyen megeshet. Így a korábban jól teljesítő oldalak egész egyszerűen nem jelennek meg többé a Google találati listáján jelentős forgalomcsökkenést eredményezve.

A másik igen gyakori hiba, amikor egy weboldalt megújítanak, és ezzel együtt annak url- címei is megváltoznak. Sajnos azonban a Google-ben a jó helyezéseket az url-ek, adott aloldalak érik el. Ha az adott tartalom az új motor, vagy design miatt új url-re kerül, akkor a Google ennek az új url-nek nem azonnal szavazza meg azt a jó helyezést, amit a korábbi oldal elért. Ez pedig ismét rontja a találati listán weboldalunk helyezéseit, ami ismét forgalomcsökkenést eredményezhet.

Ezt a hibát a megfelelő 301-es átirányításokkal kerülhetjük el. Ezzel megadhatjuk a Google robotjai számára, hogy a régi oldal most már új url-en érhető el, így megmarad a folyamatosság, és a forgalom sem esik vissza.

Természetesen nem csak ezek az okok léteznek, de az esetek 90%-ban a fenti három ok áll weboldalunk forgalmának hirtelen visszaesése mögött.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek