Túlélni többszáz évig? Van, akinek sikerült

2015. július 17. péntek - 18:30 / Kriston László
  •    

A családi vállalkozások vezetőnek általában az az álma, hogy a következő generációk építik majd még tovább, még nagyobbra az általuk alapított céget. Van, ahol ez annyira bejött, hogy már évszázados történetekről beszélhetünk.

Kép:Pixabay

Leslie Hannah gazdaságtörténész szerint a nagyvállalatok fele 75 év alatt kimúlik, részben azért, mert fúzió/felvásárlás emészti fel őket, vagy mert idejétmúlt profiljuk miatt kikopnak a piacról. Mások viszont generációkon átívelő történelmet írnak. Louis Vuitton (LV) például 1854-ben nyitotta első butikját, és még III. Napóleon feleségének, Eugénie császárnénak is ő volt a hivatalos beszállítója. Fia, George Vuitton szabadalmaztatta a ma is ismert mintázatot 1914-ben, az ő fia, Gaston-Louis 1936-ban vette át a vállalat irányítását. A ’80-as évek globalizációs hulláma elsodorta a családi tradíciót: az LV fuzionált a Moët et Chandon and Hennessy pezsgőgyárral, amit 1743-ben alapított Claude Moët. Ő történetesen Madame Pompadour beszállítója volt. A céget az unoka, Jean-Rémy Moët vitte tovább, aki Napóleon egyik legjobb barátja volt, de jó üzletemberként Napóleon esküdt ellenségeinek – királyoknak és császároknak – is szállított Angliába, Oroszországba, Poroszországba.

Énokiánusok
1981-ben alakult a Les Hénokiens társaság. Az állítólag 365 évig élt bibliai alak, Énok nevét viselő szervezet olyan cégeket tömörít, amelyek legalább 200 évesek, ugyanakkor modernek, biztos anyagi alapokon nyugszanak, és még mindig az alapító család egyik tagja vezeti őket. Globális szinten is mindössze 33 vállalkozás felelt meg e kritériumoknak. A tulajdonosok évente egyszer összeülnek egy kiadós eszmecserére a klub égisze alatt. A legrégebbi családi cég a Château de Goulaine nevű borászat, amely 1000-ben már működött. Ma múzeuma és pillangófarmja is van. Nem sokkal marad el időben ettől – a bányászatból papírgyártásra és fakitermelésre váltott – svéd Stora Enso, mely 1288-ban kezdte az ipart. A legtöbb ősöreg cég egyébként Japánban működik.

A Fendit az öt Fendi nővér menedzselte, miután a cégalapító szülők átadták a stafétabotot, az 1913-ban alapított Pradát pedig ma az alapító, Mario Prada 65 éves unokája, Miuccia Prada vezeti. A harmadik generáció 1978 óta irányítja a családi bizniszt.

A Trussardinál is sikerült a családon belüli generációváltás: miután Nicola Trussardi 1999-ben autóbalesetben életét vesztette, fia és lánya, a pletykalapokban gyakran szereplő Tomaso (29) és Gia lett a vezérigazgató és a kreatív igazgató, anyjuk, Maria Louisa pedig az elnök. A gyerekek már a negyedik generációhoz tartoznak, hiszen dédapjuk – Nicola nagypapája – volt az, aki 1911-ben gründolta a céget.

Az 1886-ban alapított Johnson & Johnson az ésszerű átállás példája: 1963-ig három Johnson-generáció irányította, azóta viszont mind a hat nem rokon elnököt a cégen belül találta meg az igazgatótanács. Régi alkalmazottak voltak, akik az évtizedek során végigjárták a vállalati ranglétrát, s alaposan ismerték a szervezet erősségeit és gyengeségeit.

Baljós árny a vállalkozások felett az utódlás
Magyarországon a nagy cégalapítási hullám 20-25 éve söpört végig, így a vállalkozások nagy része hamarosan tömegesen szembesül majd az utódlás kérdésével. A családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a generációváltás, amit a cégek csupán harmada él túl.